S
H Hallerudsbo skrev:
Om man ska driva det som dolt fel.
Ska man inte kontakta säljaren innan man river allt så dom får besikta?
Eller hur fungerar det?

eller kan man komma efter allt är klart och kräva dom?
nej du kan inte komma efteråt, säljaren ska ha en chans att åtgärda felet på det sätt han väljer.

nu är jag väldigt tveksam att det är dolt fel dock.
 
R
Detta borde väl om något kunna klassas som dolt fel. Eller hur menar ni att det skulle gå att upptäcka att tätskiktet saknas utan att riva bort kaklet?
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det där såg illa ut ja. På de sista bilderna som du la upp ser man fix och kakel direkt på gipset, jag kan inte se något tätskikt alls där. Det är generalfel oavsett när badrummet gjordes och oavsett var det ligger. Det finns tillfällen där man inte ska ha tätskikt, t.ex. vid betongvägg och utifrån inträngande vatten men med gips kan man inte strunta i det. Resultatet ser vi ovan.

Detta skulle jag försöka driva som dolt fel. Speciellt om det finns följdskador.

Hur kan du säga att det är ett generalfel när de var tillåtet att sätta kakel direkt på gipps när jag började som snickare? Troligen inte 2008 men om jag inte mistar mig så fick man göra de 2004 med inte bättre vetande.
 
tommib
lillsnickare lillsnickare skrev:
Hur kan du säga att det är ett generalfel när de var tillåtet att sätta kakel direkt på gipps när jag började som snickare? Troligen inte 2008 men om jag inte mistar mig så fick man göra de 2004 med inte bättre vetande.
I ett våtrum? Tillåt mig tvivla...

Edit: GVK hade gamla anvisningar tillgängliga så det är bara kolla själv.

https://www.gvk.se/branschregler/tidigare-branschregler/

Edit 2: Titta, BKR hade också tillgängliga regler.

https://www.bkr.se/fakta/tidigare-regler/

Där kollade jag på reglerna från 1999.
 
Redigerat:
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
I ett våtrum? Tillåt mig tvivla...

Edit: GVK hade gamla anvisningar tillgängliga så det är bara kolla själv.

[länk]

Edit 2: Titta, BKR hade också tillgängliga regler.

[länk]

Där kollade jag på reglerna från 1999.
tommib tommib skrev:
I ett våtrum? Tillåt mig tvivla...

Edit: GVK hade gamla anvisningar tillgängliga så det är bara kolla själv.

[länk]

Edit 2: Titta, BKR hade också tillgängliga regler.

[länk]

Där kollade jag på reglerna från 1999.
Ja du har rätt. man rollade på ett undermåligt "vätskebaserat tätskikt" på gipsen som troligen inte höll tätt
 
R Rampage2216 skrev:
Vi håller på att renovera ett av våra badrum då klinkergolvet börjat släppa i duschen och flera golvplattor och väggplattor är lösa. Borde egentligen inte behövas renoveras då den förre ägaren renoverade badrummet 2008.
Men vi misstänker starkt att det är klåpare som byggt det.

Nu när de börjat riva ser spånskivorna bakom kaklet i duschen fuktskadade och mögliga ut.

Vi har ingen erfarenhet av sådant här så jag frågar här vad ni kunniga människor här tycker? Bifogar bilder efter ½-dags rivning.

[bild] [bild]
Du gör som du vill men jag skulle avbryta arbetet och prata lite mer med ditt försäkringsbolag. Om badrummet är besiktigat vid köptillfället och vi pratat om en villa så borde det vara ett klockrent dolt fel. Varken du, besiktningsmannen eller säljaren kände till detta vid tiden för affär. Du bör kontakta säljaren snarast och inleda en dialog. Skadeorsaken är högst troligt en så kallad tätskikts skada. Det innebär att försäkringsbolaget kommer undanta ersättning för tätskikt och ytskikt. (Kakel). Däremot ersätter dom rivning, torkning, sanering samt återuppbyggnad stomme. När detta är klart får du eller säljaren stå för tätskikt och kakel. Efter detta ersätter försökringsbolaget återmontering av sakvaror i badrummet samt inkoppling av el och vatten.
Allt beroende på om badrummet är byggt enligt för tiden av utförandet gällande branschregler.

Men som sagt. Kan inte det här med dolt fel men min gissning är att det verkligen borde vara ett dolt fel.
@Claes Sörmland kanske kan det här med dolt fel?
 
R
R Rampage2216 skrev:
Hantverkaren har bekräftat att det är svartmögel och att det verkar finnas tätskikt. Luktar fukt i hela badrummet nu under rivning som det inte ska göra, så någon fuktskada har vi fått.

Inte omöjligt att de bara byggt över fukten. De sa att det var en läcka där innan renoveringen 2008 och att de varit en riktig firma som byggt om. Men papprena fanns inte kvar. Dock finns alla andra papper, tex byggritningar från 1977 kvar. Så jag är misstänksam.
Solklart byggfel!
Svenska badrum är en katastrof då man envisas med gips och spån... usch
Försäkringsbolagen grundlurar svenska badrumskonsumenter i en evig intern tvist medans branchen tjänar enorma pengar
1. Bråka inte utan kontakta säljaren omedelbart och kolla om det finns doldafel försäkring?
Kontakta ditt eget bolag och be om en uppgörelse
Bygg därefter absolut inte ett typiskt svenskt badrum!
Satsa på ventilerad spalt och skivor på konsoler samt ett oorganiskt bjälklag med glasskum isolering mot källar väggarna golvet
När ska svensken lära sig att duscha mot kakel som är otätt i vårt klimat är käpprätt
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
tommib
lillsnickare lillsnickare skrev:
Ja du har rätt. man rollade på ett undermåligt "vätskebaserat tätskikt" på gipsen som troligen inte höll tätt
Det höll rimligt tätt om man gjorde rätt.

Här finns inte tillstymmelsen till tätskikt. Man har inte ens försökt. Därav kommentaren generalfel. Som du alltså opponerade dig emot.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
Lite frågor:
- Gjordes en besiktning vid köpet av huset?
- Stod det något alls i protokollet kring badrum och golvbrunn?
- Hur länge har ni bott i huset?
- När började/upptäckte ni felen kring klinkern?


Så utifrån detta borde ni kunna:
Vända er mot säljaren OM ni besiktigat och inget stått i protokollet.
Vända er mot besiktningspersonen om detta gjordes inom de sista 1-2 åren (se kontrakt)

Om ni inte besiktigade är det viktigt vad som finns dokumenterat i försäljningsdokumenten. Vad står om badrummet? Vad skrev/pratade ni om intyg ?


För att kunna få detta som dolt fel behöver ni kunna visa på att felet inte gick att upptäcka vid köpet och att det faktiskt inte är fackmannamässigt utfört enligt 2008 års regler. Därefter får ni räkna med åldersavdrag, man räknar med en livslängd på cirka 20 år så 7/20 år kvar av ytskikt och normalt underarbete. sedan för följdskador som felet orsakat kanske ni kan få mer % ersättning....

Det är många om och men i detta....
 
Om det inte suttit tätskikt är det ju sjukt märkligt att gipset ser ut att hållit hyggligt och inte brakat samman fullständigt efter 12-13 år, pappen borde vart fullständigt rekterad av mögel, men att skivorna bakom är fuktskadade...
 
  • Gilla
peterc81 och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Lite frågor:
- Gjordes en besiktning vid köpet av huset?
- Stod det något alls i protokollet kring badrum och golvbrunn?
- Hur länge har ni bott i huset?
- När började/upptäckte ni felen kring klinkern?


Så utifrån detta borde ni kunna:
Vända er mot säljaren OM ni besiktigat och inget stått i protokollet.
Vända er mot besiktningspersonen om detta gjordes inom de sista 1-2 åren (se kontrakt)

Om ni inte besiktigade är det viktigt vad som finns dokumenterat i försäljningsdokumenten. Vad står om badrummet? Vad skrev/pratade ni om intyg ?


För att kunna få detta som dolt fel behöver ni kunna visa på att felet inte gick att upptäcka vid köpet och att det faktiskt inte är fackmannamässigt utfört enligt 2008 års regler. Därefter får ni räkna med åldersavdrag, man räknar med en livslängd på cirka 20 år så 7/20 år kvar av ytskikt och normalt underarbete. sedan för följdskador som felet orsakat kanske ni kan få mer % ersättning....

Det är många om och men i detta....
mathiash77 skrev:
Lite frågor:
- Gjordes en besiktning vid köpet av huset?
- Stod det något alls i protokollet kring badrum och golvbrunn?
- Hur länge har ni bott i huset?
- När började/upptäckte ni felen kring klinkern?


Så utifrån detta borde ni kunna:
Vända er mot säljaren OM ni besiktigat och inget stått i protokollet.
Vända er mot besiktningspersonen om detta gjordes inom de sista 1-2 åren (se kontrakt)

Om ni inte besiktigade är det viktigt vad som finns dokumenterat i försäljningsdokumenten. Vad står om badrummet? Vad skrev/pratade ni om intyg ?


För att kunna få detta som dolt fel behöver ni kunna visa på att felet inte gick att upptäcka vid köpet och att det faktiskt inte är fackmannamässigt utfört enligt 2008 års regler. Därefter får ni räkna med åldersavdrag, man räknar med en livslängd på cirka 20 år så 7/20 år kvar av ytskikt och normalt underarbete. sedan för följdskador som felet orsakat kanske ni kan få mer % ersättning....

Det är många om och men i detta....
-Ja det gjordes en besiktning.
- Följande är från protokollet:
Bomljud förekommer på enstaka
klinkersskivor. Kommod fukskadad under
vask.
Detta kan bero på olika saker, i det aktuella
fallet eftersom endast enstaka skivor har
bomljud och detta förekommer utanför
duschzon bedöms inte bomljuden vara
tecken på någon underliggande skada.
Fuktindikering på kommod utförd utan
avvikande fuktindikationer vilket tyder på att
skadan är äldre.

Rörgenomföring finns i golv.
Rörgenomföringar i golvet medför en ökad
risk för att vatten tränger ner i
omkringliggande konstruktioner och orsakar
fuktskador.

Golvbrunnsmanschett felmonterad i
golvbrunn, sticker ut under klämring.
Klämring fjädrar.

Fuktindikering utan anmärkning mot
klinker/kakel.

- Vi flyttade in i nov -19

- Klinker i duschen följde med fruns fot upp i samband med en dusch i nov -20

Säljaren (obs, de köpte huset strax efter att badrummet renoverats. Men de är anhöriga till de som de köpte huset av.) sa att det var en firma som renoverat badrummet och de hade våtrumsintyg, men att de inte kunde hitta det så det har troligen kommit bort. Jag tänkte inte så mycket mer på det då garanti etc bara gäller i 10 år så och besiktningen visade inte på några större bekymmer.

Vår misstanke är att antingen har de byggt badrummet själva eller anlitat någon riktig klåpare som antingen var billig eller blåste dem.
 
  • Gilla
t230victor
  • Laddar…
2008 så var det väll inte tillåtet med rollbart tätskikt, det var väll då man behövde riktiga våtrumsskivor och folie...
 
Ja där blir det nog rätt svårt att få igenom något dolt fel. Flertalet punkter som indikerar att man kan anta underliggande problem. Med det sagt är det inte omöjligt att ni kan få ersättning från er hemförsäkring.
 
S SueCia skrev:
nej du kan inte komma efteråt, säljaren ska ha en chans att åtgärda felet på det sätt han väljer.

nu är jag väldigt tveksam att det är dolt fel dock.
Med tanke på hur mycket som är fel så finns det bara ett alternativ och det är en total ombyggnad av badrummet. Vår hantverkare är förbluffad över hur dåligt detta är byggt. Som tur verkar bjälklaget under vara fritt från fukt och mögel. Är bara en bit av väggen (en spånskiva eller liknande) som sitter fast i innerväggen så halva är i badrummet och andra halvan i grovköket. Den kan de inte riva bort utan får slipa bort svartmöglet så det försvinner.
 
R Rampage2216 skrev:
-Ja det gjordes en besiktning.
- Följande är från protokollet:
Bomljud förekommer på enstaka
klinkersskivor. Kommod fukskadad under
vask.
Detta kan bero på olika saker, i det aktuella
fallet eftersom endast enstaka skivor har
bomljud och detta förekommer utanför
duschzon bedöms inte bomljuden vara
tecken på någon underliggande skada.
Fuktindikering på kommod utförd utan
avvikande fuktindikationer vilket tyder på att
skadan är äldre.

Rörgenomföring finns i golv.
Rörgenomföringar i golvet medför en ökad
risk för att vatten tränger ner i
omkringliggande konstruktioner och orsakar
fuktskador.

Golvbrunnsmanschett felmonterad i
golvbrunn, sticker ut under klämring.
Klämring fjädrar.

Fuktindikering utan anmärkning mot
klinker/kakel.

- Vi flyttade in i nov -19

- Klinker i duschen följde med fruns fot upp i samband med en dusch i nov -20

Säljaren (obs, de köpte huset strax efter att badrummet renoverats. Men de är anhöriga till de som de köpte huset av.) sa att det var en firma som renoverat badrummet och de hade våtrumsintyg, men att de inte kunde hitta det så det har troligen kommit bort. Jag tänkte inte så mycket mer på det då garanti etc bara gäller i 10 år så och besiktningen visade inte på några större bekymmer.

Vår misstanke är att antingen har de byggt badrummet själva eller anlitat någon riktig klåpare som antingen var billig eller blåste dem.
Där rök nog chansen till dolda fel. Ditt försäkringsbolag lär tyvärr också vända dig ryggen.
Det är nog bara fortsätta med arbetet och bita i det sura när fakturan kommer.
Om entreprenören inte har det än. Se till att dom hyr ut en luftrenare under resten av rivningen.

stort lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.