Hej!

Nyligen blivit medlem för jag sökt o sökt men inte hittat någon form av tillförlitliga svar på min fråga.

Håller just nu på göra en nytillbyggnad på min stuga.
Stugan i sig har ångspärr (plast).

Till frågan
Nybyggnationen är bakom stugan och kommer vara en dusch och toa på ca 7kvm.
Den ansluter då till den gamla ytterväggen som har ånspärr på varma sidan och ångspärren är ju självklart tejpad ihop med takets spärr.

Men nu när jag gör nytillbyggnaden hur blir det då med att göra en ångspärr i nybyggnationen till både yttervägg och tak? Som jag ser det så kommer det rummet att bli totalt omöjligt att få tätt tillsammans med resterande spärr och det blir en stor ångpunkt just i den nya innerväggen..

Mvh
 
När jag skulle bygga toa och dusch i min stuga, så fick jag höra att man inte skulle ha ångspärr i taket, men det kanske har ändrat sig.
Annars så skulle jag ju tro att det är så man gör, man vill ju alltid ha ett tät badrum.
Men det kommer säkert andra svar här av någon som kan detta bättre än mig. Bara att invänta. :)
 
har du bra ventilation som driver ut fukten och inte har vatten stänk upp i tak så behöver du inte det i tak.
därmed kanske måla med en våtrumsfärg i tak.
 
Jo förstår att ventilation krävs. Nybyggnationen har väldigt lågt i tak, kommer bli tvungen att läkta gipsen i takstolarna o ha ett sned tak. Takstolarna vilar på den gamla och den nya ytterväggen på den nya biten och har ej de raka längsgående reglarna.

Höjd från golv till tak är på 2.10m vid högsta punkt intill den gamla ytterväggen o har en lutning på ca 10grader, kommer tyvär endast ha 95 isolering eftersom takstolarna är 120.
Eller kan jag använda mig av 120 isolering trots att jag har en luftspalt på ca 20mm?

Vad gäller i den nya ytterväggen?
Vad gäller i den gamla ytterväggen?
Om jag ej försluter hela rummet med plast punkt belastar jag väl allt i den gamla ytterväggen eller taket som ej har plast. Men försluter jag hela rummet så blir det ju dubbelt plast i den gamla ytterväggen..

Jag har tänkt använda mig av en duschkabin då det blev billigare och lättare alternativ.

tack för svaren så länge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.