G guggen skrev:
Du verkar ha missat det här med NOx, diesel, förbud, prisfall, cancer? Eller har bara vanlig hederlig faktaresistens infunnit sig?
Tror ingen har missat pågående dialog kring fossila bränslen och för den delen elproduktion, men det som skrivs ger ingen helhetsbild som att det i ditt inlägg saknas notering om t.ex. koldioxidutsläpp, utsläpp genererat av tillverkning av bilar/batterier, elproduktion med brunkol, etc. Så det som många av oss söker är fakta ur ett helhetsperspektiv och inte lösrykta delar som endast påvisar en bråkdel av problematiken och t.o.m. istället skapar nya problem.
Tar vi ett av EU-mätvärden som koldioxid så utgår det bara från att mäta bränsle man slår i bilen och vad som sedan släpps ut, medan en elbil med problem att tillverka miljövänliga batterier och som kanske laddas med el från brunkol (Tyskland) är det bästa som finns enligt den mätmetoden.
Så svaret blir att jag saknar "hederlig fakta". Och åter igen skriver jag hur kunde E85/Etanol vara det bästa drivmedlet, sedan blev det plötsligt diesel istället och nu något nytt igen utifrån miljöperspektiv. Det plöjs ned stora kapital till ingen nytta pga dessa populistiska ageranden.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tyvärr är dina uppgifter om 25000 mil helt felaktiga och en del av petroliumindustrins lobbying.

[länk]

/Krille
Problemet är att det är inte den mest seriösa sida....
Deras argument med att bensinbilen måste tillverkas att det inte skulle räknas med. Men själva elbilen behöver också tillverkas.
För minns det som att det var batteriet som var boven.
Men som sagt kanske inte den mest seriösa källa
 
A AndersS skrev:
Tror ingen har missat pågående dialog kring fossila bränslen och för den delen elproduktion, men det som skrivs ger ingen helhetsbild som att det i ditt inlägg saknas notering om t.ex. koldioxidutsläpp, utsläpp genererat av tillverkning av bilar/batterier, elproduktion med brunkol, etc. Så det som många av oss söker är fakta ur ett helhetsperspektiv och inte lösrykta delar som endast påvisar en bråkdel av problematiken och t.o.m. istället skapar nya problem.
Tar vi ett av EU-mätvärden som koldioxid så utgår det bara från att mäta bränsle man slår i bilen och vad som sedan släpps ut, medan en elbil med problem att tillverka miljövänliga batterier och som kanske laddas med el från brunkol (Tyskland) är det bästa som finns enligt den mätmetoden.
Så svaret blir att jag saknar "hederlig fakta". Och åter igen skriver jag hur kunde E85/Etanol vara det bästa drivmedlet, sedan blev det plötsligt diesel istället och nu något nytt igen utifrån miljöperspektiv. Det plöjs ned stora kapital till ingen nytta pga dessa populistiska ageranden.
Hållet med om att det till viss del handlar om populism, det säger också mycket om okunskapen kring drivmedel som ena dagen hyllar e85 och i nästa stund en gammal smog olja. Men att försvara massiva NOx utsläpp i städerna är vansinne. Det stora problemet kring diesel handlar just om att det blev en massmarknadsbil, från att vara en liten del av flottan så fick Europa på några år se halva sin bilflotta bli "clean diesel", vilket vi alla vet är en lögn. Förtida-dödstalen i städerna relaterat till dieselutsläpp stiger (75 000 i EU 2015) etc. Dock inte nödvändigtvis på landsbygden.
Att blunda för detta är ren faktaresistens.
Att priserna gått ner i storstäderna är heller inget att diskutera.
Dieseln i sin nuvarande form är död för personbilar. Skulle jag själv dock endast köra landsbygd, eller snarare aldrig nära sthlm, skulle jag lätt fynda en bra diesel idag, partikelutsläppen är, vad man vet idag, framförallt ett storstadsproblem, dvs stockholm. Vi kommer säkert få se framförallt dieselskatter gå upp rejält men det borde vara några år bort.
 
Redigerat:
B
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Boxer är ju en av de bästa, om inte den bästa cylinderorienteringen på förbränningsmotorer, så av vilken anledning är du anti?

Raka fyror är ju ren skit i jämförelse, treor är däremot nästan bra.

Offtopic, någon? :rofl:

Edit: Hur kan man ogilla såpass charmanta bilar som
[bild]
Visst är bilen på bilden charmant, men vän av ordning måste påpeka att den inte har boxermotor, den har den något kuriösa motorkonfiguration V12 med 180 grader mellan cylindrarna.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
B Blazermannen skrev:
Visst är bilen på bilden charmant, men vän av ordning måste påpeka att den inte har boxermotor, den har den något kuriösa motorkonfiguration V12 med 180 grader mellan cylindrarna.
Vad är skillnaden? Jag har alltid trott att Testarossan hade 12-cylindrig boxermotor.

Edit: Svaret finns här: https://www.carthrottle.com/post/heres-why-ferraris-flat-12-isnt-exactly-a-flat-12-at-all/

"Unfortunately, the bosses at Maranello made this whole V12/flat-12 thing more complicated by using the name ‘Berlinetta Boxer’ for the 365 GT4 and 512/512i, even though the boxer term was technically incorrect. So, it is easy to see where the confusion and corresponding arguments come from."

Tack för påpekandet (och jag borde hållit mig till Porsche, haha)! :geek:
 
Redigerat:
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
Hårklyverier... Här är en bil med en V8 med 0 grader mellan cylinderraderna. (y)
800px-Alfa_Romeo_Alfetta_159.jpg
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker nu inte min diesel är dålig, en Yaris från 2007, en liten och nätt bil. Låga utsläpp, vet inte om den klarar några krav, eller ens vad kraven är, kör inte i någon av de påverkade städerna och undviker i överlag tätbefolkade områden.
 
G guggen skrev:
Hållet med om att det till viss del handlar om populism, det säger också mycket om okunskapen kring drivmedel som ena dagen hyllar e85 och i nästa stund en gammal smog olja. Men att försvara massiva NOx utsläpp i städerna är vansinne. Det stora problemet kring diesel handlar just om att det blev en massmarknadsbil, från att vara en liten del av flottan så fick Europa på några år se halva sin bilflotta bli "clean diesel", vilket vi alla vet är en lögn. Förtida-dödstalen i städerna relaterat till dieselutsläpp stiger (75 000 i EU 2015) etc. Dock inte nödvändigtvis på landsbygden.
Att blunda för detta är ren faktaresistens.
Att priserna gått ner i storstäderna är heller inget att diskutera.
Dieseln i sin nuvarande form är död för personbilar. Skulle jag själv dock endast köra landsbygd, eller snarare aldrig nära sthlm, skulle jag lätt fynda en bra diesel idag, partikelutsläppen är, vad man vet idag, framförallt ett storstadsproblem, dvs stockholm. Vi kommer säkert få se framförallt dieselskatter gå upp rejält men det borde vara några år bort.
Tja... om jag nu minns rätt när det gäller skandalen kring VW så var det väl att prestandan skulle sjunka när de tog bort super optimeringen... Men den skulle alltså fortfarande klara av de krav som finns. Dock är då frågan hur rolig blir bilen att köra?
Nu tror jag att en del av hysterin kring dieselbilarna är överdriven. Miljösnacket har en förmåga att överdriva det mesta ganska ordentligt. samt även dessa vara faktaresistenta. Om jag skulle hitta seriösa siffror som säger att diesel inte är så farligt som du påstår. Skulle du tro på dessa ?
Nu tänker jag inte leta efter detta, jag har ingen lust eller ork. Utan frågan är mer ställd huruvida du är faktaresistent eller inte. Seriös källa är förresten för min del inte ställen som "mer diesel till folket" eller "Älska diesel bilar"
 
B Byggdjuret skrev:
Tja... om jag nu minns rätt när det gäller skandalen kring VW så var det väl att prestandan skulle sjunka när de tog bort super optimeringen... Men den skulle alltså fortfarande klara av de krav som finns. Dock är då frågan hur rolig blir bilen att köra?
Nu tror jag att en del av hysterin kring dieselbilarna är överdriven. Miljösnacket har en förmåga att överdriva det mesta ganska ordentligt. samt även dessa vara faktaresistenta. Om jag skulle hitta seriösa siffror som säger att diesel inte är så farligt som du påstår. Skulle du tro på dessa ?
Nu tänker jag inte leta efter detta, jag har ingen lust eller ork. Utan frågan är mer ställd huruvida du är faktaresistent eller inte. Seriös källa är förresten för min del inte ställen som "mer diesel till folket" eller "Älska diesel bilar"
B Byggdjuret skrev:
Tja... om jag nu minns rätt när det gäller skandalen kring VW så var det väl att prestandan skulle sjunka när de tog bort super optimeringen... Men den skulle alltså fortfarande klara av de krav som finns. Dock är då frågan hur rolig blir bilen att köra?
Nu tror jag att en del av hysterin kring dieselbilarna är överdriven. Miljösnacket har en förmåga att överdriva det mesta ganska ordentligt. samt även dessa vara faktaresistenta. Om jag skulle hitta seriösa siffror som säger att diesel inte är så farligt som du påstår. Skulle du tro på dessa ?
Nu tänker jag inte leta efter detta, jag har ingen lust eller ork. Utan frågan är mer ställd huruvida du är faktaresistent eller inte. Seriös källa är förresten för min del inte ställen som "mer diesel till folket" eller "Älska diesel bilar"
Det är just detta som är fakta resistens, att sätta egna värderingar och populism före vetenskaplig fakta. Mitt påstående är att dieseln i sin nuvarande form är ekonomiskt död, dvs det tråden handlar om. Det är inget nytt att NOx är ett problem i större kvantiteter eller att diesel utöver allt annat släpper ut NOx i olika grad. Problemet är att biltillverkarna dolt detta är nu står vi där med halva flottan som skapar reella problem för städerna. Av bland annat den anledningen ser jag dieseln i personbilar som död på sikt. Och, ja, man kan få dem nya som gamla billigt. Och jag har själv dieslar i bruksfordon men jag tror inte på tomten för det :)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Nej det är inte en fråga som kommer att uppstå i framtiden. För tunga fordon är miljözoner redan en realitet sedan många år. Det gäller att fokusera på problemet. Problemet är inte i sig att bilar, bussar och lastbilar har dieselmotor. Problemet är att de släpper ut för mycket kväveoxider och eventuellt även för mycket partiklar. Det är just därför som politiker har sett sig nödgade att skärpa reglerna. Om biltillverkarna sett till reglernas syfte och inte deras bokstav hade det kanske inte behövts lika omfattande skärpningar idag.
Nu tänkte jag i och för sig inte på tunga lastbilar utan på alla tusentals smålastbilar/skåpbilar som puttrar omkring i stan. Reglerna för tunga fordon innebär att de kan klassas om alternativt konverteras/byggas om i efterhand, vilket är en avgörande skillnad. Om politikerna sett till reglernas syfte och inte deras bokstav hade man gjort samma sak för lätta fordon.
 
Riktiga män luktar diesel! :)
Vi ska börja köra med HVO diesel i grävmaskinerna vi kör på jobbet och de andra dieseldrivna fordonen. Har ej satt mig in det ännu men ska tydligen vara bra!
Ska vänta ett halvår till sen ska jag skambuda rejält på en fräsch BMW 535:a eller dylikt, inget under 300hk diesel hästar i alla fall. Så hoppas på en kraftig nedgång.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det är just detta som är fakta resistens, att sätta egna värderingar och populism före vetenskaplig fakta. Mitt påstående är att dieseln i sin nuvarande form är ekonomiskt död, dvs det tråden handlar om. Det är inget nytt att NOx är ett problem i större kvantiteter eller att diesel utöver allt annat släpper ut NOx i olika grad. Problemet är att biltillverkarna dolt detta är nu står vi där med halva flottan som skapar reella problem för städerna. Av bland annat den anledningen ser jag dieseln i personbilar som död på sikt. Och, ja, man kan få dem nya som gamla billigt. Och jag har själv dieslar i bruksfordon men jag tror inte på tomten för det :)
Du svarade inte på min fråga :D
Själv har jag inte satt in mig allt för mycket i frågan ännu
 
C cpalm skrev:
Nu tänkte jag i och för sig inte på tunga lastbilar utan på alla tusentals smålastbilar/skåpbilar som puttrar omkring i stan. Reglerna för tunga fordon innebär att de kan klassas om alternativt konverteras/byggas om i efterhand, vilket är en avgörande skillnad. Om politikerna sett till reglernas syfte och inte deras bokstav hade man gjort samma sak för lätta fordon.
Om möjligheten fanns att till en överkomlig summa pengar modernisera äldre bilar till att uppfylla nyare regler är jag säker på att det kunde vara positivt för både miljö och konsumenter med regler utformade på ett bra sätt. Men vem skall ansvara för avgascertifieringen av den gamla bilen? Hur intresserad kommer biltillverkaren vara av att samarbeta om det innebär att de inte får sälja lika många nya bilar? Det är så mycket mer pengar i en tung lastbil att det finns en annan ekonomi i att bygga om den i efterhand än man riktigt lyckas åstadkomma på personbilar. På personbilarna har man ju inte ens lyckats uppfylla reglerna från början.

Jag är helt med på att det vore positivt för miljön att modernisera äldre bilar i stället för att skrota och köpa nytt. Men det krävs mer än politikers beslut för att nå dit.
 
C
A Avemo skrev:
Men vem skall ansvara för avgascertifieringen av den gamla bilen?
För tunga fordon fungerar det, om jag förstått det rätt, så att tillverkaren antingen typar "om" modellen för de nya kraven (förutsatt att de uppfylls förstås) alternativt att man installerar en typgodkänd konvertering som då kan komma från en tredje part.
Huruvida motsvarande är ekonomiskt gångbart för t.ex. lätta lastbilar har jag ingen aning om, men om inte reglerna erbjuder den möjligheten spelar det ju ingen roll.

Lätta lastbilar kan ju också vara förhållandevis dyra - uppåt en miljon för en ny. Jag tänker att det för många näringsidkare som jobbar i innerstaden är ekonomiskt otänkbart att behöva köpa nytt.
 
Menar ni lätt lastbil som i något stort med flak som väger under 3.5 ton, eller lb reggade små skåpbilar typ VW caddy? De senare byts nog ut efter ett par år eller leasas på tex tre år.
Att konvertera personbilar med annat än programvara blir dyrt och knappast lönt för bilar som redan är halvvägs i livscykeln. Kanske en förhöjd skrotningsptemie om politikerna vill minska utsläppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.