KristinaRT KristinaRT skrev:
Tyvärr, eftersom det är så nära till havet och svårt att hitta något nära havet är även inlandet populärt och dyrt....

Vet inte hur Halland är, men hade jag varit som dig hade jag iaf kikat på mellersta Skåne. Tror där finns mer av den fastighetstypen du är ute efter...
Vi har ju inte snackat några summor här, Kan hålla med att objekt som ligger med havsutsikt kan va lite dyra. men jag har inte haft problem att hitta mark eller gårdar som passar in på min budget.
 
G-83 G-83 skrev:
Kollar du lite längre in i landet, Klippan, Perstorp eller liknande så är priserna lägre och ofta är det lättare att få bygglov. Dessa kommuner är glada för alla som vill bygga och bo där. Kommer du ut mot kusten så är efterfrågan hög och därmed kan kommunen vara mer restriktiv med vad som tillåts.
Precis! Jag är själv inte så sugen på havsutsikt och allt sånt som folk kan tycka är lyxigt/viktigt. Själv föredrar jag att bo mer isolerat så det är lite win win.
 
KristinaRT
Fast Höganäs kommun är inte större än att det mesta är att betrakta som kustnära (om än ej m direkt havsutsikt) och därmed populärt......
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Fast Höganäs kommun är inte större än att det mesta är att betrakta som kustnära (om än ej m direkt havsutsikt) och därmed populärt......
Har varit på en del visningar där så kan inte riktigt hålla med tyvärr.
 
KristinaRT
G Gårdsdrömmar87 skrev:
Har varit på en del visningar där så kan inte riktigt hålla med tyvärr.
Med tanke på att längsta avståndet mellan kuster är ca 12 km (Viken-Jonstorp) så kallar iaf jag det kustnära om en fastighet ligger 6 km fr vatten. Men alla har så klart olika uppfattningar och definitioner :)
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Med tanke på att längsta avståndet mellan kuster är ca 12 km (Viken-Jonstorp) så kallar iaf jag det kustnära om en fastighet ligger 6 km fr vatten. Men alla har så klart olika uppfattningar och definitioner :)
haha ja precis, havsutsikt är det ju iaf inte i hela Höganäs.
 
KristinaRT
G Gårdsdrömmar87 skrev:
haha ja precis, havsutsikt är det ju iaf inte i hela Höganäs.
Beror på hur högt huset är ;)
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Beror på hur högt huset är ;)
Haha så sant. på tal om höjd är det också en sak jag undrat om (antal våningar) efter att ha pratat med någon insatt i ämnet är de ofta inga problem med höjd på bostaden, som sagt så länge man inte påverkar omgivande miljö eller grannar.
 
Ska ringa runt i veckan och höra hur de övriga kommunerna ställer sig till frågan. Ska bli intressant och se vilka svar man får. Återkommer med svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.