Slukristen (klinkerramen) har ju inget med klämringen att göra, den ligger ju bara som ett skydd för brunnen. Självklart ska det vara en klämring i detta fallet.
 
T
Nu ska vi se här om vi kan få lite klarhet i detta ärende.

Först och främst är inte brunnen gammal då Freja tillverkades ända fram till 2008 och ett löstagbart vattenlås brukar vara en ledtråd till att brunnen är godkänd.

Men det ser dessvärre ut som att det fattas en klämring iofs svårt att se men om man jämför med denna bild så verkar klämringen fattas om man jämför avståndet i innerkant på brunne jämfört med vattenlåsets kant. Klämringen på bilden jag hittade på google är gömd under "guckan"...........
 
  • Wnq7Mhl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tank77 skrev:
Nu ska vi se här om vi kan få lite klarhet i detta ärende.

Först och främst är inte brunnen gammal då Freja tillverkades ända fram till 2008 och ett löstagbart vattenlås brukar vara en ledtråd till att brunnen är godkänd.

Men det ser dessvärre ut som att det fattas en klämring iofs svårt att se men om man jämför med denna bild så verkar klämringen fattas om man jämför avståndet i innerkant på brunne jämfört med vattenlåsets kant. Klämringen på bilden jag hittade på google är gömd under "guckan"...........
Kanske värt att titta lite under allt guck i vår brunn, eller bara dumt att peta i detta, vad tror ni?
 
Igen, ursprungsfrågan jag hade var om det finns någon möjlighet att fixa till det OM det nu inte finns något under all sörja. Eller är det bara att riva ut hela badrummet? Det har ju nyttjats i snart 7 år och finns inga tecken på fuktskador, än...
 
OK tank77 verkar ha koll på brunnstypen.

Men OM vi nu antar att där faktsikt inte finns någon ring, då är väl också frågan om det finns någon bunnsmanschett. Som ju skulle hållas på plats och tätas mha klämringen.

Finns där en manschett så borde det inte vara omöjligt att få dit en ring också.
 
T
charlotte_13 skrev:
Igen, ursprungsfrågan jag hade var om det finns någon möjlighet att fixa till det OM det nu inte finns något under all sörja. Eller är det bara att riva ut hela badrummet? Det har ju nyttjats i snart 7 år och finns inga tecken på fuktskador, än...
Vad har du för bjälklag? Trä eller betong?
 
Detektivarbetet fortsatte med lite pillande med en nagelsax.. Så blir det när frun utreder när maken är på tjänsteresa.. Jag har nu lyckats pilla fram en kant som jag tycker påminner mkt om den i din bild och dessutom en pytteliten bit manschett som sticker fram, antar jag.. Tygliknande.. Vad säger ni?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Påståendet om att det inte ska vara nån klämring eller att det är plattsättarens val, eller vad det stod, är helt uppåt väggarna.

Jag skulle säga att klämringen saknas, det som är inringat med rött är kanten som klämringen ska ligga under, det finns på dom nya godkända brunnarna, dom äldre var släta uppåt om jag har förstått det rätt, var säkert nåt mer som ändrades när brunnarna fick typgodkännande.

Det som är inringat med svart, kan det vara rester av manschetten? är det mjuk och lite segt? isåfall är det nog manschett

klämring.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som jag pekar på är en bit av manschetten
 
Om det är manschetten, så sluter den ju inte tätt mot brunnen. Manschetten är en gummiduk som skall gå ner efter sidan i brunnen och tryckas ut mot väggen av den fjäderbelastade klämringen. På så vis blir det tätt.
 
Skulle vara konstigt om manchetten är det svarta inringade. Det ser ju helt söndersmulat ut. Så spröda är de väl förhoppningsvis inte?
 
Det är INTE manschetten, den finns runt om (täckt av fix, bruk eller vad det nu är) men väldigt ojämn som det ser ut.. Jag pekar på en del av den
 
Men i och med att manschetten är så felaktigt monterad kan man anse att den inte finns alls.
 
Ja, vi resonerar likadant.. Är det enda raka att riva ut hela badrummet och göra om det eller finns det någon möjlighet att minimera risken med det som det ser ut idag? Vi är ju inte sugna på att be firman vi anlitade för snart 7 år sedan komma och pilla mer i det..
 
T
Jag frågar en gång till, är det betongbjälklag eller träbjälklag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.