Har varit i kontakt med skatteverket som intygar att målning ingår. Vad gäller el och VVS kan de inte ge ett säkert svar utan hänvisar till listan de publicerat och där finns inte el- eller VVS-med (förutom i vissa specifika fall). Tolkar det som att t.ex. byte av VVS eller el generellt i huset ej kommer att omfattas av ROT-avdrag (min fråga till dem var just detta).
 
frhe skrev:
Har varit i kontakt med skatteverket som intygar att målning ingår. Vad gäller el och VVS kan de inte ge ett säkert svar utan hänvisar till listan de publicerat och där finns inte el- eller VVS-med (förutom i vissa specifika fall). Tolkar det som att t.ex. byte av VVS eller el generellt i huset ej kommer att omfattas av ROT-avdrag (min fråga till dem var just detta).
Ska man skratta eller gråta? Att "försköna" sitt hem med färg och tapeter ska vara avdragsgillt men inte att byta ut farliga eldragningar från 40 och 50-talet.... Inte heller att fixa gammal vvs som kan orsaka vattenskador...
ja då kör man väl svart som natten.
 
Redigerat:
Hur läser folk här? Det framgår klart och tydligt att målning och en hel del vvsarbeten ingår...
Klipper in några exempel

BLANDARE
Arbetskostnad för byte av blandare ger rätt till skattereduktion.

SANITETSPORSLIN
Arbetskostnad för byte av sanitetsporslin ger rätt till skattereduktion.

KRANAR
Arbetskostnad för byte av kranar ger rätt till skattereduktion.

KÖK
Renovering av kök är ett arbete som ger rätt till skattereduktion. Underlag för skattereduktionen är endast det arbete som utförs i bostaden. Köksinredning anses som materialinköp.

VÄRMEPANNA
Arbetskostnad för installation eller byte av värmepanna ger rätt till skattereduktion..

VÄRMEPUMP
Arbetskostnad för inmontering eller byte av värmepump ger rätt till skattereduktion.


MÅLNINGSARBETEN — BOSTADSRÄTT
Skattereduktion för målningsarbeten som utförs i lägenheten ger rätt till skattereduktion. Till sådant arbete som ger rätt till skattereduktion räknas även målning av insidan av dörrar och fönster i bostadsrätten.

MÅLNINGSARBETEN — SMÅHUS
Arbetskostnad för målningsarbeten ger rätt till skattereduktion.

Rörande elbiten så står det klart och tydligt att installation och service av hushållsmaskiner inte ingår men däremot så som jag läser det så borde en hel del annat ingå.

/Kent
 
Visst kan vi läsa. När jag kollade under M som i målning fanns inte de målningsalternativ du nämner. De har antagligen kompletterats efteråt.
 
Ska väl kanske nämnas att ingenting är helt klart än.. Vi får väl vänta tills de finns färdig lagtext på de hela.
 
Hemmakatten
Och när ar det tänkt att lagen skall klubbas i riksdagen? Någon som vet?
 
Mars-April.. Eller innan 1a Juli iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.