Det här är min analys...
Jag tycker att det är svårt att jämföra prefab med lösvirke. Med prefab köper man ett färdigt koncept. Med lösvirke så är min bedömning att du måste ha en högre kompetens som beställare och mer i detalj veta vad du vill ha och kanske även vara beredd (ha möjlighet) att lägga ner mer tid på projektet. Sen verkar det inte vara speciellt många företag som erbjuder totalentreprenad på lösvirke och det är en "deal breaker" för mig
 
Vi har hållit på och tittat på en rad olika husförslag från en massa olika tillverkare och kommit fram till att man får ungefär det man betalar för. Husbranschen känns oerhört tuff.

Jag tror att det kommer att fungera om man bra om man väljer vem som helst av de stora tillverkarna.

Vi har i alla fall beslutat oss för att gå vidare med ett mindre företag som heter Mälarvillan (ej köpt ännu). De har gett oss bra råd och förslag och upplevs mycket flexibla. De har inga kataloghus utan ritar upp efter kundens krav. Deras entrepenör, Byggmäster, står på flera ben och verkar stabil och kompetent.

Vi får se vad det blir. Lovar att återkomma:)
 
Tack för svar Cancellara.

I vårt fall så har jag ev. en mycket kompetent och seriös snickare/byggare som har gjort jobb åt min familj de senaste 25 åren och han funderar just nu på om han har tid att åta sig jobbet och om han gör det så fixar han allt. När det gäller egen tid så löser det sig nog då jag har drygt 12 v senester jag kan ta ut i allt från 1 tim åt gången till någon månad i streck.
 
Vi gjorde vår undersökning av husfirmor för ett år sedan och har slutbesiktning om en vecka. Känner igen mycket av erfarenheterna i tråden. Vårt val blev Onsalavillan och det är vi mycket nöjda med. Vi hade ett egenritat hus och en lista med krav som vi tog till husleverantörerna. De vi fick offerter från var Trivselhus, Bollebygdshus, Götenehus och Onsalaviallan. Trivselhus och Bollebygdshus var lite dyrare och Götenehus inte lika flexibla så det blev Onsalavillan.

Vad gäller markarbetena så valde vi den entrepenör Onsalaviallan använder (BJE) men valde att lägga det utanför kontraktet (och spara några procent på det). De ger ett fastpris på arbetet där de specificerar vad som ingår efter att de gjort en uppskattning av mängder, typ hur många lass de kör bort, hur mycket mackadam de kör dit. Om det blir mer eller mindre så regleras det efteråt. För vår del behövde det köras bort en hel del mer än planerat och det kostade endel. Tog även in andra offerter på markarbetena och fick där visserligen lägre priser men också betydligt lägre uppskattningar på vad som skulle behöva göras så jag tror att vi gjorde ett OK val där.

Bygget har gått planenligt och vi har haft väldigt bra och flexibla snickare (som är anställda av Onsalavillan). De har aldrig försökt sälja in saker då det funnits oklarheter utan låtit oss välja alternativ. Sedan är det många andra inblandade som golvläggare, målare, elektriker, rördragare, kaklare mm och det är ju inte så att personkemin varit perfekt med alla men det kan man ju knappast räkna med. Jag upplever att vi haft en ganska problemfri byggtid om man jämför med många man pratar med. Nu hoppas vi bara på att allt går lika bra den sista veckan.
 
Nu har vi till slut gjort vårat val efter att haft en dialog med en stor del av marknadens leverantörer. Våra förutsättningar var inte helt enkla med en tomt och detaljplan som satte en hel del restriktioner. Vi valde att till slut bygga ett egenritat funkisinspirerat hus med källare och inbyggt garage. Byggytan är 140 kvm, höjden är ca 5,5 m till takfot och drygt 2 m högre upp till taknock. Totalt är kåken på ca 270 kvm.

Vi tog in en del bud från olika husföretag på det hus vi hade en ritning på och fick in bud med förvånansvärt stor spridning på. Dessutom var det svårt att se hur de tänkt att konstruera huset. Vi fick inte heller några siffror på uppskattad energiförbrukning som är en viktig parameter annat än att de skulle hålla sig inom gällande bestämmelser.

Det företag som avvek från alla andra var Mälarvillan som gav oss ett mycket bra pris med full insyn och flera kloka förslag. Med dem får vi ett mycket välisolerat hus på supergrund, radonmatta, bärgvärme och FTX. Alla innerväggar är isolerade med 70mm och OSB skiva mellan gips för att ta några exempel.

Mälarvillan ger även fulla avdrag om vi inte utnyttjar alla tillval som budgeterats.

Uppskattad energiförbrukning ligger runt 20 kwh kvm/år.

Mina erfarenheter av andra husföretag är att de har svårt när de är tvugna att gå utanför ramarna. A-hus hade en duktig och uppriktig säljare. Bäst var Myresjöhus som hade en mycket driven arkitekt som gjorde en omritad variant på deras hus Zofia.

Nu blev det Mälarvillan, totalentrepenad med utvändig målning och garanterat inflyttningsdatum.

En outsider som kan vara värd att titta på är Lappli hus. Vi började även att tala med dem på sluttampen men eftersom semestrar kom emellan och vi hade ett bra bud så ville vi inte vänta.

Vill passa på att tacka alla som skrivit i detta forum. Vi har fått otroligt mycket värdefull info härifrån.
 
Mycket intressant tråd, och gediget arbete knauer. Det är alltid läsvärt när någon lagt ner arbete och delar med sig. Liksom många andra befinner jag och sambon oss i samma situation och liksom många har vi svårt att få våra krav att överensstämma med vår plånbok... Efter många års fundering har vi nu i alla fall ett förhandsbesked inne och planerar byggstart omkring sommaren nästa år. Vi har dock fortfarande inte spikat fabrikant eller entrepenadform. Vi har kikat på en hel del hustillverkare, varav vissa faller bort pga högt pris, och andra pga bristfällig flexibilitet. Bland de jag kikar mest på för närvarande finns HM-hus, Fiskarhedenvillan och Karlsonhus, men Karlson blir förmodligen för dyra.
Inom vilket prissegment ligger Skidstahus? Jag gissar, efter att ha sett jämförelser med Myresjö, Willa Nordic, Onsala och Trivselhus att vi pratar medel +-segmentet (?). Vi har en ritning klar till 75 % - det blir 1,5-2-vånings på 150-180 kvadratmeter med sammankopplat stort garage, vedpanna som värme plus solfångare på taket. Vi har egen tomt ute på landet strax norr om Göteborg. Jag har mycket klart för mig, men har svårt att hitta bra alternativ kring tvåmiljonerstrecket. Vi vill ha högre standard än Älvsbyhus och Smålandsvillan. Hjältevadshus, som väl kommer därefter, bygger inte fritt efter ritningar, och sedan drar det lätt iväg upp emot 2,5-3. Vi har tre som gräns totalt, men då ska det helst in en maskinhall i priset också, och det är 250´ bara det. Samtidigt betalar vi inget för tomten och jag kommer gräva väg och flytta jord m.m. själv. Man tycker ju inte det ska vara omöjligt, men jag misströstar lite när jag ser var alla hamnar i slutändan.
HM-hus är intressanta då de är lokala, har ganska gott rykte, god standard och ligger någorlunda till i pris. Kollade på Brahus tidigare men de är för dyra liksom Trivselhus. Kikar också på bl.a. Villa Varm och Vallsjöhus. Har betat av en ansenlig hög, men precis som knauer sagt, känns det alltid som det faller på något. Förhoppningsvis lönar sig ett gott förarbete i längden.
Är intresserad av lösvirke och delad entrepenad rent ekonomiskt och för dess möjlighet att verkligen utforma själv, men har vare sig tid eller kunnande att göra alltför mkt själv. Har en granne som är snickare dock och gillar att jobba med diverse projekt, varför såväl HM som F-villan förblir intressanta. Ska definitivt ta kontakt med Skidsta och kolla upp Mälarvillan också. Tack för tipsen. Ni som har byggen på gång, framförallt knauer förstås eftersom det är din tråd, uppdatera gärna om hur det går för er!
 
Inte betongplatta som krav?
Skidsta bygger väl mest med torpargrund och hur har priserna varierat mellan dessa alt?
 
Skidsta Hus bygger med betongplatta som standard.
 
Onsalahus. Bolagsekonomi? Rörelseresultatet / Vinstmarginalen ser ju inte helt super ut. Riktigt bra tråd, men som läget ser ut idag så krävs även en ekonomisk jämförelse, enligt mig vilket fall :) ex. www.121.nu

Garbo försäkring täcker väl inte allt vid en konkurs eller hur är det nu? Eller räcker det med Garbo försäkring? Så fall kan man ju teckna lite med vem som haver om de bara vet hur man bygger hus på riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.