Husqvarna220Ac skrev:
Vad mer önskar man göra än att släcka lamporna och utläsa felkod? ELM läser även i realtid, kan även lägga upp en instrumentbräda på tele eller platta, med alla värden från motorn..
En del vill ändra lite i programeringen på bilen , lägga till lite extrafunktioner , kanske ta bort någon onödig funktion..typ start & stop funktionen osv..
 
Husqvarna220Ac skrev:
Vad mer önskar man göra än att släcka lamporna och utläsa felkod? ELM läser även i realtid, kan även lägga upp en instrumentbräda på tele eller platta, med alla värden från motorn..
..men jag svarade just på det, läste du inte det svaret? Du ser bara en delmängd av alla felkoder och detta är dessutom en delmängd av koder från motorn i huvudsak. Övrigt vet du ingenting om.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Instämmer med (delar av) kören och säger, kör märkesspecifika diagnosverktyg!

En felkod säger väldigt lite om man inte får med den extra info som t.ex. Vida ger angående på vilka kriterier felkoden ställs ut samt felsökningsinformation.

Har själv Autocom, Vida och VCDS, självklart originalversioner av alla, för det är väl bara original som säljs på ebay och ali.. :rolleyes:
 
OBD-dongeln från Kjell och en mobiltelefon räcker långt för att få en aning om vad de "större" felen handlar om, de som tänder motorlampan och som sätter bilen i limp mode. Prisvärt och enkelt.

För att gå mer på djupet och nå bilens alla små datorer, och få mer exakt och korrekt felutpekning krävs bättre grejer. Jag har iCarsoft MB II och den kan, bara som ett exempel, peka ut vilken av de fyra parkeringssensorerna som är trasig. EML327 kan inte ens hitta denna enhet.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag kör både ELM och märkesspecifikt. ELM för att den är bekväm till enklare fel på motorn (och när bekanta med andra märken ber om hjälp) och märkesspecifikt när man vill komma åt samtliga enheter och koder. När jag slutar att proffs-serva min senaste Volvo kommer jag tveklöst att sparka igång Dice/Vida på en virtuell maskin. Jag tycker att båda fyller en funktion beroende på hur många fel man vill klara av själv.
 
Tror inte det billigare verktygen kan gå in och ändra lägga till parametrar i Obd'en.

Med ELM får du fram felkoden, samt vad som är fel, annars får man googla.

Men frågan hur mycket man ska använda det, jobbar med att felsöka på Volvo, kanske man lägger 80' på en utrustning inkl programvara, läser man en felkod vart annat år, Så ELM, kör mest nya bilar med 7-10års garanti, problemet löst!
 
Husqvarna220Ac skrev:
Tror inte det billigare verktygen kan gå in och ändra lägga till parametrar i Obd'en.

Med ELM får du fram felkoden, samt vad som är fel, annars får man googla.

Men frågan hur mycket man ska använda det, jobbar med att felsöka på Volvo, kanske man lägger 80' på en utrustning inkl programvara, läser man en felkod vart annat år, Så ELM, kör mest nya bilar med 7-10års garanti, problemet löst!
hur menar du? finns väl ingen hempulare som lägger 80K på utrustning.. man köper en med samma funktioner från kina för nån tusenlapp..?
 
Givetvis gör man inte det och det gör inte ens verkstäder om dom inte måste av juridiska skäl.

Det finns hur många verkstäder som helst som tex använder VCDS eftersom den länge varit enklare att använda än VW 's eget tool. Det handlar om ungefär 3000kr.

Det som ställer till det är när man vill börja ladda in ny mjukvara i diverse moduler. Men, egentligen är det inte ett verktygsproblem utan en fråga om tillgång till mjukvaran via abonnemang.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Precis det jag sa, Volvo har nog dyrare utrustning.

Hursom, köpte min ELM från Kina, lite för kul, men jäkligt nöjd.! Har löst några problem med denna, betald före man ens öppnar den från lådan..
 
Dyrare utrustning ja, annan utrustning, nej.
 
En annan fördel med Volvo Vida är ju att man får en överblick på bilens CAN och LIN bussnät och får info om kommunikation som saknas och vilka styrenheter som har larm. Detta får man inte med billigare läsare.

De som har köpt Vida Dice tjänar ju ofta in utgiften genom att läsa felkoder åt bekanta för typ 50-100kr gången. Auktoriserade verkstäder tar väl allt från 300-800kr för att läsa felkoder och skriva ut resultatet.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
M
Jag har en icarsoft som går med både blåtand och wifi. Storleken är mindre än en tändaticksask så den kan sitta i obd-uttaget för jämnan om det är så. Kostade typ 6-700kr på https://www.runns.se/felkodslasare/
Finns även mängder med program så jag kan se "livedata" i telefonen eller ipad, som laddtryck, insugstemp, tändning mm. utöver att kolla/släcka felkoder.
 
ELM327 får bara fram de generiska felkoderna, som främst har med emissioner att göra.
Min V70 säger att prestanda är reducerad pga något fel, men ELM327 och bilbesiktningen säger ingenting. Har läst ut felkoder med VIDA+DICE men det var inte självklart vad som behövde göras och eftersom bilen går som en klocka har jag inte orkat ta tag i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.