frasse skrev:
.

Men bortsett från detta så måste alla basfunktioner finnas lätt tillgängligt för handikappade, alltså på bottenvåningen (entreplan), precis som Sweli påpekade. Vår handläggare var mycket noga med att kolla just såna här saker.

Ni som har lagt tvättutrymme på övervåningen, har ni dragit detta i byggsamrådet eller är ni fortfarande på planeringsstadiet? Skulle vara intressant att veta hur olika handläggare tolkar byggreglerna.
Ang tvättstugan på övervåningen löste vi diskussionen med kommunen med att påpeka att badrummet på nedre plan är stort nog att rymma tvättmaskin den dagen vi behöver hjälp av hemtjänsten för att klara oss... Då var det helt OK med tvättstugan uppe tillsvidare :D
 
Några små finesser kan man uppnå genom lite planering och fantasi i elinstallationen.

Till exempel:

Strömbrytare för motorvärmaruttag placerad inne i köket.

Separat slinga för all fönsterbelysning, som man sedan kopplar till skymningsrelä/timer.

 
Mr Beach skrev:
Några små finesser kan man uppnå genom lite planering och fantasi i elinstallationen.

Till exempel:

Strömbrytare för motorvärmaruttag placerad inne i köket.

Separat slinga för all fönsterbelysning, som man sedan kopplar till skymningsrelä/timer.
Smart! Jag kommer att ha ca 10 mellan hus å garage. Hur löser jag bäst strömbrytarbiten då ???
/Jonte
 
Vad kul att höra att andra har lite samma tankar! Jag har också funderat på varför man alltid (?) har tvättmaskinen på nedre botten i 2-plans hus. Det är ett evigt kånkande med tvätt som är på "fel plan". Kanske går att lösa det där med vibrationerna....
Alternativet tvättnedkast har jag sen tidigare på min "drömhus-lista". Det hade en kompis som liten och jag minns fortfarande att det var lite fascinerande! :)
Vädringsfönster hade en annan kompis. Så smart med filter i - slipper myggor och andra djur. Finns det någon som har så på sitt nya hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.