Hej,

Vi har en badrumsrenovering på gång hemma. När hantverkaren flytspacklat klart ser jag till min förfäran att avloppsröret ser ut att sticka upp väldigt lite. När jag mäter går den bara 10mm över den flytspacklade ytan.

Ska det inte vara minst 40mm uppstick?

Bild:
ImageUploadedByByggahus.se1377894780.740581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag upptäckte det nyss (22.30 en fredagskväll..) är det lite svårt att konfrontera företagaren ifråga men hoppas kunna stilla min oro litet.
Vi avtalade om vattenrör i vägg men avtalade aldrig något om avlopp...

Hur kan detta räddas? Måste hela golvet tas upp? Hur pluggas det befintliga röret ifall jag ber dem ändra avloppet från tvättställ till vägg?

Brrrr, detta som känts så klockrent fram till nu :(
 
Jag hade också endast 10mm vid ett bygge... Fick en avvikelse. Inget försäkringsbolaget klagade på då risken att just det där orsakar någon skada är så himla liten..

Besiktningsmannen noterade det bara i besiktningen men inget mer än så. Inget han krävde någon åtgärd på eller var ovanligt...
 
Okej, det kanske inte är hela världen då...

Var det 10mm över tätskikt eller färdigt golv?
 
Krilleman
Det är en 75mm muff va?

Och jag tycker mig se en bit av manchetten?
 
är vell ingen manchett ännu eftersom det ej är tätskikt på bilden + precis flytspacklat
 
Krilleman
daugaard skrev:
är vell ingen manchett ännu eftersom det ej är tätskikt på bilden + precis flytspacklat
Du har så rätt. jag som tänker illa på en sen fredagskväll!

Men det borde inte innebära några problem. Om det är en 75 muff som sticker upp har tex både LIP & Biltema en manschett som heter 20x20x75-110. Borde sitta som ett smäck i detta fallet!
 
Redigerat:
är lätt att se & tänka fel, haha

tror inte att det är skitbra att den sticker upp så lite, om du ska ha klinkers så kommer den sitta lägre än färdigt golv. går ju att täta ändå som krilleman_215 skiver så det funkar säkert, men det känns ändå inte rätt.
om man vill flytta avloppet till väggen så får man bila upp runt och bakom röret + skära upp väggen, sen sätter man på ett par böjjar så man kommer in i väggen. men tror inte att det är värt besväret att flytta röret.
 
Är inget fel med installationen i detta läge. Frågan är bara hur entrepenören har tänkt att fortsätta.

Har svårt att avgöra vad det är för typ av avlopp på bilden med är det handfat så är dey bara att sticka i ett till rör i lämplig längd, för att sedan bygga en klack på minst 40 mm i höjd. Gärna lutande i överkant samt rörmanschett. Sen är det bara att montera tätskiktet.

För wc gäller montering av stos som medger att branschreglerna uppfylls när man monterar manschett mot stosen (som sticker upp minst 40 mm).

Observera att återgärderna måste ske INNAN tätskiktet monteras.

Edit: Läser man bättre ser man att TS nämnde tvättställ...

Angående frågan om att flytta avlopp in i vägg så är det nog så illa att det bara är att bila en del av golvet och dra om röret. Ev. regla ut väggen... ;) Om ni kan tänkas ha avloppet på samma plats gäller fortfarande det oavanstående jag skrev. Att notera att en avvikelse har gjorts kan fortfarande vara på sin plats.
 
Redigerat:
Är det en muff som sticker upp är ju problemet löst, sätt i en bit 75 rör som sticker upp minst 40mm innan tätskiktet appliceras så är det klart.

Gjuta upp en klack finns det väl knappast någon anledning till?

Säker vatten har tolkat boverkets regler så här:

" Vid avsättningar för till exempel WC-stol, tvättställ eller andra avloppsenheter får mått mellan spillvattenrör och vägg ens tätskikt inte understiga 60 mm och mått mellan färdigt golv och spillvattenrörets överkant inte under- stiga 40 mm. "
 
Tack för alla svar...

Alltså någon muff är det nog inte, utan bara ett rakt kapat rör. Men man kanske kan sätta på någon slags gummi-muff?
Jag får anta att entreprenören har någon plan, han har lång erfarenhet och verkar väldigt kunnig på området.

Såhär ser rummet ut rent avloppsmässigt, i schaktet till höger i bild kommer tappvatten upp och går samma väg som den röda linjen. Den röda linjen är den min tänkta väg för avloppet ifall det placeras om till väggen istället.

badrum avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
att gjuta en klack känns inte som en riktig lösning och att bara skjuta i ett rör innan tätskiktet är nog inte enligt branshreglerna. röret måste ju va fixerat. ska bli intresant att få höra hur entreprenörens plan va!
 
daugaard skrev:
att gjuta en klack känns inte som en riktig lösning och att bara skjuta i ett rör innan tätskiktet är nog inte enligt branshreglerna. röret måste ju va fixerat. ska bli intresant att få höra hur entreprenörens plan va!
Tack! Detdär summerar mina känslor ganska bra. Det känns bara som kompromisser båda två.

Vissa nämner "då får man ju en avvikelse i protokollet", vilket protokoll? Kvalitetsdokumentet gällande tätskitktet eller? Vad hjälper det om det blir en läcka?

Vad drygt att behöva vänta till på måndag på att få prata med entreprenören. :(8
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Krilleman
Tack för alla svar! Jag får se hur det går imorgon när jag diskuterar saken med entreprenören.

Jag litar på honom till fullo, när vi tog in offerter var han knappast den billigaste utan vi valde honom av andra skäl. Ett skäl var tillit. Det blir säkert löst på ett bra sätt :)

En del av er talar om att man "skriver en avvikelse". Är det något rörisen skriver eller plattsättaren som tätskiktat?

Med vänlig hälsning, Realdoolar
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
hur gick det nu då, hade han nån bra lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.