Vi håller på att renovera ett av våra badrum då klinkergolvet börjat släppa i duschen och flera golvplattor och väggplattor är lösa. Borde egentligen inte behövas renoveras då den förre ägaren renoverade badrummet 2008.
Men vi misstänker starkt att det är klåpare som byggt det.

Nu när de börjat riva ser spånskivorna bakom kaklet i duschen fuktskadade och mögliga ut.

Vi har ingen erfarenhet av sådant här så jag frågar här vad ni kunniga människor här tycker? Bifogar bilder efter ½-dags rivning.

Rivningsarbete i badrum med fukt- och mögelskadade spånskivor och trasiga kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvt rivet badrum med fuktskador och mögel bakom kaklet, brutna plattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Källare? Ser inte ut som dom satt tätskikt mot gipsskivorna innan kakel, kan du gräva lite och se om det går att hitta? Fukt som kommit antingen från dusch eller utifrån om det är källare.
 
Lägenhet eller hus?
Kanske eventuellt sk. "dolt fel" om badrummet är gjort 2008 utan tätskikt på spånskiva. Vad stod det i besiktningsprotokollet om badrummet?
 
  • Gilla
Stefan_Kba
  • Laddar…
Villa med krypgrund, byggt 78. Badrum bottenvåning.

Besiktningen hade bara anmärkningen att rördragning var gjord genom golvet. Inga fuktutslag över det normala. Kan vara att Manchetten i brunnen syntes lite. Vi köpte nov -19.

Andra sidan den väggen är grovköket. Där är våtrumsmatta, värmepump, tvättställ, tvättpelare. Inga anmärkningar där mer än att brunnen var orginal från 78 men såg bra ut.
 
Skadad gipsskiva på en vägg i ett rums hörn med lossnat material och rester på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis nedrivna kakelplattor på en vägg i ett pågående renoveringsprojekt, med synlig murbruk och rörläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det där såg illa ut ja. På de sista bilderna som du la upp ser man fix och kakel direkt på gipset, jag kan inte se något tätskikt alls där. Det är generalfel oavsett när badrummet gjordes och oavsett var det ligger. Det finns tillfällen där man inte ska ha tätskikt, t.ex. vid betongvägg och utifrån inträngande vatten men med gips kan man inte strunta i det. Resultatet ser vi ovan.

Detta skulle jag försöka driva som dolt fel. Speciellt om det finns följdskador.
 
tommib tommib skrev:
Det där såg illa ut ja. På de sista bilderna som du la upp ser man fix och kakel direkt på gipset, jag kan inte se något tätskikt alls där. Det är generalfel oavsett när badrummet gjordes och oavsett var det ligger. Det finns tillfällen där man inte ska ha tätskikt, t.ex. vid betongvägg och utifrån inträngande vatten men med gips kan man inte strunta i det. Resultatet ser vi ovan.

Detta skulle jag försöka driva som dolt fel. Speciellt om det finns följdskador.

Ja jag vet som sagt inget om tätskikt, finns massor av olika lösningar.
Den sista bilden är andra väggen i hörnet från de svarta väggarna i första bilderna. Rivningskillen hann inte längre igår.
Den med kakel kvar är yttervägg och till vänster sitter frostade glasblock som ljusvägg.

Ingen fukt hade trängt ner i krypgrunden när jag var där nere för 2 veckor sedan. Men jag fasar för hur det ser ut under golvet. Där är elektrisk golvvärme och som jag nämnt var det i duschen golvplattorna började lossna och fogarna har spruckit ca 30-40 cm.
Kanske inget tätskikt under golvet då?

Är tyvärr inte hemma underlagen, men har bett hantverkarna kolla och dokumentera allt.
 
R Rampage2216 skrev:
Vi håller på att renovera ett av våra badrum då klinkergolvet börjat släppa i duschen och flera golvplattor och väggplattor är lösa. Borde egentligen inte behövas renoveras då den förre ägaren renoverade badrummet 2008.
Men vi misstänker starkt att det är klåpare som byggt det.

Nu när de börjat riva ser spånskivorna bakom kaklet i duschen fuktskadade och mögliga ut.

Vi har ingen erfarenhet av sådant här så jag frågar här vad ni kunniga människor här tycker? Bifogar bilder efter ½-dags rivning.

[bild] [bild]
Ser ju ut som dubbla lager gips, och det är det lagret bakom som är skadat!?
Kan det vara så att gamla ägaren satte nya gipsskivor på dom gamla fuktskadade?
Om det funnits ngt tätskikt är ju svårt att de på dessa bilder....
 
J Jörgen Ö skrev:
Ser ju ut som dubbla lager gips, och det är det lagret bakom som är skadat!?
Kan det vara så att gamla ägaren satte nya gipsskivor på dom gamla fuktskadade?
Om det funnits ngt tätskikt är ju svårt att de på dessa bilder....
Hantverkaren har bekräftat att det är svartmögel och att det verkar finnas tätskikt. Luktar fukt i hela badrummet nu under rivning som det inte ska göra, så någon fuktskada har vi fått.

Inte omöjligt att de bara byggt över fukten. De sa att det var en läcka där innan renoveringen 2008 och att de varit en riktig firma som byggt om. Men papprena fanns inte kvar. Dock finns alla andra papper, tex byggritningar från 1977 kvar. Så jag är misstänksam.
 
Kontakta försäkringsbolaget innan det är för sent och byggarna har rivit bort allt bevismaterial. Kanske både ditt försäkringsbolag och säljarens, oklart vem som blir inkopplad (om någon).
 
A arowe17 skrev:
Kontakta försäkringsbolaget innan det är för sent och byggarna har rivit bort allt bevismaterial. Kanske både ditt försäkringsbolag och säljarens, oklart vem som blir inkopplad (om någon).
Har redan pratat med mitt försäkringbolag och de bad mig dokumentera med bilder. Men ska ringa de idag också och fråga nu när allt är framme synligt.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Riv upp spångolvet och se hur det ser ut.
Förhoppningsvis bara att lägga nytt spångolv och bygga upp ett nytt badrum.
 
  • Gilla
DR_megakillz
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Riv upp spångolvet och se hur det ser ut.
Förhoppningsvis bara att lägga nytt spångolv och bygga upp ett nytt badrum.
Uppenbarligen är det mesta ruttet. Reglarna är inte ens fästa. Glipor på flera cm mot taket bland annat.
Det är riktigt dåligt enligt vår hantverkare.
 
  • Ledsen
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H
Om man ska driva det som dolt fel.
Ska man inte kontakta säljaren innan man river allt så dom får besikta?
Eller hur fungerar det?

eller kan man komma efter allt är klart och kräva dom?
 
S
tommib tommib skrev:
Det där såg illa ut ja. På de sista bilderna som du la upp ser man fix och kakel direkt på gipset, jag kan inte se något tätskikt alls där. Det är generalfel oavsett när badrummet gjordes och oavsett var det ligger. Det finns tillfällen där man inte ska ha tätskikt, t.ex. vid betongvägg och utifrån inträngande vatten men med gips kan man inte strunta i det. Resultatet ser vi ovan.

Detta skulle jag försöka driva som dolt fel. Speciellt om det finns följdskador.

Hur skulle det kunna vara dolt fel? Om något bör man kunna tvista mot besiktningsmannen som borde upptäckt detta. Men dolt fel? Aldrig
 
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.