Min 6 år gamla Skil 18V skruvdragare började ryka häromdagen så jag tycker nog att den har tjänat sitt syfte till fullo.

Såg att KRauta nu kör nån kampanj på lite billigare DeWalt, nån 12V variant med dubbla batterier för 1200kr cirka.

Någon som testat den eller vet om den är nåt att ha eller ska man köpa sig en Bosch, B&D eller nåt annat för samma pengar?
 
RoTe
Är det äkta dewalt då?
Rusta hade en för 990 såg jag. Plastkopia helt enkelt...
 
HEJ
Passade på att köpa en på K-rauta. 2batterier på 2,0 Amp. Den verkar bra.
Rustas batterier är 1,3 Amp. o NiCa ( Sämre )
MVH
 
Jag har haft en dw907 i drygt ett år nu, jag har dock 1,3A NiCd batterier så erbjudandet med 2A NiMH batterier är ju ett litet klipp. Jag är väldigt nöjd med dragaren och även om den inte är lika robust som min andra dragare (en dw981 slagborr/skruvdragare) så gör vikten att jag föredrar dw907an för de flesta skruvjobb.

Maskinen är kanske något plastigare än dewalts större maskiner men den känns ändå gedigen och välbyggd, enligt dewalt så har den metall växellåda.

Jag är hur som helst mycket nöjd med maskinen, det enda som jag skulle kunna anmärka på är väl batterierna, 1,3A är lite svagt men med 1 timmes laddaren så brukar det alltid finnas ett fullladddat batteri.

 
Tänk på att 10 mm's chuck är rätt litet.

/Kent
 
Har inte NiCD bättre hållbarhet/livslängd än NiMH ?, NiCD är dock farligare för miljön och dyrare att destruera.

Är det inte så ?
 
När jag var i SoZhou i kina för ett tag sen var jag på DeWalts fabrik där.

Det står Black & Decker - DeWalt på huset...

Skall jag lägga dyra pengar på en maskin köper jag nog nått annat...
 
robsarve skrev:
När jag var i SoZhou i kina för ett tag sen var jag på DeWalts fabrik där.

Det står Black & Decker - DeWalt på huset......
Är väl inte så konstigt då B&D äger DeWalt?

robsarve skrev:
Skall jag lägga dyra pengar på en maskin köper jag nog nått annat...
Varför då? Är en Ferrari mindre värd för att det är Fiat som äger företaget? ;)
 
Konsulten skrev:
...

Varför då? Är en Ferrari mindre värd för att det är Fiat som äger företaget? ;)
Inte nödvändigtvis men om moderbolaget börjar införa besparingar eller ställa mindre krav på produktionen eller börjar införa moderbolagets (läs B&D, Fiat) kvalitetsvärderingar så att den slutliga produkten blir sämre än vad den var från början, ja då kan det diskuteras. Titta bara på vad Elu var innan B&D köpte det. T.o.m. B&D var ett hållbart och bra märke för mååånga år sedan men se vad som hänt med dom nu? Att ett mindre bra företag äger ett kvalitetsmärke gör det inte sämre, men om ledningen börjar införa metoder och material från moderbolaget, tja...
 
M
Konsulten skrev:
Är väl inte så konstigt då B&D äger DeWalt?


Varför då? Är en Ferrari mindre värd för att det är Fiat som äger företaget? ;)
Kan inte annat än att hålla med :)
 
M
geschwint skrev:
Inte nödvändigtvis men om moderbolaget börjar införa besparingar eller ställa mindre krav på produktionen eller börjar införa moderbolagets (läs B&D, Fiat) kvalitetsvärderingar så att den slutliga produkten blir sämre än vad den var från början, ja då kan det diskuteras. Titta bara på vad Elu var innan B&D köpte det. T.o.m. B&D var ett hållbart och bra märke för mååånga år sedan men se vad som hänt med dom nu? Att ett mindre bra företag äger ett kvalitetsmärke gör det inte sämre, men om ledningen börjar införa metoder och material från moderbolaget, tja...
lättare-billigare-smidigare = mer plast :(

Tyvärr så gäller nog detta de flesta av märkena som producerar maskiner.. det blir helt enkelt mer å mer plast i maskinerna.
 
Visserligen, men om man bara behöver betala (som tillverkare) en bråkdel av priset för kvalitetsplast typ PC eller PA och då få något plastigt som egentligen inte håller måttet, då blir det dålig kvalitet. Bra plast ger hög kvalitet på maskinerna men så kostar det också. Med bra plast så kan man bygga smidiga maskiner där materialet är tunt men fortfarande ger en maskin som är bättre/lättare/starkare (dyrare) än den med tjock men dålig plast.
 
Mikael_L
Och _bra_ plast är dessutom bättre än metall, alltså till bl.a. maskinhöljen inte vxl-lådor och sånt... ;)
 
M
Mikael_L skrev:
Och _bra_ plast är dessutom bättre än metall, alltså till bl.a. maskinhöljen inte vxl-lådor och sånt...   ;)
Var mer så jag menade.. att man ser mer & mer maskiner som får plastdrev och div. delar i plast beroende på vilken maskin det är.

Hur man än vrider och vänder på det så är ju faktiskt metall mer stryktåligt än plast ;)
 
geschwint skrev:
Inte nödvändigtvis men om moderbolaget börjar införa besparingar eller ställa mindre krav på produktionen eller börjar införa moderbolagets (läs B&D, Fiat) kvalitetsvärderingar så att den slutliga produkten blir sämre än vad den var från början, ja då kan det diskuteras. Titta bara på vad Elu var innan B&D köpte det. T.o.m. B&D var ett hållbart och bra märke för mååånga år sedan men se vad som hänt med dom nu? Att ett mindre bra företag äger ett kvalitetsmärke gör det inte sämre, men om ledningen börjar införa metoder och material från moderbolaget, tja...
Noterade att Jula säljer en verktygssats från Makita med skruvdragare, måttband, nycklar och diverse annat krafs (detaljstuderade den inte). Såg hur plastigt ut som helst. Så det verkar inte bara vara DeWalt som vill slå sig in på hemmamarknaden med billigare produkter. ;)

Undra varför inte Jula nämns som återförsäljare på Makitas hemsida. ::)

red/ menat som en liten pik. ;)

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19357/6#6
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.