Status
Tråden går ej att kommentera.
Maskintok skrev:
Vad hade du valt?

9- 10 Tim 4 dagar i veckan.
sluta klockan 11-12 på fredagen?
eller jobba 8 Tim och sluta klockan 16-17 på fredagen?

mina gubbar valde första alternativet alla dagar i veckan.
företaget dvs jag tvättade deras kläder varje fredag, bytte utrustning mm.
filade deras klingor som de stensågat så de skulle slippa lägg ner tid på detta, för det sänker moralen..
var det jobbiga jobb så fick de extra raster, inget som jag tjafsade om.

2 sågar per gubbe.
25L Alkylat per gubbe i veckan.
4 klingor per gubbe.
4 omgångar kläder inkl regnkläder.
rastkoja med toalett.

vet ni vad jag krävde tillbaka?
att man dök upp och jobbade, inget annat..
Men enligt vissa här så är och var det för tuffa krav:cool::crysmile:
Du var snäll du. På andra arbetsplatser, ofta när gubbarna har lång resväg så arbetar de 10/h dag och då har de ledigt HELA fredagen så de kan åka hem på torsdag kväll. Fila på du så slipper du ju att gubbarna gör det på arbetstid eller de ska väl göra det på fritiden
 
A
K kortis skrev:
Du var snäll du. På andra arbetsplatser, ofta när gubbarna har lång resväg så arbetar de 10/h dag och då har de ledigt HELA fredagen så de kan åka hem på torsdag kväll. Fila på du så slipper du ju att gubbarna gör det på arbetstid eller de ska väl göra det på fritiden
Här har du väldigt dålig koll för det är inget som de flesta arbetsgivare inom skogsbruket betalar för.
jobbet börjar när man är på skiftet och när man är ute i fält klockan överenskommelse.

Fila klingor ingår i arbetet.
Så snälla du förstå att man inom skogen kan ha en arbetsdag på 13 Tim men du får betalt för 8 Tim.
Jag betalade mina gubbar för alla timmar de var iväg, det är det inte många som gör...
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
A
T tergo skrev:
nya regler från 1/1-21 Nya regler för utländsk arbetskraft – så påverkas byggbranschen – Byggnadsarbetaren
intressant tyvärr fel bransch för min del och där är det lång väg innan man kommer i närheten av granskning.
 
Maskintok skrev:
Här har du väldigt dålig koll för det är inget som de flesta arbetsgivare inom skogsbruket betalar för.
jobbet börjar när man är på skiftet och när man är ute i fält klockan överenskommelse.

Fila klingor ingår i arbetet.
Så snälla du förstå att man inom skogen kan ha en arbetsdag på 13 Tim men du får betalt för 8 Tim.
Jag betalade mina gubbar för alla timmar de var iväg, det är det inte många som gör...
Sorry dåligt skrivet, alltså jag menade resväg hem till bostad, att arbetet börjar vid arbetsplats är ju självklart 10/h arbetsdag 4 dagar o veckan är ju 40 tim och då struntar vi i ev arbetstidsförkortning, då arbetar man mån- torsd och åker hem på vällen för att ha ledig fredag
 
A
K kortis skrev:
Sorry dåligt skrivet, alltså jag menade resväg hem till bostad, att arbetet börjar vid arbetsplats är ju självklart 10/h arbetsdag 4 dagar o veckan är ju 40 tim och då struntar vi i ev arbetstidsförkortning, då arbetar man mån- torsd och åker hem på vällen för att ha ledig fredag
Jo men nu pratar jag om folk som bor på orten, de var vana att köra egen bil utan större ersättning för detta, 16 kr har jag för mig. det är mer idag.

inte många som kan räkna att arbetsdagen börjar när du kliver in i bilen och att du har fullt betalt när du sitter och åker med eller hur?

Jag hade transporter buss som de åkte ut i eller så körde jag vissa dagar när jag var med och Röjde.
alla hade timersättning från det att de klev in i bilen.
 
A
anledningen till att jag slutade.

Den var enkel.
Jag hade 300 kr i timmen exkl moms för varje gubbe innan, men så tog man och gjorde om så att man skulle betala ut ackord pris per ha.
vilket gjorde att gubbarna inte ville slita lika hårt för samma pengar, och att min ersättning dessutom hade blivit lägre, var nere på ca 250 kr per timme..
Detta är inte hållbart och de privata skogsägarna var för få för att räcka till åt gubbarna så jag gick ner till att vara utan anställda..
 
S
D Derbyboy skrev:
Haha, Den "oduglige" svetsaren Stefan Löfven har tagit sig till det näst högsta ämbetet en person kan ha i Sverige, regeringschef. Var hade du tagit dig?
Ja du hade jag slickat röv, varit fackombudsman och sedemera fackordförande, inte sagt emot partiet vilket är ett oomkullrunkeligt krav, så hade jag nog lyckats. Jag är säker på att vem som helst hade rott iland den posten om man engagerat sig i S. Kom inte och påstå att det har med intelligens eller andra dugligheter att göra att bli ordförande för S. Det räcker med att titta på stollarna som varit ordföranden och statsministrar i S. Löfven valdes in som ordförande därför att ingen annan ville/vågade ställa upp. Som du vet genomgick ju S någre rejäla skandaler, Sahlin som inte lyckades och Juholt som lekte bort posten.
För övrigt lyckades Löfven vinna valet på en lögn om den lägsta arbetslösheten i EU. Fälldin gjorde ju samna lögnaktiga utfästelse i valet 1976 om 400 000 nya jobb. Nu kanske du är S trogen, vad vet jag, men om du tycker Löfven är det bästa som hänt politiken, med hans totala brist på verklighetsuppfattning så är det lite komiskt. Det enda han är bra på är att förhala, som han gjorde i facket, och blåsa sina medlemmar, numera folket.
Jag skäms, som svensk, att vi har en totalt oduglig regering ledd av en oduglig fåne till statsminister, en statsminister som överlåtit åt ett 4% parti att styra landet. Var det vad S väljare röstade på? Knappast. Men för herr Löfven är går makt före handling.
 
  • Gilla
skoge och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Åh fan.. det var mer än jag visste.. har många som frågar men varför ska jag ha anställda när bolagen som jag ska jobba åt isåfall för att få tillräckligt med jobb sänker ersättningen så att det inte går ihop?

vi har alla olika verkligheter min är att man hellre tar in firmor med utländsk arbetskraft än svensk arbetskraft.. varje gång står dessa och säger att svenskarna inte klarar av jobbet. stämmer inte.
Men de vill ha betalt i Sverige inte i Thailand... Utan skyddsnät.. :cool:
Fast utan att facket så skulle vi inte ha ett skyddsnät, facket har absolut ett berättigande. Finns mycket puckon därute (på båda sidor) men facket ska ägna sig åt sånt som är viktigt för arbetarna, säkerhet på jobbet anställningstrygghet, lön mm. Inte ge bidrag till sossarna.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
A
T toyboy skrev:
Fast utan att facket så skulle vi inte ha ett skyddsnät, facket har absolut ett berättigande. Finns mycket puckon därute (på båda sidor) men facket ska ägna sig åt sånt som är viktigt för arbetarna, säkerhet på jobbet anställningstrygghet, lön mm. Inte ge bidrag till sossarna.
Det känns ju som om det är det enda de gör...
 
Maskintok skrev:
Det känns ju som om det är det enda de gör...
Vad?
 
A
T toyboy skrev:
Vad?
ger bidrag till sossarna
 
S Stego1 skrev:
Ja du hade jag slickat röv, varit fackombudsman och sedemera fackordförande, inte sagt emot partiet vilket är ett oomkullrunkeligt krav, så hade jag nog lyckats. Jag är säker på att vem som helst hade rott iland den posten om man engagerat sig i S. Kom inte och påstå att det har med intelligens eller andra dugligheter att göra att bli ordförande för S. Det räcker med att titta på stollarna som varit ordföranden och statsministrar i S. Löfven valdes in som ordförande därför att ingen annan ville/vågade ställa upp. Som du vet genomgick ju S någre rejäla skandaler, Sahlin som inte lyckades och Juholt som lekte bort posten.
För övrigt lyckades Löfven vinna valet på en lögn om den lägsta arbetslösheten i EU. Fälldin gjorde ju samna lögnaktiga utfästelse i valet 1976 om 400 000 nya jobb. Nu kanske du är S trogen, vad vet jag, men om du tycker Löfven är det bästa som hänt politiken, med hans totala brist på verklighetsuppfattning så är det lite komiskt. Det enda han är bra på är att förhala, som han gjorde i facket, och blåsa sina medlemmar, numera folket.
Jag skäms, som svensk, att vi har en totalt oduglig regering ledd av en oduglig fåne till statsminister, en statsminister som överlåtit åt ett 4% parti att styra landet. Var det vad S väljare röstade på? Knappast. Men för herr Löfven är går makt före handling.
Ja Löfven blev ju iaf vald av sina arbetskamrater sedermera till Metallordföranden ochsedan till statsminister,
Har någon överhuvudtaget velat ha dig som företrädare för något överhuvudtaget hur obetydlig det än är. Nej javisst du ställer inte upp. Det där jävla dravlet från SD’s skitbruna trollsvans. Jävla fjantar
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Vad?
Ja de ger en del och allt är offentligt till skillnad på hur mycket högerpartierna tar emot från Svenskt Näringsliv, Teknikföretagen etc.
Förslag framlagt av S att alla bidrag ska vara offentliga men M vägrar och SD vägrar oxå och Villingsberg att bidragsgivarna ska offentligas. Så då undrar man vilka och vem står bakom och talar om var skåpet ska stå.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ja de ger en del och allt är offentligt till skillnad på hur mycket högerpartierna tar emot från Svenskt Näringsliv, Teknikföretagen etc.
Förslag framlagt av S att alla bidrag ska vara offentliga men M vägrar och SD vägrar oxå och Villingsberg att bidragsgivarna ska offentligas. Så då undrar man vilka och vem står bakom och talar om var skåpet ska stå.
Inte så konstigt då S får stora delar av sina bidrag från facket där medlemmarna inte kan välja om pengarna ska gå till S eller inte. Så S bidrag är ju redan till stor del offentliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.