Bananskalare Bananskalare skrev:
Var bor du någonstans? de kan inte vara i Sverige. Knappt miljöfascisterna är så glada i solceller. Dessa brukar prata om vindkraft framförallt.
Tror att solcellerna kommer framför allt att synas på hustaken. Inte i någon storskalig produktion. Vindkraft är så mycket mer yteffektiv. Dessutom så är verkningsgraden nästan dubbelt så bra. mellan 40-50% medans solceller har runt 20%.

kraftvärmeverk är inte så värst miljövänligt. men väldigt effektiva.

sen tänkte bara påpeka att el lastbilar ännu egentligen är på exprimentstadiet.
Verkningsgraden är fullständigt utan intresse när man jämför helt olika energikällor. Särskilt de där ursprungskällan är gratis.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
S shs skrev:
Tack för att du svarade precis som jag förväntade mig. Jag har inte sagt ngt om varken diesel eller rosa moln utan sättet du skriver många av dina inlägg som rör politik
Generellt ska inte politik diskuteras. Men en tråd som handlar om dieselpriser kommer handla om politik. Det var ett politiskt beslut som höjde bränsle priserna ordentligt vid årsskiftet. Att priserna har stigit ytterligare beror på oroligheter i världen. Den delen är våra politiker oskyldiga.
politik kommer att förekomma här. Så länge vi fortsätter på den här nivån så tycker jag det är okej.
Om du står ut med att det diskuteras politik så får du gärna stanna och bidra. Du för självklart stanna oavsett. men jag skulle önska att du skippade dina inlägg om hur mycket politik det är. Du har säkerligen mer att bidra med!
 
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Generellt ska inte politik diskuteras. Men en tråd som handlar om dieselpriser kommer handla om politik. Det var ett politiskt beslut som höjde bränsle priserna ordentligt vid årsskiftet. Att priserna har stigit ytterligare beror på oroligheter i världen. Den delen är våra politiker oskyldiga.
politik kommer att förekomma här. Så länge vi fortsätter på den här nivån så tycker jag det är okej.
Om du står ut med att det diskuteras politik så får du gärna stanna och bidra. Du för självklart stanna oavsett. men jag skulle önska att du skippade dina inlägg om hur mycket politik det är. Du har säkerligen mer att bidra med!
Nja nog har våra politiker ett och annat spel med i detta även med att priserna ökar iom konflikten... Storbritannien ska fasa ut rysk olja under året.. USA stoppar helt oljeimport och det är här politikerna kommer in för det var något som EU allierade också gått med på....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Var bor du någonstans? de kan inte vara i Sverige. Knappt miljöfascisterna är så glada i solceller. Dessa brukar prata om vindkraft framförallt.
Tror att solcellerna kommer framför allt att synas på hustaken. Inte i någon storskalig produktion. Vindkraft är så mycket mer yteffektiv. Dessutom så är verkningsgraden nästan dubbelt så bra. mellan 40-50% medans solceller har runt 20%.

kraftvärmeverk är inte så värst miljövänligt. men väldigt effektiva.

sen tänkte bara påpeka att el lastbilar ännu egentligen är på exprimentstadiet.
Vissa skulle kanske säga att jag bor i Danmark men jag bor i Skåne.
Har kört elbil sen 2005, haft solceller sen 2016.

Vad exakt är det som är på experimentstadiet med ellastbilar?
Nog för att de inte är vanliga men , batterierna är inget nytt, elmotorer är inte nya, kraftelektronik, laddning.
Laddning över 50kw är iförsig lite nytt men ändå inte.

När du ändå är igång så berätta gärna vad verkningsgraden har för relevans mellan vind och sol.
 
A
A Alexn72 skrev:
Vissa skulle kanske säga att jag bor i Danmark men jag bor i Skåne.
Har kört elbil sen 2005, haft solceller sen 2016.

Vad exakt är det som är på experimentstadiet med ellastbilar?
Nog för att de inte är vanliga men , batterierna är inget nytt, elmotorer är inte nya, kraftelektronik, laddning.
Laddning över 50kw är iförsig lite nytt men ändå inte.

När du ändå är igång så berätta gärna vad verkningsgraden har för relevans mellan vind och sol.
vilken körsträcka kan jag förvänta mig med en batteri lastbil?
 
Laddning på 50kw innebär det att om du hade laddat idag betalat typ 50:-/h?
Man laddar ju förmodligen inte när det är som dyrast om det inte är ett absolut måste...
Hur länge laddar man med 50kw?
 
Maskintok skrev:
vilken körsträcka kan jag förvänta mig med en batteri lastbil?
Scania verkar ha 300kwh
Volvo 540kwh
Hittade en siffra på 11kwh per mil så så blir det 25-45mil för dessa två.
 
nino nino skrev:
Laddning på 50kw innebär det att om du hade laddat idag betalat typ 50:-/h?
Man laddar ju förmodligen inte när det är som dyrast om det inte är ett absolut måste...
Hur länge laddar man med 50kw?
50kw för 50kr i timmen är ruskigt billigt;)

Har man 540kwh batteri kan man ladda ca 11h från helt tomt till helt fullt
 
A
A Alexn72 skrev:
Scania verkar ha 300kwh
Volvo 540kwh
Hittade en siffra på 11kwh per mil så så blir det 25-45mil för dessa två.
Lät lågt..
En lastbil kör ca 60 mil på en tank..
Så det blir inte riktigt hållbart att stanna och ladda efter halva sträckan.
:thinking:..
Och dessa är säkert dyrare att köpa in också
.
 
A Alexn72 skrev:
50kw för 50kr i timmen är ruskigt billigt;)

Har man 540kwh batteri kan man ladda ca 11h från helt tomt till helt fullt
Jag frågar för jag har noll koll, vet inte ens hur stora batterier det sitter i bilarna
 
Maskintok skrev:
Lät lågt..
En lastbil kör ca 60 mil på en tank..
Så det blir inte riktigt hållbart att stanna och ladda efter halva sträckan.
:thinking:..
Och dessa är säkert dyrare att köpa in också
.
Halva sträckan? Kör alla lastbilar 60mil per dag:thinking:
Spelar det någon större roll om en autonom lastbil kör 10mil per dygn eller 150mil per dygn? Eller hur många gånger den stannar för att ladda? Om nu elnätet blir översvämmat med el från alla solcellsanläggningar så är det ju klockrent om lastbilarna kör på natten och laddar på dagen.
 
nino nino skrev:
Jag frågar för jag har noll koll, vet inte ens hur stora batterier det sitter i bilarna
Vanliga bilar är max 100kwh stora.
Mer realistiskt är att betala runt 5kr per kwh och laddar man med 50kw och laddar 1 h så blir det 250kr
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Halva sträckan? Kör alla lastbilar 60mil per dag:thinking:
Spelar det någon större roll om en autonom lastbil kör 10mil per dygn eller 150mil per dygn? Eller hur många gånger den stannar för att ladda? Om nu elnätet blir översvämmat med el från alla solcellsanläggningar så är det ju klockrent om lastbilarna kör på natten och laddar på dagen.
Du måste räkna med att flertalet lastbilar kör 2 skift.. man kan inte ställa bilen bara för att batteriet är slut om man ska leverera och leva på detta...
 
Maskintok skrev:
Du måste räkna med att flertalet lastbilar kör 2 skift.. man kan inte ställa bilen bara för att batteriet är slut om man ska leverera och leva på detta...
Kanske tänker förlångt utanför boxen;)

Är det en återkommande rutt så finns det logik i att investera i laddare på destinationen så de laddas när de lastas av eller om..
 
A
A Alexn72 skrev:
Kanske tänker förlångt utanför boxen;)

Är det en återkommande rutt så finns det logik i att investera i laddare på destinationen så de laddas när de lastas av eller om..
Ja visst..
Men de som kör virke eller maskintrailer vet aldrig vart de ska innan de fått ordern..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.