A Anders1st skrev:
Ojordade Uttag, dagens standard säger att alla uttag ska vara jordade numera. Det ska i ytterligare en tråd mellan dosorna.
Så det gäller vid ytskiktsrenovering i äldre hus också med ojordade uttag?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
K Kane skrev:
Så det gäller vid ytskiktsrenovering i äldre hus också med ojordade uttag?
Nä det går bra att behålla som det är.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Riv ner rum för rum. Se över elen och ta hjälp av en elektriker och en byggare som visar dig hur du gipsar och vad du kan tänka på med placering av uttag, fönstersmygar och dörrposter med mera.

Förhoppningsvis är det inget slott du bor i och du kan enkelt sätta gips i ett rum per helg. Spackla, slipa och måla kommer vara det mest utmanande. Det kommer du inte undan hur du än gör.
 
A Anders1st skrev:
Ojordade Uttag, dagens standard säger att alla uttag ska vara jordade numera. Det ska i ytterligare en tråd mellan dosorna.
Nej, kraven gäller bara vid nybygge eller väsentlig ombyggnad. Att lossa ett uttag eller två är inte tillräckligt för att kraven skall kicka in. (Sen kan man diskutera in absurdum var gränsen faktiskt går)

Det är betydligt viktigare att sätta in en jordfelsbrytare än att jorda varenda uttag.
 
  • Gilla
il_duce och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Nej, kraven gäller bara vid nybygge eller väsentlig ombyggnad. Att lossa ett uttag eller två är inte tillräckligt för att kraven skall kicka in. (Sen kan man diskutera in absurdum var gränsen faktiskt går)

Det är betydligt viktigare att sätta in en jordfelsbrytare än att jorda varenda uttag.
I det här fallet ska nog renoveringen klassas som omfattande och då gäller dagens regler. Att man renoverar ett rum i taget hjälper inte utan det handlar om hela arbetet. Att eftermontera enstaka vägguttag är däremot OK.
MEN att inte se till att man håller dagens standard då man ändå renoverar är i mina ögon bara dumsnålt.
 
  • Älska
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
I det här fallet ska nog renoveringen klassas som omfattande och då gäller dagens regler. Att man renoverar ett rum i taget hjälper inte utan det handlar om hela arbetet. Att eftermontera enstaka vägguttag är däremot OK.
MEN att inte se till att man håller dagens standard då man ändå renoverar är i mina ögon bara dumsnålt.
Mycket möjligt att du har rätt. Jag tänkte att bara demontera och återmontera befintliga uttag borde kunna följa tidigare regler.

Det står såhär i nu gällande elsäk fs-2022:

Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre
bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på
ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas.

Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska de nya bestämmelserna
tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk
Så detta är nog att räkna som ombyggnad gissar jag. Då ska skyddsjord dras fram och uttagen skyddas av jordfelsbrytare.
 
E elmont skrev:
I det här fallet ska nog renoveringen klassas som omfattande och då gäller dagens regler. Att man renoverar ett rum i taget hjälper inte utan det handlar om hela arbetet. Att eftermontera enstaka vägguttag är däremot OK.
MEN att inte se till att man håller dagens standard då man ändå renoverar är i mina ögon bara dumsnålt.
A avh67f skrev:
Mycket möjligt att du har rätt. Jag tänkte att bara demontera och återmontera befintliga uttag borde kunna följa tidigare regler.

Det står såhär i nu gällande elsäk fs-2022:


Så detta är nog att räkna som ombyggnad gissar jag. Då ska skyddsjord dras fram och uttagen skyddas av jordfelsbrytare.
Nu är jag inte elektriker men jag tolkar föreskriften som att det är ombyggnad av själva elanläggningen som avses, inte byggnaden i sig. Det vore ju lite konstigt om man är tvungen att uppgradera sin elanläggning bara för att man byter gips eller bygger om ett par garderober, eller hur?

Däremot kan det vara klokt att göra det när man ändå är inne och rotar i väggarna, speciellt om man redan är medveten om att antalet uttag mm är för litet.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Nu är jag inte elektriker men jag tolkar föreskriften som att det är ombyggnad av själva elanläggningen som avses, inte byggnaden i sig. Det vore ju lite konstigt om man är tvungen att uppgradera sin elanläggning bara för att man byter gips eller bygger om ett par garderober, eller hur?

Däremot kan det vara klokt att göra det när man ändå är inne och rotar i väggarna, speciellt om man redan är medveten om att antalet uttag mm är för litet.
Instämmer. Texten och föreskriften berör ombyggnad av elanläggningen eller utökning av elanläggningen, inte byte av väggmaterial eller dylikt IMHO.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Instämmer. Texten och föreskriften berör ombyggnad av elanläggningen eller utökning av elanläggningen, inte byte av väggmaterial eller dylikt IMHO.
Tack till dig och zarkov för förtydligandet. Då var min första intuition ändå rätt. Verkligen förvirrande detta 🙂
 
Det blir snurrigt att försöka tolka regler utan egentliga motiv.

Reglerna försöker ta hänsyn till att inte kräva orimliga kostnader vid underhåll, dvs man ska inte behöva undanhålla sig från nödvändigt underhåll, vilket innefattar enstaka nya uttag som ersättning till skarvsladdställ.

Vid en lite större planerad renovering med byte av ytskikt i hela rummet så har jag svårt att se att man kan undanta elinstallationen. Tapetsera om är ok, men byta väggskivor och därmed påverka elinstallationen nej. Vill man bekosta en sådan renovering så bör det alltså innefatta elanläggningen.

Man bör också se praktiskt på det. Har uttagena petskydd? Har ni småbarn? Det är en kombo som inte går ihop vilket gör valet enkelt - byte av uttag. Då är steget inte jättelångt till att även skyddsjorda dem.

Jag ser en del utanpåliggande kablar. Att lyfta på dem under renoveringen kanske inte går. Jag ser en plastmantlad kabel som kanske funkar, men finns det lite äldre 70-talskulo bör man inte röra dem alltför mycket. Att byta utanpåliggande kabel kan vara lite besvärligt. Det kan vara enklare att fälla in dessa ledningar i rör.

Finns det nog med uttag för dagens bruk? Är det original från 70-talet så är svaret nej utan att ha sett anläggningen.

Så försök få tag på en elektriker som ni litar på som kan ge råd och göra jobb efterhand på löpande.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Jag personligen som renoverar ett rum i taget har samtidigt passat på att renovera och komplettera elen. Det är ganska trevligt att komplettera med fler uttag, även med fönsterbelysning. Även om kablarna från 67 var i bra skick så är det trevligt att veta att allt är i bra skick och samtidigt jordat. Några av skarvarna i dosorna hade även gått varmt. Säkert inget fel med torix om utförandet är rätt, men wago känns bättre (svårt att misslyckas med).
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
K Kane skrev:
Så det gäller vid ytskiktsrenovering i äldre hus också med ojordade uttag?
Vid större ingrepp i central, såsom utbyggnad av central med fler grupper. Men det är ju bara för er egen säkerhet, så om ni vill så skit i det och riskera eventuell brand.
 
A Anders1st skrev:
riskera eventuell brand.
Var för skulle det bli en brand, det är att ta i lite och skrämma upp folk, inte bra.
 
  • Gilla
zarkov och 1 till
  • Laddar…
A Anders1st skrev:
Vid större ingrepp i central, såsom utbyggnad av central med fler grupper. Men det är ju bara för er egen säkerhet, så om ni vill så skit i det och riskera eventuell brand.
Har du läst tråden överhuvudtaget?
 
Om huset är från 1970 låter det konstigt med både masonit och utanpåliggande el, men kanske hängde det kvar byggteknik från 60-talet in på tidigt 70-tal?

Så otroligt stor brandrisk borde det inte vara varken med masonit eller elsystem från 1970. Kulolednningar med torkat tyg håller jag med om är farliga, men när jag rotat hemma så har allt efter uppskattningsvis 1965 känts rätt ofarligt. Spröd plast och icke petskyddade uttag bör man väl byta.

Låter jobbigt om man tänkt tapetsera om och får gipsa om hela huset och dra om all el, det är rätt mycket jobb... Om man ska få det snyggt måste ju alla foder, socklar bort. Ska man lägga om golv bör man isf göra det samtidigt. Så blir en helrenovering... Kanske duger masonit, spackel och renoveringstapet samt nya uttag. Jordat system och gips kanske inte är nödvändligt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.