Status
Inte öppen för fler kommentarer.
ingenmansland ingenmansland skrev:
Det ligger väl lite i att det inte krävs så mycket för att bli hantverkare och då är det fler drönare i den branschen som gärna vill ha pengarna utan att göra så mycket för det. Och så drar de ner alla de bra hantverkarna i smutsen.
Jag skulle vilja säga att det införs "licens" för att jobba som snickare. Det är alltför lätt att vemsom kan starta Nisses Bygg och börja "snickra" Nu menar jag inte att man inte skall få göra jobba själv som privatperson men man borde kunna kräva att en byggfirma har kompetens precis som att man kräver att elektriker/rörmokare har det.
 
L LaneboEL skrev:
Vi använde en s.k. välrenommerad firma. DET ångrade vi med tanke på alla fel och brister som uppstod inte bara under byggtiden utan uppdagades allt eftersom. Löfte om dokumentation av arbetet bröts. Nä ingen garanti med "välrenommerade" firmor.
Kollade ni igenom referenser? Kontaktade ni dessa och verifierade att uppgifterna stämde och att det inte bara var kompisar som ställde upp? Går ni igenom tillgängliga siffror från bolaget och styrelsemedlemmar?

En lukrativ bransch kommer innehålla många skojare, inga konstigheter.
 
V VRZ skrev:
Kollade ni igenom referenser? Kontaktade ni dessa och verifierade att uppgifterna stämde och att det inte bara var kompisar som ställde upp? Går ni igenom tillgängliga siffror från bolaget och styrelsemedlemmar?

En lukrativ bransch kommer innehålla många skojare, inga konstigheter.
Många, likt dig, skriver att snickaryrket är en lukrativ bransch, vad baserar du det på? Kan du inte länka till några bolag där de visar upp deras enorma vinster ?
De allra flesta byggbolag häromkring ligger på 5-10% i vinst på sista raden, att skälla på dem för att de är en lukrativ bransch är bara löjligt
 
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!

Jag har inte läst ett enda svar i denna tråd ännu så jag vet inte åt vilket håll diskussionen har vandrat men jag håller med OP!
Praktexempel - Jag och min fru bad hennes pappa lägga altan åt oss, det fick max kosta 10.000kr så gör så stor altan som möjligt för det.

....
Slutfakturan blev på 22.000kr.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja jag förstår syftet men bilen är likt mycket annat bara ett verktyg. Det är ju så mycket annan overhead i timdebiteringen att det fort känns ovesäntligt. Problemet är nog mest att jag baserar detta på min erfarenhet vilket säkert slår rätt fel.


Hur mycket ska man t ex ts betalt för att obetalt köra firmsbilen till arbetsplatsen utanför arbetstid 20-30kr/milen?
Vad som man ”ska” ta och vad som är ”rimligt” är olika, om nu inte bilen överhuvudtaget får ingå i timdebiteringen så ska man nog ta 70-80:-/mil. Det är dock inte rimligt att debitera om man åker på ett jobb som tar 1h och ligger två mil bort enkel väg.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
I Incoog skrev:
Jag har inte läst ett enda svar i denna tråd ännu så jag vet inte åt vilket håll diskussionen har vandrat men jag håller med OP!
Praktexempel - Jag och min fru bad hennes pappa lägga altan åt oss, det fick max kosta 10.000kr så gör så stor altan som möjligt för det.

....
Slutfakturan blev på 22.000kr.
Där kan man kanske ifrågasätta vad din svärfar är för en typ? Han passar kanske in i gruppen av hantverkare som TS menar, alternativt att han inte har mycket för just er?
 
A Anders_Tranås skrev:
Jag har en elektriker och en röris jag använder, har de alltid på löpande, de tar 495kr/timme plus moms, helt okej tycker jag.

Materialet brukar jag låta dom köpa in även om det blir dyrare än om jag själv skulle sitta och beställa på nätet, det är okej för dom att att jag beställer material, men brukar inte göra det för att slippa stillestånd på grund av att jag köpt fel eller andra problem med inköpt materialet.

De fakturerar inget för servicebil eller reseersättning.
¨Det kallar jag riktiga hantverkare. Var rädd om dom, för sådana går inte tätt.
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!

Så bra sagt, bästa inslaget hittills
 
K
Nu har jag inte läst igenom alla 326 inlägg som hittills skrivits. Jag är bara förvånad att ännu en tråd kan skapas och fyllas av folk som hatar hantverkare och hantverkare som förmodligen på någon oskyldig kunds tid sitter och försvarar sig här.

TS har dock helt rätt. Det är vi som har för lite civilkurage och inte vågar stå upp mot alla dessa oärliga hantverkare. Vi knyter handen i fickan och tar det som lärpengar - men NÄSTA GÅNG då! :D
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Många, likt dig, skriver att snickaryrket är en lukrativ bransch, vad baserar du det på? Kan du inte länka till några bolag där de visar upp deras enorma vinster ?
De allra flesta byggbolag häromkring ligger på 5-10% i vinst på sista raden, att skälla på dem för att de är en lukrativ bransch är bara löjligt
Problemet är ju fusket.
Jag vet av egen erfarenhet. Jobbar 6 timmar tar betalt för 8.
Väljer dyraste butiken för materialinköp.
 
orustinnan orustinnan skrev:
JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Om TS tänker bort hennes feodala inställnnig, sexismen, problematiseringen av sis-normalitet och body shaming, så återstår endast frustration över att inte ha en tydlig överenskommelse med sina hantverkare.
Mitt råd till TS är att vid kommande upphandling av yrkespersoner (pk) göra följande:
1. Specificera uppdraget
2. Specificera hur uppdraget ska utföras. (Här kan du hänvisa till standarder som gäller, t.ex BBR eller liknande. Om du själv inte vill eller kan hämta hem denna information så kan du även anlita en byggledare, eller avtala att betalning sker efter godkänd besiktningsman som du anlitar.)
3. Specificera vad som är särskillt viktigt att beakta i utförandet (renlighet, tidplan, betalplan [spara minst 10% av betalnnig till efter ev. besiktning], färgkod etc.
4. Ta in anbud. Du får t ex 4 olika svar liknande 55´, 58´, 49´ & 27´. Välj då inte det som är på 27´kr, utan det på 49´kr om det känns bra i övrigt. Varför du inte ska ta det mycket billigare alternativet i detta fallet tror jag att övriga forummedlemmar kan ge många exempel på.
5. Till sist. Skriv ner er överenskommelse på ett avtal. Det finns t ex Hantverkaravtalet som är en bra mall att använda för mindre arbeten. Var noga med att dokumentera alla eventuella ändringar du gör mot avtalet under resans gång. Kom också överens om vad dessa ändringar kommer att kosta. Gör det skriftligt.
6. Behandla de upphandlade yrkespersonerna med vanlig respekt och inte som din egendom.
 
  • Gilla
Screew och 4 till
  • Laddar…
I Ionut skrev:
Om du läser vad jag skriver i andra inlägg också så ser du att


Du kanske ska läsa en gång till vad jag skrev. Nämnde jag att hantverkarna har drömlön? NEJ. Jag sa att kostnaden för (dåliga) tjänster jag har fått av dem var orimliga. Jag har inte en enda bekant som var nöjd med hantverkarnas (och dylikt) jobb.

Jag tjänar inte dåligt, men som sagt anser helt orimligt att betala mer än min månadslön för en veckas jobb när materialen var 10% av det. Hade säkert inte kommenterat det om arbetet hade varit fint gjort. Eller betala den lön jag tjänat på en dag (8 timmar) för att får TV:n upp på väggen (som tar 30 min och jag hjälper till dessutom). Har en kompis som fick betala 25 k för en liten spaljé (4 kvm) som funkar som rumsavskiljare mellan hall och kök.

ORIMLIGA KOSTNADER FÖR MIG, rimligt för många andra kanske.
Finns ju extremt många dåliga läkare med
 
C claym skrev:
faktiskt en bra idé! Vore bra om den tråden kan hållas seriös och alla hantverkare kan berätta om era erfarenheter om kunderna så man får en inblick i detta.
 
En anledning till att det blir så dyrt är att pappa staten skall ha så mycket av kakan. Inte blir det mycket kvar till hantverkarn av de drygt 700/h efter skatter, avgifter och omkostnader.
Bättre vore om folk i villa områden
hjälpte varandra att bygga som
Man gjorde förr. Men opps! Vad ska löven o co leva på då???
 
  • Gilla
Elektriker F och 4 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Kollade ni igenom referenser? Kontaktade ni dessa och verifierade att uppgifterna stämde och att det inte bara var kompisar som ställde upp? Går ni igenom tillgängliga siffror från bolaget och styrelsemedlemmar?

En lukrativ bransch kommer innehålla många skojare, inga konstigheter.
Menar du på allvar att en vanlig Svensson ska ifrågasätta de referenser mm som finns?
Tycker du att vi ska begära utdrag ur belastningsregistret? Eller vad ska vi undersöka styrelsemedlemmarna för?
Inga konstigheter? Jösses.
Konstigheterna ligger i det som tråden faktiskt började med ... varför det accepteras. Och då ligger ansvaret mer på branchfolket själva än på kunderna.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.