Och eftersom jag tillhör dom som var med för länge sedan så var det faktiskt roligare att vara elektriker förr. Inte minst för på den tiden var inte allting lika farligt. I dagens trygghetsnarkomansamhälle är ju nästan allt livsfarligt, inte bara det elektriska.;)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Som färgblind undrar man vad som är så roligt...
Både när det gäller dom gamla kablarna i källaren eller dom nya i resten av huset så får jag fråga sambon om vilken som är vilken!? :rolleyes:
 
Du får byta till nummermärkt kabel.

Protte
 
Jag hade ett vägguttag tidigare där både fas och nolla var röd RK. Jag misstänker att det var kopplat på 2000-talet av någon som inte var elektriker.

De gamla säger att det var bättre förr. Men de har fel. Det är de som var bättre förr.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
prototypen skrev:
Du får byta till nummermärkt kabel.

Protte
Kanske lättare att lära sig räkna än att uppfinna ett botemedel mot färgblindhet... ;)
 
Plockade just bort en kabel från en gjutjärnsdosa i mitt hus från -58, 3 ledare med svart fas, röd jord, grå nolla och skärm till dosan.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
tommib
P-plats skrev:
Som färgblind undrar man vad som är så roligt...
Både när det gäller dom gamla kablarna i källaren eller dom nya i resten av huset så får jag fråga sambon om vilken som är vilken!? :rolleyes:
Och nu har du förstått varför jorden är gulgrön :)
 
  • Gilla
thomasloven
  • Laddar…
tommib skrev:
Och nu har du förstått varför jorden är gulgrön :)
. 👍 .
 
Jag ska nog fota lite i vårt hus och lägga upp :) Återkommer!
 
Hur prenumererar man på de här roliga trådarna?:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
PNO skrev:
Som väl är så skiter elektronerna högaktningsfullt i färgen på isoleringen...

Men gammal kabel ger ju upphov till ganska många roande (och ibland oroande) trådar på byggahus. Så lite roligt är det ju med dessa fortfarande. Inte minst hur mycket möda de orsakar mindre elkunniga personer och hur mycket pekpinnar de orsakar ifrån diverse förståsigpåare.

Som gammal automationsingenjör så anser jag för övrigt att alla färger utom mörkblå och orange är överskattade.
Då satt du inte på ASEA på den tiden vi körde grått och grått och grått och gr...det var en dyster period i min ELändiga karriär:p
 
Hos min mormor i Tyskland var elsystemet lite blandat också. I några rum fanns tygkablar från 20-tålet kvar, här och där fanns svart fas, grå nolla och röd jord och det fanns även en del nya kablar med svart, blå och grön/gul. Men i vardagsrummet fanns en kronbrytare och där var det röd nolla och två gråa tändtrådar. I köket fanns också krönbrytare med jordat uttag. Där hittade jag fyra svarta trådar (fas, två tändtrådar, jord) och en grå (nolla). Några Schuko-uttag hade ingen jord alls, bara tvåledarkabel i väggen. Minns också en kabel 4G1,5 avsäkrad med 20 A till tvättmaskinen. Bara bra att det var TT-nät där han bodde och det fanns även JFB (500 mA) och ingen fuljordning, som var mycket populär i Tyskland till 1973 när den blev olaglig i nyinstallationer. I Östtyskland förbjöds den 1990.
 
Hur kul har inte den haft som kopplat min central ?? :)

Dålig bild tagen med pannlampa, men som exempel finns nolla i färgerna blå, vit, svart, grå mörkgrön och röd.
Jord finns bara i 3 färger, gul/grön, röd och vit.

Oorganiserad anslutning av flera säkringsdosor med trassiga och färgglada kablar i en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
TorpAnders skrev:
Då satt du inte på ASEA på den tiden vi körde grått och grått och grått och gr...det var en dyster period i min ELändiga karriär:p
Undrar om deras inköpare gick vidare till bofors sen. Ca 100 ledare i en kabelstam, samtliga 1 mm2 blåa. Fint märkta i ändarna men helkul när man får en skada mittpå där 5-10 ledare har gått av
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mats skrev:
Undrar om deras inköpare gick vidare till bofors sen. Ca 100 ledare i en kabelstam, samtliga 1 mm2 blåa. Fint märkta i ändarna men helkul när man får en skada mittpå där 5-10 ledare har gått av
Been there, done that. Kabel med 50 par som vi lyckades borra av på mitten. Två färger, röd och vit. Ingen märkning i ändarna. Det blev en del summrande innan vi fick lagat den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.