Hejsan

Det är verkligen en djungel med system och man blir ju lätt snurrig på vad man ska välja för att känna sig trygg i framtiden. För min del så blev det ett system med PLC från Wago som sysslar en hel del med fastighetsautomation i större skala men detta lämpar sig mycket bra för det lilla hemmet också tycker jag, och kostar inte skjortan jämfört med enbart KNX. Vill man så kan man komplettera med KNX-enheter senare om man önskar det.

Fördelen med detta är att det oerhört öppet och flexibelt, men sen kanske det är lite besvärligare att programmera än andra system, dock så hade jag inga förkunskaper inom PLC-programmering men det har gått riktigt bra ändå.
Wago har många bibliotek med färdiga program/funktions block som underlättaren hel del.
Än så länge ångrar jag inte mitt val av system och det känns som att detta är ganska så framtidssäkert.
Köper man ett startkitt från Wago så ingår programmeringsverktyget CoDeSys 2.3 och där i finns det också en funktion för enklare HMI, alltså att man kan skapa grafiska bilder med knappar, mätare och diagram m.
Bifogar en bild på mitt system som börjar att ta form.

Lycka till med ditt framtida projekt.

WP_20160307_21_57_45_Pro (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.