Vad tror ni? Behövs verkligen liggande glespanel mellan det vanliga gipset och diffusionsspärren i yttervägg i ett badrum.
Kommer ha våtrumstapet på väggen och GVK gav mig rådet att behålla diffspärren i ytterväggen.
De befintliga reglarna sitter med 30cc så att även slänga upp gles känns som overkill.
I resten av huset så sitter alla skivor direkt mot plasten men nu gäller det badrum och då behövs kanske det lilla utrymmet som uppstår när man har gles?
 
Bumpibump.
Ingen som rivit badrum med kartonggips i åratal som kan lugna mina nerver? ;)

Frågan är alltså, behövs luftspalten som glespanelen bildar eller kan jag lägga gipset direkt mot plasten?

Har fått intrycket av att glespanel på vägg främst är för att ge plats för el och rördragning.
Ingen vattenbegjutning kommer ske mot den väggen samt våtrumstapet kommer monteras som yta.
 
Redigerat:
Du behöver definitivt ingen luftspalt. Sen tycker jag det låter märkligt att du fått rådet att behålla diffspärren. Det är väl visserligen OK så länge ånggenomgångsmotståndet är större våtrumstapeten än i diffspärren.

Jag skulle tagit bort diffspärren.
 
  • Gilla
MagJan
  • Laddar…
Skrev ett mail till GVK och frågade om ångspärr samt dubbla tätskick och de svarade så här:

-"Hystering kring plastfolien/ångspärrens varande är enbart en konsekvens av kaklade ytor (vars fästmassa binder fukt för evigt) i kombination med usla (rollade/vätskebaserade) tätskikt.
En plastmatta som ytskikt binder ju ingen fukt. 15-20 minuter efter duschning är det lika torrt som i sovrummet eller vardagsrummet.
Såldes kan plasten riskfritt behållas."

Vi svarade och frågade:

-"Har idag ingen plastfolie i väggen eftersom vi rev ner den gamla som var skadad. Föreslår du då att vi sätter upp ny diffissionstät plastfolie eller räcker det med enbart våtrumstapet?"

GVK svarade:

-"Plastfolien ska skydda isoleringen. Om man tar bort den bör den skarvas med plastmattan i våtrummet vilket kan vara besvärligt. Skulle återmonterat med överlapp och tejp om det vore hos mig."

Tycker att detta låter rimligt så jag har återmonterat ny ångspärr och tätat mot tak och angränsande rum.
 
Redigerat:
Plasten i ytterväggen kan eller bör man ta bort, men det råder delade meningar om den saken. Jag skulle skära av plasten 15- 20 cm från tak. Det är inte gles man drar på väggarna utan man spikar 45x45 utanpå diff.spärren stående mot övriga reglar och använder utrymmet för div. kabeldragning. Därefter så fyller man utrymmet med isolering. Gles kör man i tak tvärs takstolar och ev. golvbjälkars undersida
 
Ingen kabel skall dras i väggen.
Är det inte bättre att gipsen tar skada än att riskera fukt i resten av väggkonstruktionen?
 
Pompadom skrev:
Ingen kabel skall dras i väggen.
Är det inte bättre att gipsen tar skada än att riskera fukt i resten av väggkonstruktionen?
Förstår inte frågan, du ska väl ha en matta/tapet som är godkänd för våtrum och då är den tätskiktet, så något ångtryck bakom ( inifrån och ut ) blir det endast om den skadas eller att man inte gör rätt när man monterar handfat duschväggar etc.
 
Jadu, vad vet jag? :) Jag är bara lekman och har egentligen ingen aning men jag tolkar GVK's svar på mina frågor som att om något händer ytskiktet och fukt går igenom så skadas endast gipset. Ångspärren hindrar, precis som i resten av huset, fukten att nå längre ut och skada resten av väggen. Detta samt svårigheten med att ansluta våtrumstapeten till befintlig ångspärr i angränsande rum gör att man kan ha kvar ångspärren när man väljer våtrumstapet som ytskikt.
Hoppas ju givetvis på att våtrumstapeten kommer förbli tät och att inga problem skall uppstå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.