BirgitS
B bonoworld skrev:
Öhh, nej jag tror inte att alla då lever som vanligt, var utryckte jag det? Däremot så finns det en stor del av den europeiska befolkningen som vill välja själva hur vanligt eller ovanligt de vill leva.
Det var bara det intryck jag fick av ditt tidigare inlägg.

Problemet är ju att deras val påverkar andras liv. Är det rätt att någon lever som vanligt och då orsakar att 10 personer dör?
Vi tillåter inte att vem som helst kör bil och buss därför att de kan orsaka många personers död.
Varför är en persons vilja viktigare än 10 personers rätt till sitt liv just när det gäller covid men inte i trafiken?

B bonoworld skrev:
Tycker inte det är ok att tvinga folk att vaccinera sig genom att införa ett covidpass som det gjordes där bara vaccination räknades och inte något av de andra sätten att säkra immunitet eller friskhet.
Jag anser inte att det är mer tvång med vaccinationspass än med körkort, busskort, taxikort, legitimation för läkare och sjuksköterskor osv.. Det är inte mer livsnödvändigt att gå på konsert, fotbollsmatch osv. än att köra buss och praktisera som läkare. Tycker du att det borde vara så att vem som helst får köra buss eller praktisera som läkare också?
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet är ju att deras val påverkar andras liv.
Jag är vaccinerad två gånger och tänker inte ta en tredje. Litar på skyddat jag har mot svår sjukdom, fick dessutom omikron som inte var så farligt för just mig. Däremot är jag tveksam till det där uttalandet om att ovaccinerade sprider smittan. Det är så att vaccinerade sprider smittan väldigt mycket, du kan bära på viruset ändå och kanske inte själv blir sjuk men du kan fortfarande smitta andra. Vi kunde också se att områden som Israel, Gibraltar och något ställe i UK som jag inte kommer ihåg alla hade väldigt hög smittspridning samtidigt som de hade otroligt hög vaccinationsgrad.
 
BirgitS
C Chippe skrev:
Jag är vaccinerad två gånger och tänker inte ta en tredje. Litar på skyddat jag har mot svår sjukdom, fick dessutom omikron som inte var så farligt för just mig.
Nästa variant av särskild betydelse är nog inte lik omikron, dvs. den blir betydelsefull just för att tidigare sjukdom med omikron inte hindrar att folk blir sjuka igen. Idag är det ingen som vet hur länge som skyddet mot allvarlig sjukdom finns kvar efter två doser vaccin. Om du ska ut och resa till hösten är det inte säkert att du då kan resa med vaccinations- eller tidigare sjukdomspass utan att vaccinera dig eller bli sjuk igen.

Som har avhandlats väldigt mycket i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-har-ni-inte-vaccinerat-er-mot-covid-19.425257/ sen i somras så vet man att vaccinerade har virus i luftvägarna kortare tid än ovaccinerade, som inte är återinfekterade, och att vaccinerades virus delvis är inaktiverade därför att det sitter antikroppar på viruspartiklarnas spikprotein. De vaccinerade är alltså betydligt mindre smittsamma. Det har även visats att det stämmer i någon studie när det gäller smittspridning i familjer.

Israel har då aldrig haft någon otroligt hög vaccinationsgrad. Under de tre tidigare vågorna beräknade man att ungefär 10 % av befolkningen insjuknade varje gång. Det innebär alltså att när 10 % ovaccinerade och utan tidigare sjukdom blir sjuka så blir det en otroligt stor belastning på vården. Man måste alltså upp i orimliga nivåer av vaccinering för att det inte skulle kunna bli en stor våg även om inte en enda vaccinerad blir sjuk.
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Nästa variant av särskild betydelse är nog inte lik omikron, dvs. den blir betydelsefull just för att tidigare sjukdom med omikron inte hindrar att folk blir sjuka igen. Idag är det ingen som vet hur länge som skyddet mot allvarlig sjukdom finns kvar efter två doser vaccin. Om du ska ut och resa till hösten är det inte säkert att du då kan resa med vaccinations- eller tidigare sjukdomspass utan att vaccinera dig eller bli sjuk igen.

Som har avhandlats väldigt mycket i tråden [länk] sen i somras så vet man att vaccinerade har virus i luftvägarna kortare tid än ovaccinerade, som inte är återinfekterade, och att vaccinerades virus delvis är inaktiverade därför att det sitter antikroppar på viruspartiklarnas spikprotein. De vaccinerade är alltså betydligt mindre smittsamma. Det har även visats att det stämmer i någon studie när det gäller smittspridning i familjer.

Israel har då aldrig haft någon otroligt hög vaccinationsgrad. Under de tre tidigare vågorna beräknade man att ungefär 10 % av befolkningen insjuknade varje gång. Det innebär alltså att när 10 % ovaccinerade och utan tidigare sjukdom blir sjuka så blir det en otroligt stor belastning på vården. Man måste alltså upp i orimliga nivåer av vaccinering för att det inte skulle kunna bli en stor våg även om inte en enda vaccinerad blir sjuk.

Tråkigt svar, tror själv inte det gäller huruvida Israel... det handlade om att vaccinerade spridde sjukdom, det vet vi idag att de gör mycket bra. Du hade möjlighet till lite nyanserad dialog/diskussion där men jag börjar se mönstret nu.

Vill bara lägga till filmen Brazil, och tillsammans med de tidigare böcker jag rekommenderade dig så lägger vi på Orwell 1984.

Du gör ganska klart att du äger sanningen och med den har du rätt att bestämma vilka som dödar 10 andra människor, kan tänka mig att du kanske inte ser detta men det blir obehagligt, nästa steg är att bestämma vad man gör med de som dödar 10 pers.

Inte just nu men tidigare så har vi tidvis men under en lång tid matats med att smittotalen går upp, alla som dött i något och som har haft Covid har dött i Covid, bygg rädsla, påverka. Vi har inte haft överdödlighet sen typ första feb 2021. Vissa tror det finns en stor fara fortfarande, rädslan ligger kvar i många kroppar och sinnen.
Har en fråga, gör du detta (skriver & lägger tid) för att påvisa att samhället gjorde rätt, eller gör du det för att säga att man borde vart tuffare (delar av dina inlägg kan tolkas åt det hållet), eller gör du detta för att du tror det finns en kvarvarande fara som kommer att utvecklas och komma åter (för att svara på den sista borde man nog definiera faran (samhällsekonomi, överdödlighet.....)?

Själv gör jag detta för att peka på att det finns andra faror i samhället som blivit lidande och det är dags att synliggöra dessa och peka på vikten att återgå till det normala.
 
Redigerat:
BirgitS
B bonoworld skrev:
Tråkigt svar, tror själv inte det gäller huruvida Israel... det handlade om att vaccinerade spridde sjukdom, det vet vi idag att de gör mycket bra. Du hade möjlighet till lite nyanserad dialog/diskussion där men jag börjar se mönstret nu.
Jag hade väl en nyanserad dialog de första tio gångerna det diskuterades, nu efter kanske 50 gånger är jag rätt trött på att folk inte kan läsa vad som redan står i trådarna utan håller på och tjatar.

Vi vet alltså idag att vaccinerade som blir infekterade smittar mindre än ovaccinerade som har covid för första gången. Det finns så många studier av olika typer som visar detta så det är ytterst osannolikt att det skulle vara fel.

Detta har jag nog klistrat in minst 10 gånger vid det här laget om än från olika veckorapporter.
Figure 1. Vaccine effectiveness against symptomatic disease
Diagram över vaccinets effektivitet mot symtomatisk sjukdom över tid för två doser och booster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://assets.publishing.service.g...058464/Vaccine-surveillance-report-week-9.pdf sidan 6
Så till att börja med skyddar den tredje dosen minst hälften av de som fått den för mindre än 3 månader från sjukdom jämfört med en ovaccinerad. Det gör förstås att de smittar mindre.

Sen kan man läsa sidan 11 om skydd mot infektion och transmission.

B bonoworld skrev:
Vi har inte haft överdödlighet sen typ första feb 2021.
Nu ligger Fohm:s webbplats nere så jag kan inte kolla men så vitt jag kommer ihåg skrev de i förra veckans veckorapport att från vecka 5 i år är det överdödlighet.

B bonoworld skrev:
Vissa tror det finns en stor fara fortfarande, rädslan ligger kvar i många kroppar och sinnen.
För vissa är det en stor fara, alltså de som blir allvarligt sjuka, dör eller får postcovid. Man kan inte veta på förhand vilka som kommer att drabbas av det.

B bonoworld skrev:
Har en fråga, gör du detta (skriver & lägger tid) för att påvisa att samhället gjorde rätt, eller gör du det för att säga att man borde vart tuffare (delar av dina inlägg kan tolkas åt det hållet), eller gör du detta för att du tror det finns en kvarvarande fara som kommer att utvecklas och komma åter (för att svara på den sista borde man nog definiera faran (samhällsekonomi, överdödlighet.....)?
Jag har förstås olika åsikter om olika saker som har hänt under så lång tid.

Jag tycker det är viktigt att få fram att detta är komplext och det finns inga enkla svar. Det är väldigt många gånger så att man måste välja mellan pest och kolera. Det är ytterst sällan som det inte finns både för- och nackdelar med olika sorters åtgärder. Det är viktigt att reflektera över båda delarna innan man kommer fram till en åsikt. Många verkar först bestämma sig för vad de ska tycka och sen leta efter argument som stödjer åsikten, vilket leder till att de verkar helt okunniga om det som talar för motsatsen.

Vare sig pandemin eller covid är över utan det kommer att komma nya varianter. I förväg har vi ingen aning om de kommer att orsaka allvarligare sjukdom eller inte, och förstås inte heller hur mycket de kommer att komma runt redan erhållet skydd, oavsett om skyddet beror på vaccination eller sjukdom. Kommer det en ny variant som ger även tidigare sjuka/vaccinerade ett allvarligt förlopp i nivå med hur det var under första, andra och tredje vågen så kommer det att komma restriktioner för att förhindra att sjukvård och andra samhällskritiska verksamheter kollapsar.

B bonoworld skrev:
Själv gör jag detta för att peka på att det finns andra faror i samhället som blivit lidande och det är dags att synliggöra dessa och peka på vikten att återgå till det normala.
Jag kan hålla flera saker i huvudet samtidigt. Det finns ingen motsats mellan att få fler att vaccinera sig, se till att riskgrupper inte blir smittade och att se till folk äter bättre och rör sig mer etc.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Snailman
Har nu kommit en studie från Israel där de kollat upp D vitamin.
Och de har även kollat vilka nivåer av D vitamin de hade innan de blev sjuka (en del har hävdat att de med låg D vitamin nivå fick det först när de blev sjuka, då sjukdomen drar ner D vitamin nivå). Så nu är det säkerställt att risken att bli sjuk/svårt sjuk är mycket större om man har låg nivå av vitamin D.

De enda tidningsartiklar jag sett på sistone här i landet har varnat för att ta för höga doser av D vitamin, men så bor vi ju tyvärr i ett, inom många områden ganska efterblivet land, som har lämnat faktan och infört propaganda.

Nån kanske orkar läsa studien och kan uttyda om det går att se någon skillnad på vaccinerade och ovaccinerade, men alla i Israel är väl vaccinerade numera, men studien har ju bedrivits under en längre tid, så en del var kanske ovaccinerade i början av studien?

Ännu en bra redogörelse från John Campbell(y)

 
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
men alla i Israel är väl vaccinerade numera
Nej, verkligen inte. I Sverige har 75 % av hela befolkningen tagit minst två doser medan det i Israel bara är 66 %. Däremot är det en större andel som har vaccinerat sig med tre doser i Israel (57 resp. 49 %).
https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=ISR~SWE

De enda tidningsartiklar jag sett på sistone här i landet har varnat för att ta för höga doser av D vitamin
Det är definitivt en risk med att överdosera D-vitamin och anledningen till att det har skrivits om det kanske är att man har fått in sådana fall inom sjukvården. Riktlinjer för D-vitamintillskott finns det sen länge och det togs upp när någon studie om det presenterades, vilket väl är några månader sen nu.
 
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, verkligen inte. I Sverige har 75 % av hela befolkningen tagit minst två doser medan det i Israel bara är 66 %. Däremot är det en större andel som har vaccinerat sig med tre doser i Israel (57 resp. 49 %).
[länk]

Det är definitivt en risk med att överdosera D-vitamin och anledningen till att det har skrivits om det kanske är att man har fått in sådana fall inom sjukvården. Riktlinjer för D-vitamintillskott finns det sen länge och det togs upp när någon studie om det presenterades, vilket väl är några månader sen nu.

Ja, det är väl en löjligt låg dos, ungefär som C vitamin, man ska bara precis se till att man inte får skörbjugg typ
Man måste typ vara idiot för att tro att det är en idealisk dos. C-vitamin är ju vattenlöslig så om man tar för mycket så försvinner det via urinen. D-vitamin är ju fettlösligt så överdoserar man är det allvarligt.

Men som med vaccinet så sägs det ju att man ska ta det även om ett fåtal får stora problem av det, för de flesta har stor nytta av det.

Nu väntar jag bara på att samma resonemang ska tillämpas på D-vitamin, när det nu finns en studie.
 
Stort tack till dig ekaa88 som delade detta inlägg

Man brukar säga att om en affär är för bra för att vara sann så är den nog ett bedrägeri

I ditt fall tycker jag du gjort en rimlig bedömning då priset bara låg något under listpriset!
- Kan tycka att om du drabbas så borde även mellanhanden, Tradera drabbas på något sätt
- Ditt agerade, att köpa på en etablerad marknadsplats, kan man tycka borde ge någon form av skydd

För övrigt tycker jag att det är bra att man enkelt kan sälja saker privat när man själv inte behöver dem.
- Det ger den som säljer pengar
- Den som köper får det de behöver till lägre pris
- Det är bättre för miljön att jag säljer vidare så någon annan kan använda grejen (än att min ligger o skräpar i garaget och någon annan köper nytt)
 
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Ja, det är väl en löjligt låg dos, ungefär som C vitamin, man ska bara precis se till att man inte får skörbjugg typ
Man måste typ vara idiot för att tro att det är en idealisk dos. C-vitamin är ju vattenlöslig så om man tar för mycket så försvinner det via urinen. D-vitamin är ju fettlösligt så överdoserar man är det allvarligt.

Men som med vaccinet så sägs det ju att man ska ta det även om ett fåtal får stora problem av det, för de flesta har stor nytta av det.

Nu väntar jag bara på att samma resonemang ska tillämpas på D-vitamin, när det nu finns en studie.
Tyvärr har jag lite svårt att förstå delar av ditt inlägg, det känns lite rörigt men jag försöker svara på det jag förstår.

Man får inte skörbjugg om man har ett C-vitaminintag intag lite under gränsen.

Precis, det är farligt att överdosera D-vitamin och det är därmed bra om det blir allmänt känt, dvs. det står i tidningar. Vilket du ju klagade på tidigare.

De flesta får i sig tillräckligt med D-vitamin, det är bara vissa grupper som riskerar att få för lite. Eftersom man vet vilka dessa grupper är blir det mycket bättre om just de tar D-vitamin-tillskott men inte andra. Det är stor skillnad mot att vaccinera för att hålla nere belastningen på sjukvården, minska smittspridning mm. Eller menar du på allvar att du tror att det ligger långt över 1000 människor på sjukhus nu pga. D-vitaminbrist och 10-20 dör av det om dagen?

Att D-vitamin-brist är en riskfaktor innebär vare sig att alla med det riskerar allvarlig sjukdom eller att alla som har en allvarlig sjukdom har D-vitamin-brist. Det finns många riskfaktorer för covid inkl. genetiska.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är du nog i fel tråd.
Denna tråd är för oss som inte väljer att ta Covid vaccin
:crysmile:;)
 
Snailman
B bonoworld skrev:
Denna tråd är för oss som inte väljer att ta Covid vaccin
:crysmile:;)
Jag trodde faktiskt att BirgitS hade vaxat sig och inte heller hade i denna tråd att göra, men jag hade visst fel :geek::crysmile:
 
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Jag trodde faktiskt att BirgitS hade vaxat sig och inte heller hade i denna tråd att göra, men jag hade visst fel :geek::crysmile:
Det är ju vettigt att läsa första inlägget och inte bara rubriken. Så du inte glömmer det om vänlig ton etc..
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag undrar lite varför det är ”så farligt” att säga att det kan vara bra att ta D-vitamintillskott?
Jag har själv ätit D-vitamin under hela pandemin. :p

Köper man vitaminer på apoteket är det svårt att överdosera så det blir farligt.
Handlar man på internetsajter kan det bli farligt.
Övertro på dess effekt eller överdosering kan vara en annan fara. Tex att tro att om man tar D-vitamin är man helt skyddad mot covid-19.

Jag fick dock covid fastän jag åt tillskott av D-vitamin. :thinking:

(Eftersom det är en erfarenhet som ovaccinerad och jag är ”för” d-vitamintillskott får det väl vara med i tråden?)
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Jag undrar lite varför det är ”så farligt” att säga att det kan vara bra att ta D-vitamintillskott?
Jag tror inte att någon tycker att det är farligt att säga det. Men det är ju lämpligt att folk vet om att överdosering är farligt. Det finns ju så mycket tokstollar, se bara på vad som hände när Trump kom med farliga "tips".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.