elmont skrev:
... och räcker inte det kan man ju gå på D-säkring och då räcker det...
Visst kan man gå på D-säkringar men det förkortar kabellängderna något grymt jämfört med diazed. Jag har räknat på fall (i vanliga villasammanhang) där max kabellängd med en D16 blir kring 25m och med 16A Diazed 81m...
 
Jamän, herre...,det riktiga är väl att använda modernt materiel och sedan lösa problem som KANSKE uppstår på ett sätt som förhoppningsvis fortfarande är modernt när man säljer kåken. Inte vill man väl gå in på ICA Nära år 2038 och försöka förklara för en tonåring vad en 16 A Trög diazed var förnågonting.
 
detta med att det skulle brinna så mycket mer i en central med automatsäkringar, tjaa, brinner mer än porslin å plåt gör det säkert, men de är nog inte tillverkade av en allt för brännbar plast...

men som tidigare talare sa, rätt grejer på rätt plats e det bästa!
å en central med dinskena är lättare att komplitera med tex kontaktor, ur, eller annan styrutrustning.
 
Mikael_L
Ja tack för alla svar hittills.

Om jag sammanfattar åsikterna så ...
hrmmm...

Har ni hört om åsnan som stod mellan två höbalar och inte kunde välja ... :)

När jag startade tråden var jag rätt övertygad om att automater skulle gå vinnande ur striden.

Nu pratas det om att diazed har bättre karakteristik, och oemotsagt.

Annars tycker jag väl som elmont m.fl. att vid nyinstallation bör man använda modernt material. Annrs blir det väl det där ICA-problemet år 2038 ... ;)

Att få tag på en gammal välvårdad central är inte något större problem, men jag är inte snål eller så heller. Köper givetvis nytt och fint om det inte finns några direkta fördelar med porslinsäkringarna...

Men om jag säger så här:
Alldeles nytt villaområde (dvs elmatningar antagligen av hög kvalla), hyfsat centralt i samhället. Stora elskåpet i gatan står 15m från garaget. På garagets vägg sitter mätarskåp, med 10 kvmm servis. Sen är garaget 10 meter långt.
Under dessa förutsättningar borde väl inte D-karakteristik förmodas ha några problem!?

Och med D-kar. har jag allt som diazed kan ge och mer därtill? eller ...?

(Jag börjar isåfall ändå med C-kar. men kan byta upp ifall det strular i någon framtid.)
 
Köp en normcentral modell större så att du får utrymme för att komplettera med diazed-normsäkringshållare om det skulle behövas, så får du det bästa av två världar så att säga! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.