Lade om ett tak för några år sedan. Totalkostnad var angivet till 125.000:-. Löpande tid och material landade på 118.000:- och då ingick även lite arbete och material som inte var inräknade i totalpriset (ca 5.000:.)
 
Hemmakatten
Våra tak las till (helt okej) fast pris. Hade anlitat takläggaren förut så vi visste han var bra. Han la senare tak på friggeboden, 15kvm, utan extra kostnad.

Senaste besöket av elektrikern (1½ år sedan) är fortfarande inte fakturerat. Det kommer han förmodligen inte göra heller. Elgolvvärmeslingorna och tillhörande reglage till vår sjöstuga var det extrapris på hos elgrossisten. Elektrikern debiterade bara nettokostnaden utan pålägg (50% billigare än om vi hade köpt det själva).Våra snordyra gatulyktor (5st)som jag hade letat upp själv men inte kunde köpa som privatperson la han (förstås) inte heller på nåt extra (jag hämtade stolpar o plintar själv med släpkärra hos elgrossisten). Har också fått en 700-kronors brödrost som present som ett litet tack för att jag alltid bjuder på fika eller lunch.

Stomresningen och fasadpanel mm av våra två lösvirkeshus hade vi ett takpris på, eller rättare sagt ett tak för max antal timmar (med specificerad timpenning). Antalet timmar blev 2-300 timmar mindre vilket man kan tycka är märkligt att räkna så fel på, men våra hus är speciella med bl.a. liggande fasadpanel med gerade hörn (inga knutbrädor). Hela fasaden handspikades dessutom för att slippa märken efter spikpistol. Kertotakbalkarna la snickaren inte på vår överenskomna procentsats utan vi betalade nettopris. Han tyckte de var så dyra ändå att det skulle kännas märkligt/girigt att ta 10% extra för. Väntar dock fortfarande på den bastupall han skulle snickra och ge mig som present. Så käre snickare, om du läser detta så får du nu en påminnelse.

Höll på glömma målaren som kom på helgen innan jul bara för att det skulle bli färdigmålat innan julen. Ingen extra debitering för att det var helg. Hans tonårige son som har bikupor är numera vår lokale honungsleverantör.
 
Redigerat:
Det är bara att säga grattis!
 
Hemmakatten
Tack, vi har haft tur med att få bra rekommendationer och träffat trevliga och duktiga personer. Men visst har vi fått några bakslag också, men det handlar ju inte denna tråd om.
 
Redigerat:
Jag har varit med om det en gång. Iochförsig gäller det min båt som behövde snyggas till, men iallafall.Fräsning och ny gelcoat på delar av taket..Skulle kosta runt tio tusen, men pga av att det blev försenat ville han ha sju.

Annars är jag van vid att få en upphöjd faktura ifrån ett mellan tummen och pekfingerpris.Nästan så jag blir tårögd när jag tänker tillbaka:blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.