När man blir äldre försämras ju synen, oftast i alla fall. Det börjar ju med att inte armarna räcker till när man ska läsa tidningen. Vad det i sin tur påverkar när man meckar eller bygger något är ju lätt att räkna ut. Nu går det ju lätt att lösa - man skaffar glasögon.
I mitt fall läsglasögon eftersom jag ser bra på långt håll. När man håller på att bygga tex. så är det LINDIGT sagt irriterande att ideligen behöva ta av och på glasögonen. Nåväl DET går väl att lösa tängte jag och gick till optikern o beställde progressiva glasögon (den "övre" delen i mitt fall typ vanligt fönsterglas). TJENA! Jag gick ju för f*n o snubbla på allting! Man vänjer sig sa optikern.... inte jag i alla fall.
Sen är det ju en massa andra saker som är är irriterande - dom blir skitiga, svettdroppar på insidan glasen, man behöver speciella skyddsglasögon (för att få plats med glasögonen innanför) och sist men inte minst så har man sönder dom eller tappar bort dom. :@
Hur tacklar ni andra stackars satar detta som behöver glasögon för att se bra på nära håll?
 
Jobbigt läge, mitt bekymmer är åt andra hållet. Jag ser bra på nära håll, så jag kan köra med linser =)

När jag jobbar, kontorsråtta som sitter vid datorn hela dagen, så brukar jag ta av mig glasögonen. Det är ett h-te varje gång jag ska fylla på kaffekoppen, glasögonen ligger nämligen kvar på skrivbordet. Och de är ju alltid skitiga. Kör därför oftast med linser =)

Jag tror att du kommer att vänja dig, du kanske skulle skaffa senilsnöre. Alltså såna snören så att glasögonen kan hänga runt halsen, iofs stor risk att du kommer att krossa dem. Usch lider med dig.

Memo till mig själv: bl inte gammal.
 
Redigerat:
Kolla om en ögonoperation kan va något för dig. Känner flertalet med personer som har gjort det med bra resultat. Till och med min 85 åriga mamma som har haft glasögon så länge jag minns hmmm......... har opererat ögonen och använder inte längre några. Så kolla, kan ibland finansieras genom arbetsgivare.
 
Ni som får glasögon först när ni blir äldre kan se er som hyfsat lyckligt lottade ändå. Jag fick glasögon i tonåren eftersom jag inte kunde se vad läraren skrev på tavlan. Numera är synen så dålig att utan glasögon hittar jag inte munnen med gaffeln. Linser funkar inte heller då jag inte tål linser.

Jag håller med om att glasögon är ett elände. De blir svettiga och smutsiga, de immar igen om man stannar under en skidtur, min dotter sliter och rycker i dem. Lyckligtvis säger min fru att jag är snygg i dem, och så ser jag som en örn då glasögonen är på.

Mitt tips är en glasögonförsäkring och minst ett extrapar glasögon. Många optiker har 2-för-1-erbjudanden. Mitt extrapar har solglas. Det är väldigt bra när man kör bil.
 
Nu är jag ju inte uråldrig (47), tycker jag själv i alla fall...:D Senilsnöre har jag testat men det är inte bra. Jag har sönder dom och dom blir skitiga. Dom progressiva har jag lagt på hyllan för gott. Det går bara inte. Första dagen jag använde dom klev jag fel på väg ner i en trappa, tappade kap/gersågen o slog mig halvt fördärvad. Det var inte ens ide att reparera sågen... Operation är ju som någon nämde iofs. ett alternativ om det nu blir önskat resultat. Det är ju verkligen inte gratis direkt och jag får som egenföretagare betala själv men det kanske är avdragsgillt? Någon som vet? Nu har jag inte byggfirma utan pysslar med saker där det går bra att använda läsglasögom utan att bli alltför skogstokig men så är det ju det här med fritiden....Rättare sagt avsaknaden av densamma. Då byggs det både här o där för glatta livet. :D
 
Varför den här tråden i - Verktyg, maskiner & fordon - eller har jag sett fel, behöver kanske nya glasögon.
 
Stickan56
Hur länge har du haft dina progressiva? Jag har rumsprogressiva med 3 olika fält, alla slipade. Det tog mig 3-4 månader innan jag vande mig. Så håll ut.

MVH Stickan
 
Det är inte bara negativt med glasögon eftersom dom även fungerar som skyddsglasögon i vardagslivet. Jag spelar innebandy som motion och där har jag inte mina progressiva utan mina gamla glasögon. Eftersom jag har glasögon så skyddas mina ögon mot bollen som i värsta fall kan ta så illa att synen går förlorad på ögat som träffas.
 
bekin skrev:
Varför den här tråden i - Verktyg, maskiner & fordon - eller har jag sett fel, behöver kanske nya glasögon.
Varför? Jo därför att det är ett MÅSTE att kunna se ordentligt om man ska använda VERKTYG. ;)
 
Alternativet till att bli gammal är ganska otrevligt, kommer därför välkomna ålderstecknen när de dyker upp.
 
Jag har fördelen av att kunna använda linser och jag har olika typer av linser.
I vänsterögat sitter en lins som gör att jag ser bra på nära håll och + högerögat sitter en lins som gör att jag ser bra på långt håll. Det var min optiker som föreslog denna lösning för ca 5 år sdan och det fungerar klockrent. Det tog ca 1 dygn för hjärnan att vänja sig :)
 
@ Stickan56 - Jag använde glasögonen hela dagarna i ett par månader vill jag minnas men jag lyckades inte bli kompis med dom, men det är väl jag som har taskigt tålamod....

@ Tigersågen - Tja...Det hindrar väl kanske en innebandyboll men att stå ett par timmar med vinkelslip med endast läsglasögon som skydd är ingen höjdare. OK - det är inte bara negativt med glasögon, man ser ju siffrorna på tumstocken. d^_^b

@ Kiro - Det där låter VÄLDIGT intressant! Nu vet ju inte jag om jag kan ha linser men ska baske mig iväg till optikern och fråga om detta. Verkar ju vara den ultimata lösningen. :wow:
 
Frun gjorde en sån laseroperation, det tog 20 minuter så var det klart. (Jag som tänkte hinna på JULA under tiden)
Sen två dagar med försiktighet. Klart.
Hon ångrar inte operationen.
Alla kan inte hjälpas med en operation, men det är i alla fall värt att kolla upp.
 
Jag har funderat på ögonoperation, (Lasik), men jag antar att man måste göra om operationen var XX år eftersom ögonen försämras med åldern?, någon som vet hur det fungerar?
 
Betänk även att en laseroperation faktiskt är förknippat med vissa risker. Hur stora dessa är och hur mycket man är beredd att riskera är ju upp till var och en. Själv har jag avstått från operation just med tanke på att i princip alla mina intressen är avhängda på att synen fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.