S Stefan1972 skrev:
Inte tror jag lutningen blir nå större problem på ritningen men det enda som slår mig är väl att underliggaren ser klen ut. I huvudet borde det bli en rejält krallig sådan om man tänker sig att snön blir liggandes på taket. Nu känns det mer som man utgår ifrån att allt alltid glider av direkt och takstolen bär sig själv och tak enbart. Kanske till och med på gränsen.
Men jag är ingen konstruktör ska sägas och inte ser man alla mått fullt ut på ritningen heller.
yes, tanken är en H balk i framkant vid porten som även hålls upp av stålpelare på vardera sida :)
 
T theresesvensson skrev:
Hmm, vet inte om jag fattat nåt fel nu eftersom att jag fick en så annorlunda siffra...MEN

Om du först av allt tänkte att takstolarna skulle sitta som i ditt bef hus (samma riktning); men att det inte får bli för högt för att fönstren där på ovanvåningen inte ska täckas över kan det inte bli så här då med lutningen:
Jo precis, taket ska ha samma riktning som bef hus. Om man tänker att man står framför huset så blir måtten 6.5m brett och 10m djupt.
 
S Samwest skrev:
yes, tanken är en H balk i framkant vid porten som även hålls upp av stålpelare på vardera sida :)
Upplaget i ändarna är ju en sak men en takstol på 10m som ska bära sig själv plus tak och ev snö borde bli ganska krallig. Den på bilden ser inte så märkvärdig ut.
 
Ett alternativ till takstol på 10m är att lägga takreglar roterade i takets lutning från långsida till hus. 6,5m är relativt långt så det blir ganska tätt mellan reglarna. På reglarna lägger du sedan ”luftningsreglar” parallellt takfallet och på dessa råspont. Sannolikt mer materialåtgång men ger störst fri höjd inne i garaget samt tunnast takkonstruktion. Reglarna kommer böjas i dess veka riktning när de ligger roterade men detta är inga konstigheter att lösa. Var i landet ligger garaget?
 
B bossespecial skrev:
Ett alternativ till takstol på 10m är att lägga takreglar roterade i takets lutning från långsida till hus. 6,5m är relativt långt så det blir ganska tätt mellan reglarna. På reglarna lägger du sedan ”luftningsreglar” parallellt takfallet och på dessa råspont. Sannolikt mer materialåtgång men ger störst fri höjd inne i garaget samt tunnast takkonstruktion. Reglarna kommer böjas i dess veka riktning när de ligger roterade men detta är inga konstigheter att lösa. Var i landet ligger garaget?
Intressant, Stockholm. Snözon 2.0 :)
 
S Samwest skrev:
Jo precis, taket ska ha samma riktning som bef hus. Om man tänker att man står framför huset så blir måtten 6.5m brett och 10m djupt.
Ah okej! Ja då får jag det (med samma siffror på färdig golvhöjd +0,2 och takhöjd 2,10) till 15graders lutning :)
 
Hur brett, långt, höjd till nock och vilken taklutning har det befintliga huset? Om möjligt, med tanke på garagetakets lutning, är tanken plåt eller taktegel?
Måttet från betongplatta och fönster, antar att det förutsatts att plattan ligger någon cm över marknivån?
 
B bossespecial skrev:
Hur brett, långt, höjd till nock och vilken taklutning har det befintliga huset? Om möjligt, med tanke på garagetakets lutning, är tanken plåt eller taktegel?
Måttet från betongplatta och fönster, antar att det förutsatts att plattan ligger någon cm över marknivån?
6.5 brett och 10långt. Höjd från färdigplatta till plåtläck till fönster är 3670mm ca. Takbeklädnad spelar ingen roll plåt blir lite dyrare antar jag, så helst tegel då det ska följa befintlig stil. När vi ritade utan 1meter "diket" Då fick vi väldigt låg taklutning/takhöjd. Men jag tänkte att det kanske finns någon smart lösning eller kompromiss. Det stämmer, då vi har mycket berg så har jag endast kommit ner som mest 30cm på vissa ställen. Så då väljer jag att höjaplattan så den hamnar i samma höjd som husets.
 
Att berget ligger så högt var ju lite tråkigt, annars hade man vunnit någon dm om man kunde placera plattan strax över marknivå och slippa ramp upp i garaget. Hur hög port hade ni tänkt er?
 
Har din takstolsleverantör fått bra mått att gå på vid offertförfrågan?
Och önskemålet om minst 14°?
T.ex. hade takstolsleverantören dessa mått som inte jag kan få fram av det du har delat med dig av? :)
Visa bilaga 468394


Takstolen som du har längst upp i tråden ser ut att ha måttsättningen på höger sida till underkant på överramen i nocken. Så lutningen stämmer inte.

Jag skulle säga att det borde gå att lösa ditt problem, med ungefär en liknande takstol som du har blivit offererad. Dock så kommer de behöva ligga tätt och kanske vara några dubbla närmast väggen Om du behöver en takstol med en lutning på minst 14°, så är det vägghöjden som du måste tulla på. I annat fall blir det var det bli pga. omständigheterna. :)
 
  • Teknisk ritning av husfasad med frågetecken som markerar okända mått, dimensioner angivna för längd och höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Samwest
  • Laddar…
T Takstolsnissen skrev:
Har din takstolsleverantör fått bra mått att gå på vid offertförfrågan?
Och önskemålet om minst 14°?
T.ex. hade takstolsleverantören dessa mått som inte jag kan få fram av det du har delat med dig av? :)
[media]


Takstolen som du har längst upp i tråden ser ut att ha måttsättningen på höger sida till underkant på överramen i nocken. Så lutningen stämmer inte.

Jag skulle säga att det borde gå att lösa ditt problem, med ungefär en liknande takstol som du har blivit offererad. Dock så kommer de behöva ligga tätt och kanske vara några dubbla närmast väggen Om du behöver en takstol med en lutning på minst 14°, så är det vägghöjden som du måste tulla på. I annat fall blir det var det bli pga. omständigheterna. :)
Huset är 8,8m brett från den vinkeln, utbyggnaden kommer fortsätta 1.2m längre på baksidan(högersida på bild)

Mellan fönstrena 141cm.
Bredd på fönster yttermått karm 134cm
Från fasad till fönsterkarm 325cm

Jag tror som du säger, jag får nog tumma på innertakshöjden. Jag har nu även börjat kolla plåttak, och det kan nog bli snyggt med det också.

Mvh
 
Ska du någon innervägg till ett förråd eller liknande, isf skulle man på något sätt kunna använda denna på något sätt. Kan en pelare någonstans i garaget vara ett alternativ annars? Är det en eller två portar ni ska ha?
 
Ställ en limträ- nockbalk på två pelare sen är det inga problem med spärrarna.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Med en nockbalk behöver takreglarna vara minst 45x220s300 c24 och nockbalken limträ 140x495, en rejäl pjäs. Denna skulle nog vara mer lämplig i stål isf.
Om man ist lägger två ”nockbalkar”, var och en utdragna ett stycke från nocken kan man få ner balkhöjden 360mm samt att man kan glesa ut takreglarna.
Skulle man ha en tvärgående innervägg gör man denna bärande och kan då skippa en av balkarna.
 
  • Gilla
Samwest
  • Laddar…
Om jag förstår dina måttangivelser rätt så borde det bli något sånt här:
Ritning av husfasad med måttangivelser och placering av två fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stämmer detta?
 
  • Gilla
Samwest och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.