Har själv använt denna princip, dock med "vanliga" förlängningskablar i kabelkanal och sedan uttagslisten fastsatt mot vägg med väggfäste.
268941_37595.tif
 
Fanns ngt liknande i mitt hus då jag köpte det, besiktningsmannen påpekade att det inte fick vara så och gjorde anmärkning på det. Jag brydde mig inte, var ju solklart att det var fel, bara att slita bort...

Vet inte vad er intention är med huset, renover heller bara bo. Men med ledning av trevägsuttaget så är det en äldre installation. Ni borde nog låta ngn se över hela anläggningen så det inte finns andra konstigheter som är direkt farliga....
 
tommib tommib skrev:
Då hade han fel. Det finns inte heller någon anledning att installera på det sättet, alls. Det finns inget läge där det kan bli rätt.
Jag har inte sagt att det blir bra. Dock var det under en period ett kryphål i lagen som gjorde det möjligt. Och han hänvisade till kapitel i gamla SFF som gjorde det möjligt. Fråga mig inte efter vilket det var för det kommer jag inte ihåg och orkar heller inte leta upp det. Jag har dock hållt i boken och läst med mina egna ögon.
 
tommib
Jo, om du påstår något så apart som att det skulle varit ok att klamra en anslutningskabel som en del av en fast installation så får du nog ta och skaka fram en referens. Eller så kanske du bara minns fel.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
nilbom, du kan vara helt säker på det tommib skriver, i alla fall den här gången ;)
 
tommib tommib skrev:
Jo, om du påstår något så apart som att det skulle varit ok att klamra en anslutningskabel som en del av en fast installation så får du nog ta och skaka fram en referens. Eller så kanske du bara minns fel.
Okej,

Jag ber om ursäkt för att jag kanske var otydlig. Jag skrev under förutsättning att kabelarea var okej.

Vad jag menade var att om man hade en för övrigt korrekt installation, t.ex. körde med 2x1.5 på den tiden, eller 3G1.5, och anslöt den via en stickpropp, var det okej. Vi talar nu runt 1975-1980 ungefär.

/N
 
E elmont skrev:
nilbom, du kan vara helt säker på det tommib skriver, i alla fall den här gången ;)
Kanske, du brukar ha rätt, se mitt utökade svar.

/N
 
Jag var ju med redan på den tiden och jag kan lova att din lärare hade fel eller att någon missförstod nått för det har aldrig varit tillåtet med fast förlagda skarvkablar. Däremot kan man fästa upp skarvsladdar och uttag MEN då ska dom var "demoteringsbara" utan att man behöver använda verktyg.
 
E elmont skrev:
Jag var ju med redan på den tiden och jag kan lova att din lärare hade fel eller att någon missförstod nått för det har aldrig varit tillåtet med fast förlagda skarvkablar. Däremot kan man fästa upp skarvsladdar och uttag MEN då ska dom var "demoteringsbara" utan att man behöver använda verktyg.
Nej, jag har aldrig menat att det varit godkänt att skruva fast skarvkablar eller grenuttag.

Jag menade att min lärare sagt att det var okej då för länge sedan att använda en stickpropp för att ansluta t.ex. en EKK 3g1.5, förlägga den fast och dra den 5 meter till vanligt väguttag.

Nu när ni andra är så säkra blir jag så klart osäker men vi hade en dylik installation, som dessutom var utomhus, där allt var okej, rätt kabel osv där det gick från en blockerat uttag, stickpropp till belysning utomhus. Det var det som vi diskuterade.
 
Jag har rensat en del i tråden. Håll den till ursprungsfrågan.

/moderator
 
janwide
Oavsett om det är godkänt eller inte. Det är ju dessutom onödigt. Men vad är egentligen faran med installationen? Vad skulle kunna hända?
 
N niblom skrev:
Nej, jag har aldrig menat att det varit godkänt att skruva fast skarvkablar eller grenuttag.

Jag menade att min lärare sagt att det var okej då för länge sedan att använda en stickpropp för att ansluta t.ex. en EKK 3g1.5, förlägga den fast och dra den 5 meter till vanligt väguttag.

Nu när ni andra är så säkra blir jag så klart osäker men vi hade en dylik installation, som dessutom var utomhus, där allt var okej, rätt kabel osv där det gick från en blockerat uttag, stickpropp till belysning utomhus. Det var det som vi diskuterade.
Du får nog ge upp det stickspåret, som sagt är det som jag ser det helt uteslutet att något sådant skulle kunna ha setts som tillåtet. Och ju längre tillbaks i tiden desto mer säkert att det inte kan ha varit uttryckt/skrivet/angett så. Men för att lämna den sedvanliga teoretiska möjligheten öppen vore det intressant att få rätt på vad det är du minns/uppfattat/sett där i klartext.
 
TS, gör det enkelt för dig:
1. Ta dit en elektriker som avgör vad som är rätt eller fel
2. Baserat på hans svar: be han fixa elen om den inte är godkänd eller om du vill ha elen på annars sätt.

Är elen fel så är det inte ett dolt fel, 100% säkert!
 
Det första som det faller på är att man inte får/fått sätta stickpropp på typ EK eller FK utan bara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.