Mikael_L
Hej.
Finns det något skäl alls, att välja diazed, porslinsproppar, istället för automatsäkringar i ett garage.

Man kan ju nära en känsla att automaterna lättare okynnesutlöser av svetsar och olika maskiner ... :surprised:
 
En bekant har svetsfirma, i hans nya verkstad sitter bara automater.
Det är väl att välja rätt karakteristik som är grejen.
 
Tänker du köra sönder säkringarna ofta så är väl automater bäst.;)
 
Mikael_L
Nä jag tänkte inte köra sönder dom alls, helst.

Så därför tänkte jag att en Diazed-central borde vara bättre.
Då kan jag svarva ut ur en mässings-stång en propp i samma form som en porslinspropp och skruva in... :D :D
 
Då kan du svetsa direkt med trefasen och spara in aggregatet!:cool::cool::cool:
 
mycke_nu skrev:
Tänker du köra sönder säkringarna ofta så är väl automater bäst.;)
Beror inte det på hur man kör sönder dem?
Om man har kortslutningar med höga strömmar så kanske det kan bli billigare med Diazed?
Automatsäkringar tål väl inte speciellt många sådana.

/Hasse
 
Min erfarenhet är att enda färdelen med en automatsäkring är utrymmet som centralen tar samt om man vill ha mycket automatik till yttrebelysning etc. så kan man bygga ihop det snyggt i en kapsling.

I mitt garage blir det diazed, de har en karaktäristik som är oslagbar segdrar upp till nästan dubbelt effektuttag lång tid innan de löser men vid kortis så snäpper de till direkt.
Med automatsäkring så får man välja vilket av ovan som är viktigt.
Hur troligt är det att det börjat brinna i en diazedcentral mestadels bestående av järn och porslin jämfört med en massa plastbitar tätt ihop.
En automatsäkring bör bytas efter 4-5 kortslutningar och det är inte roligt.

/ME
 
Om man sätter uttag och kablar efter dom laster man tänker ha så spelar det ingen roll vilka säkringar man använder ( utom att centraler med automater är betydligt billigare). Så använd RÄTT matr. på rätt ställe, så går det inte en enda säkring. ;)
 
Automater är värdelöst om du tex. har långa kabelängder ihop med en motor. För att klara utlösningsvilkoret med lång kabel kan ibland krävas B-karakteristik men hur roligt funkar det med startströmmen på en motor?
 
Inte ofta man har det bekymret i ett vanligt garage
 
elmont skrev:
Inte ofta man har det bekymret i ett vanligt garage
Det är ju sant, men så fort man är lagd åt det hållet som många på detta forum är och man börjar använda grejer med större trafos i eller stora startströmmar så börjar det märkas. Exempelvis "stor" vinkelslip är svår att starta även med C-säkring, större 1-fas kompressor Elsvets. listan kan göras lång. Men visst använder man garaget för att förvara bilen så är det ju lugnt fast då behövs ingen central det räcker med 1 grupp tilll ett par lampor.

/ME
 
Kräver en apparat 16 A är det lätt att dra en 2,5mm2 och säkra med tex 16 C och räcker inte det kan man ju gå på D-säkring och då räcker det, det är det jag menar med rätt matr. behöver man 16 A drar man ledning, uttag och säkrar för det.
 
Mikael_L
Tack för alla svar så långt.
Nu kan ju diskussionen både få hålla sig på en högre teoretisk nivå, likaväl på en marknära nivå, dvs min egen situation. Jag tycker det är intressant vilketsom.

Men i mitt fall så är jag ägare av både en enfassvets mig/mag-svets samt en 2hk enfas kompressor. förutom detta diverse vanliga maskiner som kap/ger-såg, borrmaskin osv. Dvs inga jättegrymma laster.
Att jag så småningom skaffar en trefasansluten svets som kräver lite mer håller jag inte för alltför otroligt, så minst ett 16A trefasuttag ska det bli där. Större kompressor eller någon annan större motor kan jag inte alls se inom händelsehorisonten.

Lite av min tanke med hela frågan är väl om det finns någon vits med att hellre se sig om efter en porslinscentral direkt. Annars har jag väl tänkt mig en automatcentral med automater med C-karakteristik. Och ev vara beredd på att byta till D, om något skulle gå på tok.

Att byta en automatsäkring är inget större problem, men att byta hela centralen för att jag borde ha satt in en skruvcentral direkt, men inte insett det, vore ju skitmycket onödigt merarbete.
 
Och gamla beg diazed-centraler finns det gott om, billigt...de håller dessutom i "oändlighet" om man inte misshandlar dem.. folk tycker det är snyggare med dvärgbrytarna..och byter ut fungerande diazedburkar utan anledning..

Brytfunktionen hos automaterna tycker jag är deras största fördel....Liksom att de kan "återställas" utan reservdelar...
Sen blir det kompaktare byggt som sagt..

Håller annars med att diazederna är "bättre" pga karaktäristiken, de är "enklare" och robustare och obrännbara...
(Särskilt de där som är inkaplasde bakom en tättslutande gjuten lucka....fina grejor, sånt skall sparas om man hittar det nånstans, nytt är det svindyrt.....)
 
Finns det för övrigt EXTRA-tröga diazed-proppar? Mina huvudsäkringar kan vara lite "trigger-happy".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.