8 769 läst · 187 svar
9k läst
187 svar
Dieselpriser får åkerier att lägga ner verksamheten
Verkningsgraden är fullständigt utan intresse när man jämför helt olika energikällor. Särskilt de där ursprungskällan är gratis.Bananskalare skrev:Var bor du någonstans? de kan inte vara i Sverige. Knappt miljöfascisterna är så glada i solceller. Dessa brukar prata om vindkraft framförallt.
Tror att solcellerna kommer framför allt att synas på hustaken. Inte i någon storskalig produktion. Vindkraft är så mycket mer yteffektiv. Dessutom så är verkningsgraden nästan dubbelt så bra. mellan 40-50% medans solceller har runt 20%.
kraftvärmeverk är inte så värst miljövänligt. men väldigt effektiva.
sen tänkte bara påpeka att el lastbilar ännu egentligen är på exprimentstadiet.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Generellt ska inte politik diskuteras. Men en tråd som handlar om dieselpriser kommer handla om politik. Det var ett politiskt beslut som höjde bränsle priserna ordentligt vid årsskiftet. Att priserna har stigit ytterligare beror på oroligheter i världen. Den delen är våra politiker oskyldiga.S shs skrev:
politik kommer att förekomma här. Så länge vi fortsätter på den här nivån så tycker jag det är okej.
Om du står ut med att det diskuteras politik så får du gärna stanna och bidra. Du för självklart stanna oavsett. men jag skulle önska att du skippade dina inlägg om hur mycket politik det är. Du har säkerligen mer att bidra med!
Nja nog har våra politiker ett och annat spel med i detta även med att priserna ökar iom konflikten... Storbritannien ska fasa ut rysk olja under året.. USA stoppar helt oljeimport och det är här politikerna kommer in för det var något som EU allierade också gått med på....Bananskalare skrev:Generellt ska inte politik diskuteras. Men en tråd som handlar om dieselpriser kommer handla om politik. Det var ett politiskt beslut som höjde bränsle priserna ordentligt vid årsskiftet. Att priserna har stigit ytterligare beror på oroligheter i världen. Den delen är våra politiker oskyldiga.
politik kommer att förekomma här. Så länge vi fortsätter på den här nivån så tycker jag det är okej.
Om du står ut med att det diskuteras politik så får du gärna stanna och bidra. Du för självklart stanna oavsett. men jag skulle önska att du skippade dina inlägg om hur mycket politik det är. Du har säkerligen mer att bidra med!
Vissa skulle kanske säga att jag bor i Danmark men jag bor i Skåne.Bananskalare skrev:Var bor du någonstans? de kan inte vara i Sverige. Knappt miljöfascisterna är så glada i solceller. Dessa brukar prata om vindkraft framförallt.
Tror att solcellerna kommer framför allt att synas på hustaken. Inte i någon storskalig produktion. Vindkraft är så mycket mer yteffektiv. Dessutom så är verkningsgraden nästan dubbelt så bra. mellan 40-50% medans solceller har runt 20%.
kraftvärmeverk är inte så värst miljövänligt. men väldigt effektiva.
sen tänkte bara påpeka att el lastbilar ännu egentligen är på exprimentstadiet.
Har kört elbil sen 2005, haft solceller sen 2016.
Vad exakt är det som är på experimentstadiet med ellastbilar?
Nog för att de inte är vanliga men , batterierna är inget nytt, elmotorer är inte nya, kraftelektronik, laddning.
Laddning över 50kw är iförsig lite nytt men ändå inte.
När du ändå är igång så berätta gärna vad verkningsgraden har för relevans mellan vind och sol.
vilken körsträcka kan jag förvänta mig med en batteri lastbil?A Alexn72 skrev:Vissa skulle kanske säga att jag bor i Danmark men jag bor i Skåne.
Har kört elbil sen 2005, haft solceller sen 2016.
Vad exakt är det som är på experimentstadiet med ellastbilar?
Nog för att de inte är vanliga men , batterierna är inget nytt, elmotorer är inte nya, kraftelektronik, laddning.
Laddning över 50kw är iförsig lite nytt men ändå inte.
När du ändå är igång så berätta gärna vad verkningsgraden har för relevans mellan vind och sol.
50kw för 50kr i timmen är ruskigt billigtnino skrev:
Har man 540kwh batteri kan man ladda ca 11h från helt tomt till helt fullt
Lät lågt..A Alexn72 skrev:
En lastbil kör ca 60 mil på en tank..
Så det blir inte riktigt hållbart att stanna och ladda efter halva sträckan.
..
Och dessa är säkert dyrare att köpa in också
.
Halva sträckan? Kör alla lastbilar 60mil per dagMaskintok skrev:
Spelar det någon större roll om en autonom lastbil kör 10mil per dygn eller 150mil per dygn? Eller hur många gånger den stannar för att ladda? Om nu elnätet blir översvämmat med el från alla solcellsanläggningar så är det ju klockrent om lastbilarna kör på natten och laddar på dagen.
Du måste räkna med att flertalet lastbilar kör 2 skift.. man kan inte ställa bilen bara för att batteriet är slut om man ska leverera och leva på detta...A Alexn72 skrev:Halva sträckan? Kör alla lastbilar 60mil per dag
Spelar det någon större roll om en autonom lastbil kör 10mil per dygn eller 150mil per dygn? Eller hur många gånger den stannar för att ladda? Om nu elnätet blir översvämmat med el från alla solcellsanläggningar så är det ju klockrent om lastbilarna kör på natten och laddar på dagen.
Kanske tänker förlångt utanför boxenMaskintok skrev:
Är det en återkommande rutt så finns det logik i att investera i laddare på destinationen så de laddas när de lastas av eller om..