För övrigt är denna tråd 12 år gammal.
 
Ja, jag såg det nu. Den senaste varianten är DE735x. Jag har haft kontakt med Dewalt och de säger att modellen är inte avsedd för den nordiska marknaden. Har kollat i resten av EU och där finns den inte heller. Proffsmagasinet trodde det beror på att modellen saknar CE märkning och därför får inte säljas i Sverige och EU. Det finns några runtom i världen dom säljer den så jag ska prova fraktföretaget jetcarrier går se om det funkar.
 
Varför just den modellen?
De där amerikamaskinerna är ju gjorda för 110 volt nätspänning så det blir en massa extra krångel och kostnader om man skall köra dem på vårt 220 volt.

På 50-talet fanns det att köpa små transformatorer för ändamålet men jag vet inte om de finns att köpa numera och vad de kostar.
 
H heimlaga skrev:
Varför just den modellen?
De där amerikamaskinerna är ju gjorda för 110 volt nätspänning så det blir en massa extra krångel och kostnader om man skall köra dem på vårt 220 volt.

På 50-talet fanns det att köpa små transformatorer för ändamålet men jag vet inte om de finns att köpa numera och vad de kostar.
Den modellen har fått bra kritik. Frågan är varför har Dewalt valt att tillverka den för 110 volt när många länder har 220-23o volt. det borde inte vara så svårt att göra en anpassning för den europeiska marknaden vilket borde ge dem merförsäljning.
 
Om man kan lista ut något sätt att få till en överkomlig transportkostnad från Australien så finns maskinen även där och då utrustad för rätt spänning.
 
ceson ceson skrev:
Om man kan lista ut något sätt att få till en överkomlig transportkostnad från Australien så finns maskinen även där och då utrustad för rätt spänning.
Kanon!
 
ceson ceson skrev:
Om man kan lista ut något sätt att få till en överkomlig transportkostnad från Australien så finns maskinen även där och då utrustad för rätt spänning.
Båtfrakt tar väl sådär 2månader.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Båtfrakt tar väl sådär 2månader.
Snabbt är det inte:)Men jag vet inget annat land i närområdet som kan erbjuda den hyveln rätt bestyckad.
 
M Massood skrev:
Kanon!
Det du betalar mer för en frakt från Australien kompenserar kanske inköp av en transformator från England samt en maskin med rätt spänning?

Den tycks finnas i Australien men med en annan beteckning.

Text från foruminlägg om DeWalt DW735 i en 230v-version som finns i Australien, kallad DW735-xe.
 
Redigerat:
M Massood skrev:
Kanon!
Här är en annons från Australien.
I svenska pengar blir det närmare 8000kr exkl. frakt. Sen tillkommer nog tull och moms förutom frakten.
Uppdatera gärna tråden om du gör en beställning.

Dag

Skärmdump av en DeWalt 330mm portabel tjocklekshyvel annonserad på en australiensisk verktygssida för $1,270 AUD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, jag får se om jag går över till en större rikt- och planhyvel.
Fortsättning följer!
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
För de där pengarna får man en riktigt bra begagnad rikt/planhyvel
 
H heimlaga skrev:
För de där pengarna får man en riktigt bra begagnad rikt/planhyvel
Med skillnaden att den inte är portabel om det är viktigt.
Men jag håller med, mycket bättre att köpa en begagnad rikt/plan eller bara planhyvel för alla de pengarna.
 
Jag var tidigare lite sugen på en dw735 eftersom den fick bra recensioner på det mesta men inte på stålens livslängd, som inte heller går att slipa . Skulle jag fundera på en sådan så vill jag ha den med spiralkutter men då blir den dyr på riktigt så jag la ner den idén.

Men för oss som inte har möjlighet att gå på större maskiner finns inte så många val tyvärr.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.