Mats Bengtsson skrev:
Det intressanta är här inte flödet av luft (eller i din jämförelse vatten). Det intressanta här är flödet av spån, i din jämförelse medförd sand. Vid bredare sektioner, trots att mängden passerad luft (vatten i vattendraget) är detsamma är flödet av medförda spån (sand som vattendraget drar med sig) mindre. Risken man har är inte att man inte får med sig tillräckligt med luft in i spånsugen, utan att det den skall föra med sig stannar någonstans på vägen.

Som ren kuriosa, vid markant smalare sektioner minskar även flödet av vatten, inte genom att vatten försviner eller tillkommer, utan genom att vatten samlas upp för att det inte hinner igenom. Det leder till att vattenytan vid markant smalare sektioner stiger. Dock är vårt intresse inte att vara säkra på att luften passerar, utan det som luften skall bära passerar.

--- Mats ---
Ja visst, generellt sett är det, eller kan det vara så. Jag uppfattade att det var luftflödet som avsågs, mitt exempel var till för att visa det relativa förhållandet mellan olika storlek på rören vid ett givet flöde, snarare än vilka effekter som kan uppstå vid en förändring. Flödet av både det som ska transporteras och transportmediet beror på flera faktorer, i fallet med spånsug t.ex. bl.a. sugens kapacitet både vad gäller att generera flöde och undertryck. Du kanske har koll på detta fallet och vet att en ökning till 160mm ger ett minskat flöde av spån i det specifika fallet, men för mig som inte har det är det inte alls säkert att det är så, snarare tvärtom då och följdaktligen min kommentar.
 
thomasx skrev:
Ja visst, generellt sett är det, eller kan det vara så. Jag uppfattade att det var luftflödet som avsågs, mitt exempel var till för att visa det relativa förhållandet mellan olika storlek på rören vid ett givet flöde, snarare än vilka effekter som kan uppstå vid en förändring. Flödet av både det som ska transporteras och transportmediet beror på flera faktorer, i fallet med spånsug t.ex. bl.a. sugens kapacitet både vad gäller att generera flöde och undertryck. Du kanske har koll på detta fallet och vet att en ökning till 160mm ger ett minskat flöde av spån i det specifika fallet, men för mig som inte har det är det inte alls säkert att det är så, snarare tvärtom då och följdaktligen min kommentar.
Som jag skrev i inlägget, jag har inte räknat på det. Men jag kan säga med säkerhet: En ökning förbi en viss gräs ger en minskning av flödet av spån, trots att den inte minskar flödet av luft. Eftersom insuget är 150 är hatigheten i en 160-del lägre, och flödet av spån kommer att påverkas. Som jag skrev tror jag inte den ökning vi talar om är ett poblem, då krökarna bör betyda mer, och den valda lösningen innehålla marginaler.

--- Mats ---
 
Update:

Använder 160mm rör till min ÅSS 1500, som original är utrustad med 2x100mm rör. Tycker att det funkar bra, men har inte riktigt några andra rördiametrar att jämföra med. Helt klart är dock att utformningen av spånutsuget vid varje maskin spelar en mycket stor roll,
 
Det har jag också erfarenhet av att det är super viktigt att utformningen på utsugen är modifierade och inte för tilltäpta. Tänk att dammsuga en matta den sugs lät fast och då tappar sugförmågan det blir ingen till luft eller luftgenomströmning. Det skrivs mycket om att det är viktigt och att man inte får glömma det när man fixar sitt spånsug system. Speciellt viktigt är det på mindre system sådant som man har hemma. På stora verkstäder kan dom kompensera med en mega fläkt.

Vad bra att det fungerar Daniel.
 
Ni talar om stammar, förstår jag det rätt att man kan ha ett stamrör på 160mm och sedan koppla till det rör av mindre diameter? T.ex. till min bordssåg osv går det ju inte alls att koppla en 160mm bjässe, 100mm är väl de flesta utformade för. Jag hade tidigare förstått att det är den minsta diametern som är en flaskhals och det är onödigt att ha större på något annat ställe i systemet om man är så begränsad, men jag börjar tror det är fel, ser man på arbetsplatser finns det otroligt grova stamrör där mindre rör kopplas till.

Därav funderar jag på att dra ett centralt 160mm rör i taket, kanske en L-form där det följer ena väggen och sen över till andra sidan. Från detta stamrör kan man ha mindre portar (100mm förmodligen) med mjuka spånsugsslangar som kopplas till maskinerna, primärt är den bandsåg, bordssåg och hyvel som behöver det. Kanske en fast installation för att sopa skräp till också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.