krilleman_215 skrev:
Piprlifes Smartline är lösningen om det är en rör-ände!

[länk]

Finns i dimensionerna 40 - 50 -75 - 110

Dimension 40 är offwhite dom andra gråa.

Denna ska monteras innan fuktspärren.
Men fixeringen då?
 
Nej tyvärr inte... Jag gav honom en chans att rätta till det på ett vettigt sätt. men lösningen var att köra ner en rörbit och sätta en manschett på och tätskikta vidare.... Röret går att vicka på ganska lätt. Så det känns inte alls betryggande.

Han är bkr-certad så jag trodde verkligen inte på sådana påhitt.

Nästa gång vi träffas får jag väl ge honom en utskrift av branschreglementet.

Vi har skrivit avtal på Hantverkarformuläret 09 så det är ju bara peka på punkt 2 "Entreprenören skall utföra arbetet fackmässigt"

Antar att det blir till att skära upp tätskitktet runt avloppet och gjuta klack lämpligast...

Hur gjuter man lämpligast en sådan? Flytspackel?
 
gissar på att ni inte vill ha en gjuten klack? lämpligast är nog att. skära bort lite tätskikt, sen bila ner några cm runt röret (kanske 4-5cm) sedan kapa röret i botten av gropen och skarva på en bit som sticker upp nog långt. sedan primer o gjuta igen gropen så röret fixeras o på me primer igen och nytt tätskikt. blir inte så mycket mer jobb än att gjuta klack.
 
daugaard skrev:
gissar på att ni inte vill ha en gjuten klack? lämpligast är nog att. skära bort lite tätskikt, sen bila ner några cm runt röret (kanske 4-5cm) sedan kapa röret i botten av gropen och skarva på en bit som sticker upp nog långt. sedan primer o gjuta igen gropen så röret fixeras o på me primer igen och nytt tätskikt. blir inte så mycket mer jobb än att gjuta klack.
Biter flytspackel på avloppsrör då? Annars blir det väl samma sak som krilleman föreslog
 
Men det blir väl klåparens sak att fixa till röret så det blir högt nog ?
 
Krilleman
Efter ett par dagars frånvarande från diskkussionen...

Ja, men vad satt där innan är det intressanta. Jag tar mig friheten att skicka upp en bild från ett PM av Realdoolar. Ser ut som en nyp av expensionsmuff a´la Asto men samtidigt inte:

e0o1a8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smartline fungerar bara på slät-ände rör. Inte muff. Hur menar du fixering Thomasx. Det är ju som vilken muff som helst fast den heter smartline. Bara skjuta i och toppa med en snutt rör för att manschetten ska passa.
 
krilleman_215 skrev:
Efter ett par dagars frånvarande från diskkussionen...

Ja, men vad satt där innan är det intressanta. Jag tar mig friheten att skicka upp en bild från ett PM av Realdoolar. Ser ut som en nyp av expensionsmuff a´la Asto men samtidigt inte:

[bild]

Smartline fungerar bara på slät-ände rör. Inte muff. Hur menar du fixering Thomasx. Det är ju som vilken muff som helst fast den heter smartline. Bara skjuta i och toppa med en snutt rör för att manschetten ska passa.
Ja visst, åsså klinkers på det, sen kommer nån och undrar vad det är för rörsnutt som sticker upp och vips står han där med den i näven... Det är inte utan anledning det är krav på att rören ska fixeras innan tätskiktning.
Eller finns det någon särskild finess med den där muffen som ger en permanent fixering?
 
Krilleman
Nej, den är ju inte idealisk om man kan göra rätt från början.

Men som bästa nödlösning är den nog högst upp på pallen om det skulle varit slät-ände ur golvet! (Vilket i detta fallet tydligen inte är)
 
är det inte en muffände fast utan gummitätningen då?
 
blackadder skrev:
Biter flytspackel på avloppsrör då? Annars blir det väl samma sak som krilleman föreslog
behöver vell inte vara flytspackel, men troligtvis fäster det på avloppsrör oxå.
 
Jag la korten på bordet på ett ödmjukt sätt. Vi har nu kommit överens om att tillsammans tala med rörmockaren som kommer på fredag för att koppla in blandarna.


Tycker rörisen att det är en fullkomligt ok lösning godtar jag (förmodligen) det. Om inte diskuterar vi fram bästa möjliga lösning gemensamt. Idag la han klinkersen men lämnade utrymme för röret om en åtgärd behövs. På så vis kan man skära upp tätskiktet och sedan lappa igen efter åtgärden.

Genom att håla god ton med hantverkarna man anlitar är det nog lättast att komma överens.

Som det stående röret är nu går det rakt ned i det liggande röret, till synes.
Enligt säker vatten ska man ha en 45gradig böj i övergången från stående till liggande. Hur kritiskt är detta? Vad är riskerna?

Avloppet har ju funkat bra som det varit i närmare 30 år.

Med vänlig hälsning, Realdoolar
 
krilleman_215 skrev:
Efter ett par dagars frånvarande från diskkussionen...

Ja, men vad satt där innan är det intressanta. Jag tar mig friheten att skicka upp en bild från ett PM av Realdoolar. Ser ut som en nyp av expensionsmuff a´la Asto men samtidigt inte:

[bild]

Smartline fungerar bara på slät-ände rör. Inte muff. Hur menar du fixering Thomasx. Det är ju som vilken muff som helst fast den heter smartline. Bara skjuta i och toppa med en snutt rör för att manschetten ska passa.
Innan satt där ett spillvattenrör från ett tvättställ. Tror det var ett 50mm-rör med gummibussning inklämd i rörstumpen vi ser på bilden.
 
Sex år senare: hur gick det? Står inför liknande problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.