L Lolight skrev:
Det kommer snart batterier som du kan fylla från 10% till 80% på tre minuter! Det tar längre tid att byta batteri, även med automatik.
Då ska de matas med minst 1 Mega Watt. Någon elektriker i tråden som kan uttala sig om värmeutveckling och nödvändig kabelarea?

Edit
Om det är 400V får jag det till 2500 A och 240 mm2 area.
 
Redigerat:
L Lolight skrev:
Det kommer snart batterier som du kan fylla från 10% till 80% på tre minuter! Det tar längre tid att byta batteri, även med automatik.
Vi hugger till med ett batteri på 30 kWh som är rätt rimligt...
70% av det är 21 kWh
21 kWh på 3 minuter kräver (60/3)*21 = 420 kW
men laddningen kanske går på ca 90 % verkningsgrad 420 / 09 = 470 kW

Laddningsteknik med dom effekterna känns avlägset.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det gick på några minuter, sedan skulle man betala, och eftersom du tog upp räckviddsproblem vid längre resor, får man inte glömma en kopp kaffe, toabesök och en bensträckare. Då allt i allt en halv timme.

Fullt kan ta lång tid, men har man en snabbladdare kan man fylla på ordentligt under en halv timme.

Bränsletankens storlek påverkar räckvidd, och det var det du tog upp.
Tja... Min paus vid macken stannar vid 5-10min max. Men för 100000:- extra när jag köper bil så får jag sämre räckvidd samt tvingas vänta en halvtimme för kunna Köra vidare när jag åker längre. Dessutom är det stor chans att man måste stanna 2 ggr på vägen till landet en sträcka 45 mil Allt detta för endast 100000:-
 
L Lolight skrev:
Det kommer snart batterier som du kan fylla från 10% till 80% på tre minuter! Det tar längre tid att byta batteri, även med automatik.
Och snart kommer vätgasen bli ekonomiskt lönsam
Troligen dröjer det lika länge.
(sen lär det dröja ännu längre innan det finns i alla bilar)
 
L
useless useless skrev:
Hur snart finns dom i vanliga bilar till vettiga priser med rimlig livslängd?
Priset blir nog samma som vanliga batterier. Livslängden kommer tom att vara bättre. Det är både snabbladdning samt bättre livslängd man får. När? Hönan och ägget. Ibland kan det gå fort, i bland händer inget alls. Så omöjligt att veta. Det finns dock redan nu liknande batterier som används, bla till elbussar.
 
L
P Pin skrev:
Då ska de matas med minst 1 Mega Watt. Någon elektriker i tråden som kan uttala sig om värmeutveckling och nödvändig kabelarea?

Edit
Om det är 400V får jag det till 2500 A och 240 mm2 area.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fulladdad-pa-tre-minuter
Samt
system för laddning av buss, ala tåg modellen med skenor på taket.
 
harry73
B Byggdjuret skrev:
Tja... Min paus vid macken stannar vid 5-10min max.
Och det behöver du göra varje gång du tankar. Med en elbil räcker det vanligtvis med att sätta den på laddning varje gång du kommer hem.
Tänk hur mycket tid du sparar för de extra 100 tkr. Då är det inte så farligt att tvingas ta en lite längre paus när du kör en längre sträcka
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
harry73
B Byggdjuret skrev:
Och snart kommer vätgasen bli ekonomiskt lönsam
Troligen dröjer det lika länge.
(sen lär det dröja ännu längre innan det finns i alla bilar)
Vätgasbilar är elektriska bilar, eller de flesta i alla fall. Så i en vätgasbil kan man i teori bygga in ett batteripaket och i en batteribil kan man bygga in ett vätgaspaket, eller en dieselgenerator för den delen.
Så det som kommer att avgöra vilket system vinner, är flexibiliteten dvs var kan jag ladda/tanka bilen och hur enkellt är det, men också hur stor och tung är pakettet och hur flexibelt kan det byggas in i en bil för att få bäst utrymme och viktfördelning.

Om nu vätgas är så mycket bättre på alla sätt än batterier, är det inget problem att göra en ersättnings vätgaspaket till teslabilar.
 
harry73
B Byggdjuret skrev:
Men för 100000:- extra när jag köper bil
En annan sak är att den 100tkr extra vid köpet gör att du sänker dina km kostnader inkl service och avskrivning
 
L Lolight skrev:
[länk]
Samt [media]system för laddning av buss, ala tåg modellen med skenor på taket.
På tåg och bussar ja men på personbilar känns det opraktiskt med två rundstavar i koppar om 2 cm i diameter som förbinder någon sorts kontaktor med batterierna under golvet. Troligen har de tyngre fordonen högre spänning än 400 V och då lägre landström , men effekten som ska till är densamma.
 
M MagHam skrev:
Vi hugger till med ett batteri på 30 kWh som är rätt rimligt...
70% av det är 21 kWh
21 kWh på 3 minuter kräver (60/3)*21 = 420 kW
men laddningen kanske går på ca 90 % verkningsgrad 420 / 09 = 470 kW

Laddningsteknik med dom effekterna känns avlägset.
Teslas Model S har en maxeffekt på 580 kW på drivhjulen.
Det känns väl egentligen inte så orimligt om man skulle kunna ladda med samma effekt som batterierna kan leverera.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Vi hugger till med ett batteri på 30 kWh som är rätt rimligt...
70% av det är 21 kWh
21 kWh på 3 minuter kräver (60/3)*21 = 420 kW
men laddningen kanske går på ca 90 % verkningsgrad 420 / 09 = 470 kW

Laddningsteknik med dom effekterna känns avlägset.
Håller med , fast jag räknade på 50 kW batteri med räckvidd 100 km.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
En annan sak är att den 100tkr extra vid köpet gör att du sänker dina km kostnader inkl service och avskrivning
Håller med om med om detta .med tillägget att hybrider har samma kostnad för service . Oljebyte varje eller vartannat år oavsett körsträcka. Ren elbil inte.
Kostnaden att tanka el och diesel skiljer ca sex kr per mil så efter 17000 mil är 100000 insparat. Om batterierna bara räcker 20000 mil blir det en sämre kalkyl för elbilen. Men kanske de räcker längre i praktiken än vad som garanteras ?
 
LTO-batterier har lång livslängd, kan laddas fullt på 6min, klarar extrema strömuttag och är inte känsligt för kyla. Har 2,3v spänning och lägre energitäthet än andra lithiumbatterier. Har även ett betydligt större spännings-spann mellan tomt och fulladdat.
Många fördelar och några nackdelar.
Finns i några elfordon.
 
P Pin skrev:
Håller med , fast jag räknade på 50 kW batteri med räckvidd 100 km.
Ja, hur man än räknar är det uppenbart att det blir enorma (obehagliga) effekter, strömmar och kabelareor. Men man ska aldrig säga aldrig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.