Hej!

Detta kan väl inte vara godkänt att göra så här?

Stickkontakt som leder till två(!) uttag?

Har skrivit på för huset men har tillträde först 1 april.

Har man någon rätt som köpare för sådna fel?
 
  • Haha
  • Gilla
Grumsgrums och 2 till
  • Laddar…
Det är väl bara dra ur kontakten och fimpa uttagen?
Det har du rätt till!
 
  • Gilla
  • Haha
spirou197 och 13 till
  • Laddar…
Ja, minst 100 000kr i avdrag på köpesumman.
 
  • Gilla
  • Haha
Nils82 och 9 till
  • Laddar…
Vad är det för "rätt" du är ute efter?
Det var ju helt synligt, alltså borde det varit med i din värdering, när du bjöd på huset...
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 10 till
  • Laddar…
Nej, uppenbara fel kan man inte komma och gnälla på i efterhand.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det där skulle du sett vid din besiktning, för då hade du kunnat hoppa av köpet, eller prisförhandlat.
Om kontraktet är skrivet nu är du bunden av det (både du och säljaren är bundna).
Men du kan alltid prova och kolla om säljaren är villig att riva kontraktet, ev mot någon motprestation.
 
Du har rätt att det är fel.
Men du har inte rätt till kompensation.
Men med rätt kontakter så löser det sig
 
  • Haha
  • Gilla
Thomas Abrahamsson och 9 till
  • Laddar…
M
Jag vet inte om det är allvar eller på skoj. Jag skojar glatt åt installationen samtidigt så vet jag inte om TS framhäver inlägget som ett skämt eller om han menar allvar med sitt skrivna inlägg:thinking::D
För mig, vid ett husköp, så hade en sån här sak varit ungefär lika ovidkommande som att man glömt torka av en fönsterbräda vid flyttstädningen. Mao. en skit/strunt-sak!
 
  • Gilla
Lucif3r och 4 till
  • Laddar…
Är väl bara att dra ur sladden och ta bort uttagen? Om detta är det enda bekymret i ett gammalt hus så har du troligen gjort ett bra köp.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Sebastian Freij Sebastian Freij skrev:
Har man någon rätt som köpare för sådna fel?
Nej, det där är fel oavsett vem som gör det ;-)
 
  • Gilla
joah1
  • Laddar…
Det ska väl påpekas att uttagen (både matande och de som inte är ”fast” inkopplade) är av en äldre osäker modell. Eftersom brunnarna inte är så djupa är det möjligt att komma i kontakt med metallstiften i stickproppen ifall den inte sitter i helt. Och min erfarenhet av dylika uttag är att stickpropparna lätt glider ut en bit.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Nä det där är fel, så får det inte se ut. Använd matriel är sen mitten på 70-talet så det kan dessutom ha suttit där ett tag. Har ett liknande konstverk i kåken, ett runt ojordat uttag utan petskydd, några meter fastklamrad platt SKX med en stickpropp i änden. Drog ur sladden då jag flyttade in.:sick:
 
tommib tommib skrev:
Nej, det var det inte. Det har aldrig varit ok att göra på det där sättet, bland annat eftersom en installationskabel inte får avslutas med en stickpropp.
tommib tommib skrev:
Nej, det var det inte. Det har aldrig varit ok att göra på det där sättet, bland annat eftersom en installationskabel inte får avslutas med en stickpropp.
När jag gick el o tele 1986 så ställde jag frågan till läraren då vi hade en liknande installation hemma. Han sa då att det hade varit godkänt att göra så men att det inte längre var godkänt.

Han hade egen allmän behörighet och verkade ha koll på läget. Men han kan ju haft fel.

/N
 
Sebastian Freij Sebastian Freij skrev:
Hej!

Detta kan väl inte vara godkänt att göra så här?

Stickkontakt som leder till två(!) uttag?

Har skrivit på för huset men har tillträde först 1 april.

Har man någon rätt som köpare för sådna fel?
Inget att lägga energi på. Bara riv bort om det känns osäkert.
 
tommib
N niblom skrev:
När jag gick el o tele 1986 så ställde jag frågan till läraren då vi hade en liknande installation hemma. Han sa då att det hade varit godkänt att göra så men att det inte längre var godkänt.

Han hade egen allmän behörighet och verkade ha koll på läget. Men han kan ju haft fel.

/N
Då hade han fel. Det finns inte heller någon anledning att installera på det sättet, alls. Det finns inget läge där det kan bli rätt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.