Status
Tråden går ej att kommentera.
Om man tar ett seriöst och bra byggföretag som har ett gott rykte så blir det billigare att ta det på löpande. Dom företagen har alltid mycket och göra och behöver bli färdiga med jobben för att åka till nästa jobb.

Sen att hantverkarna tjänar bra trots den "låga" utbildningen kan förklaras med:

Ingen fast arbetsplats.
Tunga lyft/obekväm arbetsställning.
Dammigt.
Jobba ute när det är tex -20° eller +25° gassande sol.

Ja, listan kan göras lång.

Och som i alla branscher finns det självklart rötägg som drar ner dom seriösa i skiten och som då får dåligt rykte.
 
  • Gilla
J Vos och 3 till
  • Laddar…
R RobertG skrev:
Till skillnad från hantverkare som får kunder till sig och därmed sätter egen lön så fungerar inget ingenjörsyrke på det viset. Möjligt att ljusning kommer i form av brist på ingenjörer, lustigt att brist krävs för att utbildade ska få bra lön...
sätter sin egen lön.?
Som egen bestämmer jag min egen lön, har hänt att ha tagit dubbla löner också, men slutar pengar komma in, får ja ingen mer lön. Som hantverkare är man rätt trött på privatpersoner som tror att bara för man är egen så täljer man guld.
Kan helt ärligt säga att jag hade minst 30% högre lön, netto som anställd snickare än jag har som egen företagare
 
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
M Mightyjochen skrev:
Du har nog bara haft otur. Jag är själv hantverkare ”bygger badrum” jobbar bara med fastprisavtal. Alla ev tillägg står tydligt i offerten. Kommer och går som jag vill så klart, men drabbar ju inte priset. Lämnar 10års garanti på alla mina jobb. följer branschregler och håller mig uppdaterad även på rör och elbranschens regler. Jag har sämre lön än en handelsanställd. Och jag har sett 100tals fuskbyggda badrum från medborgare på andra sidan Östersjön. Så mitt tips snarare än att klanka ner och stödja svenska företag är att ta in referenser och anlita företag som folk i din närhet rekommenderat istället. När du köper tjänster från tex ett polskt företag så förutom att du har 15min garanti max, så stödjer du inte heller Svensk arbetskraft och Svensk välfärd. Lycka till

Du verkar vara unik inom din bransch, det är sådana som du som man vill hitta och anlita! Tyvärr försvinner ärliga och justa hantverkare för dom pallar inte med ”spelet” i branschen.

Jag har anlitat både ”svenska” och utlands hantverkare och jag har nu blivit medveten om att de ”utländska” har nu lärt sig den svenska byggbranschkulturen och vissa kör ännu mer raffinerat ”fulspel” !
Ps jag har också haft otur med hantverkare både från Sverige och Lettland. Det jag lärt mig är att bara anlita de jag hört bra om. Ds
 
M maria01 skrev:
Olika sorters Läkare samma som det finns olika hantverkare med olika löner men jag tror inte finns en läkare i hela Sverige som är tvungen att leva snålt
Nej du har rätt. Vi läkare har inte dåligt betalt, även när man räknar bort studielånen och den lön vi skulle fått under utbildningstiden om vi valt t.ex ett hantverksjobb. Många av oss har råd att anlita duktiga, trevliga hantverkare om vi behöver.
Tyvärr finns det hantverkare som ägnar sig åt ”kreativ fakturering”. Kolla vad andra har för erfarenheter och vilka dom rekommenderar!
 
  • Gilla
PaddyO och 2 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Hela inlägget talar för sig själv,, gör jobbet själv så slipper du bli bitter på andra.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
R RobertG skrev:
TACK! Jag var i ett tidigare inlägg på väg att svara att hantverkare har bättre löner än Många grymma mjukvaruutvecklare inom industri. Det är helt sjukt, stackarna jobbar stenhårt upp mot 50-60 timmar i veckan utan övertid och får betala mer per timme till hantverkare än dom själva tjänar. Då talar vi om minimum fem år universitets utbildning! Nu kommer säkert nån viktigpetter säga att man är dum i huvudet som luras till låga löner och att utbildning är blaj, tänk då på att ALL vår välfärd bygger på några få storföretag som exporterar. Små och medelstora företag är endast en ekonomisk omfördelning!!!
Tyvärr bet ni er själva i svansen för många herrans år sen. Kan som företaget önska att hantverkarna varit lika korkade. När IT bommen kom behövde ingen vara med i Facket eller A kassan. Arbetarna gick på niten att individuell lönesättning är bra. Lön efter prestation helt enkelt. Sen kom kraschen. Alla skyndade sig och gick åtminstone med i A-kassan. Men facket Njae. Man går med på en ”hög” månadslön där övertid ingår. Man vill ju göra karriär. Men man fattade aldrig att övertiden idag är normal arbetstid på många arbetsplatser.

Eftersom hantverkaren av tradition är ett korkat släkte har dessa villkor aldrig blivit aktuella. Individen har inte förhandlat om sina egna villkor. Men individuell lönesättning har det blivit. Precis som bland Sjuksköterskor.
Den bästa ska ha mest i lön. Den sämsta minst.
Väldigt rättvist helt enkelt.

Förr fanns ett uttryck. Ett lag är aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan. För att förstå detta måste man nästan ha tillhört ett lag.

Jag är tränare för mitt lag. Börjar stjärnan bli allt för kaxig så sättet jag stjärnan på plats. Jag offrar hellre stjärnan än laget. Och jag gör allt för att laget ska stötta den svagaste länken. Det är så vårat lag når framgång.

I mitt lag räknar vi inte timmar. Vi diskuterar istället vad vi ska klara av just idag eller imorgon. Vi sätter ett mål. Och i mål ska vi till varje pris. Även om det tar 6 eller 10 timmar.

Mitt hemliga mål som tränare är att hantverkarna ska pressa sig och jobba 10 Tim/ dag och bryta mot kollektivavtalet? Tänk själva vad mycket pengar företaget tjänar.

Precis tvärtom. Hantverkarna ska känna sig delaktiga i laget. Jobbar vi smart så klarar vi våra mål på i snitt 6 Tim/ dag. Givetvis utan stress eller förkortade pauser.
Men vi har vissa regler inom laget,

Det här upplägget fungerar givetvis inte när vi arbetar på löpande räkning. Därför hatar hantverkarna idag arbete vi utför på löpande räkning. Och just därför har vi väldigt lite arbete på just löpande räkning.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men du förstår att det är väldigt mycket pengar för många att betala med sina skattade pengar?
Hantverkaren betalar skatt på sina intjänade pengar
Om denne gör det "vitt" och är skriven/registrerad i Sverige
Då försvinner en del av pengarna
Sen har denne även andra kostnader
 
U Uffe A skrev:
Hantverkaren betalar skatt på sina intjänade pengar
Om denne gör det "vitt" och är skriven/registrerad i Sverige
Då försvinner en del av pengarna
Sen har denne även andra kostnader
Det gör det tyvärr inte billigare för den enskilde. Hantverkare får nog finna sig i att bli granskade och ifrågasatta när det kostar privatpersoner så pass mycket att anlita dem.
 
orustinnan orustinnan skrev:
Kul att det engagerar..Varsågoda, hoppas popcornen smakar :)
Och jag gissar att sura kommentarer om snåla kunder etc kommer från....ta da da da: Hantverkare, som så klart inte vill bli kritisterade.
Roten till det onda är tre.
1) att vi skattefinansierade ett enormt vinstlyft för branschen (rotavdrag). Det som hände var att alla höjde priserna motsvarande
.2) Den sjuka glödheta marknaden för hus (hoppas att bubblan spricker, men det lär den inte göra) så även om man betalar hantverkaren guld i lön så får man ändå ut en vinst för sitt hus
3) vi korkade kunder som går på de här hantverkarnas saltade fakturor. Hur många inlagor har man inte sett där någon gnäller om att hantverkaren lurat dem att betala det dubbla. Gör inte det då, Bråka! Bestrid! Var inte så jäkla konflikträdd!
Det låter mer som att du som beställare inte har koll på vad saker kostar och sedan blir överraskad när du får notan. En påläst beställare gör ett avtal med hantverkaren som gör att överraskningar undviks. Tycker du det är för dyrt eller tar för lång tid att sätta upp lister, då kan du ju göra det billigare och snabbare själv? Klarar du inte av det får du betala. Detta gäller alla branscher. Tex serva en bil är oftast enkelt och om man vet vad man gör verkar verkstadens priser hutlösa.
Så anledningen till att hantverkare överdebiterar är att beställaren inte har koll på momenten och hur lång tid de tar och då inte klarar av att förhandla fram ett rimligt avtal om utförande. Men ofta har beställaren sett momenten sammanklippta på TV och tror att allt tar en kvart.
Angående din kommentar om priviligierade vita män får det bara dig att framstå som en idiot. Lycka till med dina svarta outbildade lågpris ”hantverkare”
 
  • Gilla
JohanN03 och 3 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Och hantverkare ringer ofta dig för att ? Prata om vädret? Få stalltips? Fråga om du har jobb till dem?
Jag svarade till en hantverkare som kallar sina kunder idioter.
Jag får nog lika många samtal som han får.
Eller förresten, du har nog rätt, jag får färre. Hantverkare som kallar kunder idioter har två skäl att bli uppringda, dels för att fakturan är fel, dels för att leveransen är fel.
Jag blir bara uppringd om fakturan inte är betald.
 
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag drar mig alltid ifrån att anlita hantverkare eftersom att man alltid, var eviga gång, står där efteråt o blir förbannad på nått jävla skit de försöker blåsa en på....

Senast jag blev "tvungen" att anlita någon var för att dra 3fas till spisen när jag renoverade köket i min lägenhet.
Det är en het potatis inom förening detta med elen eftersom vi haft massa bekymmer med folk som "hittar på egna lösningar".
Jag sitter sen en tid tillbaks med i styrelsen o tänkte att det är bra att ha ryggen fri o rent mjöl i påsen när vi börjar ställa krav på detta med elarbeten inom föreningen inom kort. Vi har även beslutat att göra en "inventering" av hur det ser ut med elen i alla lägenheter...
Så jag gav INTE syrrans karl ett flak öl o bad honom fixa, utan jag anlitade en firma, fick ett snyggt kvitto med rot-avdrag att visa upp senare osv osv...

Killen kom kl 9 första dagen för att titta på jobbet, vi kom överens om vad som skulle göras. Han hade visst tid redan direkt, så han skulle åka iväg o hämta lite grejer.... Kl 13:30 kom han tillbaks o började riva i skiten.
Försökte först med att dra igenom de nya kablarna med en av de gamla, det gick inget bra. Testade sen med dragfjädern han hade med sig, men det var för kort. Han avbröt o sa att han skulle fixa ett längre o bättre dragfjäder o komma tillbaks dagen efter, detta var vid 16 tiden.
10:30 dök han upp dagen efter, med en riktigt lång kraftig dragfjäder.... Kl 15 var han fortfarande inte klar eftersom det gick trögt o var allmänt svårt att få igenom kablarna. Han var dock tvungen att avbryta för att hämta barn på förskola.
Dagen efter var jag inte hemma men han fick en nyckel för att gå in o göra klart. Han hade något ärende kl 10 på morgonen inbokat sen tidigare, men skulle komma hit efter och ringa när han var klar. Han ringde kl 13 o sa att nu var allt klart.

14tim debiteringsbar arbetstid är detta i en hantverkares värld. 10.480:- EFTER ROT!!!!
Oooff! Låter helt galet!
 
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Känns som extremt låga räntor och rotbidrag har förstört marknaden totalt. Helt galet!

orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
 
P panette skrev:
Varför inte be om ett fast pris?
Jag skulle aldrig ta in en hantverkare utan fast pris.
Så om man tror att det blir billigare med löpande pris då är ni fel på det.
Jag tar bara offert på större jobb, typ över 100.000kr eller så allt annat tar jag löpande. Har inte haft mycket att klaga på genom åren heller, men jag brukar anlita hantverkare som jag vet gör bra jobb.
 
  • Gilla
panette och 1 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Den dagen ROT-avdraget infördes höjde i stort sett alla hantverkare sina tim- och kvadratmeterpriser. Smart såklart. Om en kund är van att betala 400kr/h och man helt plötsligt ska få betala 200kr/h, så höjer hantverkaren sin timpeng till 500kr/h och får ut mer, medans kunden betalar 250kr och blir fortfarande nöjd efter som kunden förut fått betala 400kr. En win sin situation som går relativt obemärkt förbi. Därefter sker mindre höjningar år för år och nu tar man inte 500kr/h utan tar ca 675kr/h inkl. moms. Men till kund talar man oftast i exkl. moms termer; "Du betalar 540kr och sen rot på det". När väl fakturan kommer och man som kund inser att "hoppsan det va plus moms inte inkl. moms, det borde jag fattat" då håller man käft och betalar. Smart drag från hantverkaren. Sen är det oxå så att lågpriskedjorna som Byggmax osv. och såklart internethandeln i stort ökar vår prismedvetenhet, kan inte längre hantverkarna som förut sälja eget material till kunden i samma utsträckning som förut och därmed få lite "extra klirr i kassan". Den går de faktiskt miste om, därav oxå att timpriserna ökat markant de senaste åren. Och givetvis ska ju hantverkarna precis som vi alla andra oxå kunna öka sin inkomst såklart. Men det går samtidigt att med referenser och framför allt mindre lokala företag hitta hantverkare som gör ett gediget jobb, efterlämnar sig garantier och är måna om sina kunder och ryktet som den bästa marknadsföringen och med stor yrkesstolthet. Ni vet dem där som inte bara "behöver ett jobb" utan som jobbar med det dem vill och använder sin gåvor på ett konstnärligt sätt inom hantverksyrket till sin egen och kundernas vinnings skull. Och dem är faktiskt värda sin lön, men ett bra utfört jobb blir oftast inte speciellt dyrt i längden. Så summeringen är att hitta rätt hantverkare, ta inte första bästa som har tid, har de tid att komma imorgon, då är dem troligtvis inte så uppbokade dvs inte de bästa heller. Är de uppbokade så är de troligtvis omtyckta, och den hantverkaren som är det, är värd att ställa sig i kö hos och vänta på och betala för. Så tänkt: små företag med referenser och rimliga priser, som är måna om sitt rykte och sina kunder och som ger ett gott personligt intryck. Då har ni hittat rätt.
 
  • Gilla
Djupa Tanken och 1 till
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Jag tar bara offert på större jobb, typ över 100.000kr eller så allt annat tar jag löpande. Har inte haft mycket att klaga på genom åren heller, men jag brukar anlita hantverkare som jag vet gör bra jobb.
Du är den första på länge som ens nämt orden ”bra jobb”. I den här typen av tråd handlar inget om ifall arbetet är bra utfört.

(y) att detta även lyfts in i denna tråd.
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.