T Takko skrev:
[bild]
Har de hittat en jäststam som kan jäsa så högt alltså? Torde vara intressant för sprittillverkare så slipper de att destillera. Bara att jäsa till 40-50%.
 
Mikael_L
tensiden tensiden skrev:
Kvadrupel kommer sedan.

Även om det går att skriva själv tycker jag systemet har bra beskrivningar. [länk]
Jag tycker ändå att jag inte fick något svar på vad dubbel, trippel och quadrupel betyder.

Eller det kanske inte betyder något? Kanske bara något man kastar in för att det ska låta häftigare. Typ super, eller Maxi ...


Men tack för länken till bolagets beskrivningar, den var bra, även om den inte besvarade min fråga.
 
S Styrman_jansson skrev:
Har de hittat en jäststam som kan jäsa så högt alltså? Torde vara intressant för sprittillverkare så slipper de att destillera. Bara att jäsa till 40-50%
Normalt så dör vanlig öljäst när alkoholhalten närmar sig tio procent, så för att kunna göra riktigt starkt öl så använder sig bryggerierna av metoder som till exempel att tillföra champagnejäst eller kyl- och frysdestillering.

Denna länk finns lite om de starkaste ölen och kampen som var att göra det starkaste ölet (Snake Venom 67,5%)
https://dmh.nu/varldens-starkaste-ol

Men fy fasen, en pint och sedan god natt. Har aldrig smakat någon men jag har en kompis som håller öl kurser/provningar och han fick nöjet att testa en 38% vid ett tillfälle i Skottland. Var inget vidare enligt honom.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker ändå att jag inte fick något svar på vad dubbel, trippel och quadrupel betyder.

Eller det kanske inte betyder något? Kanske bara något man kastar in för att det ska låta häftigare. Typ super, eller Maxi ...


Men tack för länken till bolagets beskrivningar, den var bra, även om den inte besvarade min fråga.
Jag tror dubbel/triple/kvadrupel avser mängden malt som används vid bryggning i förhållande till en vanlig belgisk blonde. Lite förenklat så innebär mer malt högre alkoholstyrka ( bl.a).
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jo, men det är väl som @Mikael_L är inne på också rätt godtyckligt och marknadsföringstermer. Lite som att all ale numera ska brandas som IPA/XPA. En svag IPA, typ en session, är väl egentligen bara en ale…
 
  • Gilla
Takko
  • Laddar…
Med risk för långt inlägg :) Hoppas det ger något för den som är villig att tråckla igenom.

India Pale Ales är extra humlebrygd vars ursprung går tillbaka till 1815. Under de senaste 50 åren har amerikanska bryggerier försökt sätta sin egen snurr på denna klassiker. De har försökt tänja på gränserna för hur humle öl kan vara genom att brygga, Double IPA och Triple IPA. Låt oss ta reda på vad skillnaden är mellan IPA, Double IPA och Triple IPA.

Ursprungligen var IPA:erna inte mycket starkare i alkohol än andra ale, men den humliga bitterheten slog till, och under mitten av 1800-talet bryggdes och såldes IPA över hela England. De faller under kategorin Pale Ales men till skillnad från vanliga Pale Ales, hyllar India Pale Ales humle och tenderar att fokusera mindre på smakerna av malten. Läs mer om India Pale Ales .

Den amerikanska IPA kom sakta att existera runt 1970-talet när amerikanska bryggare försökte göra sin egen version av detta. I ett lopp för att göra sina öl hoppigare, slutade dessa bryggare med att brygga Double IPA. Efter år av experimenterande har vissa bryggerier börjat göra något som kallas Triple IPA också. Låt oss titta på alla dessa öl individuellt.

Amerikansk IPA​

Amerikanska bryggerier ville göra sin egen version av Indian Pale Ale, så de kom på den amerikanska IPA. De såg till att deras öl hade en unik smak och kunde sticka ut som en ny ölstil. Detta berodde på det stora utbudet av humlestilar som var tillgängliga för dem på deras kontinent.

Den amerikanska humlen lade till fruktiga och/eller citrusiga toner till den ursprungliga engelska IPA. Den vitala statistiken för den amerikanska IPA är nästan densamma som den engelska IPA. Engelska IPA är mer ett malt-forward-öl, medan det amerikanska IPA är mer hop-forward. Läs mer om amerikansk IPA .

Vital statistik för den amerikanska IPA​

  • ABV: 5,5 % – 7,5 %
  • Bitterhet: 40 – 70 IBU
  • Färg: 6 – 14 SRM

Dubbel IPA (DIPA)​

Dubbel IPA är svaret på frågan 'Kan vi göra den amerikanska IPA hoppigare?'. DIPA är mer humlecentrerad och extra fruktig, den har en intensiv arom och smak jämfört med vanliga IPA. DIPA:er kallas också ofta för Imperial IPA.

En relativt ny stil av amerikansk IPA som har blivit mer mainstream i början av 2000-talet för att tillfredsställa behovet hos humlefantaster. Dubbla IPA har mer malt- och humlekaraktär jämfört med engelska och amerikanska IPA.

DIPA:erna är rikare i konsistensen och är på den kola/rostade sidan av gommen, tack vare de extra malt som introducerades i bryggprocessen.

Vital statistik för Double IPA​

  • ABV: 7,5 % – 10 %
  • Bitterhet: 60 – 120 IBU
  • Färg: 6 – 14 SRM

Trippel IPA (TIPA)​

Bryggerier runt om i världen kunde inte hindra sig själva från att ta IPA till nästa nivå. Triple IPA är ett hoppigare och rikare öl med en ABV på över 10 %. TIPA är inte en väldefinierad ölstil för närvarande men dess popularitet verkar öka dag för dag.

Triple IPA är inte en officiell ölstil som har erkänts av BJCP men det är en av de nyare stilarna som har tagit sig in i det amerikanska öllandskapet. Vanligtvis är Triple IPA mycket höga i alkohol (uppåt 10% ABV). Det är en knepig stil att brygga då humlekaraktär, malt och alkohol måste vara i balans för att hålla drickbarheten i schack.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Detta är inte enkelt, det finns också dom som jäser det ytterligare och vid en andra jäsning blir det en dubbel osv. Men det finns mycket att gå ner sig i om man vill.
Belgien har ett gammalt bryggande som skiljer sig på en del saker vad som menas med dubbel / triple. Ett litet urklipp nedan:

Trippel

Trippel är fylligt och beskt utan sötma​

Istället för mörkt kandisocker, som i stilen dubbel, används ofta ljust kandisocker tillsammans med ljus pilsnermalt. Alkoholhalten är hög, ofta över 8 % och ända upp till 10 % i vissa fall.
Trippeln är fyllig i smaken, men trots sin alkoholhalt ändå frisk på grund av att det inte finns någon sötma. Beskan är måttlig till tydlig då humle används i generösare mängder än i många andra belgiska stilar.
Precis som ölstilen dubbel härstammar trippeln från 1700-talet och sättet att separera olika vörtsilningar vid bryggningen. De bryggerier som separerade vörten tre gånger kallade ölet för trippel. Bryggningen skedde på den sötaste vörten.
Historien säger att den låga läskunnigheten gjorde att man märkte upp fat med kryss där ett x fick markera det svagaste ölet medan två och tre x betydde dubbel respektive trippel i styrka.
Från början var ölet säkert mörkt, som de flesta annan öl var under 1700- och 1800-talen. Dagens ljusa variant såg sin början under tidigt 1900-tal och kom senare att benämnas som trippel i mer kommersiella sammanhang och beteckningen började synas på flasketiketterna
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
T Takko skrev:
Normalt så dör vanlig öljäst när alkoholhalten närmar sig tio procent, så för att kunna göra riktigt starkt öl så använder sig bryggerierna av metoder som till exempel att tillföra champagnejäst eller kyl- och frysdestillering.

Denna länk finns lite om de starkaste ölen och kampen som var att göra det starkaste ölet (Snake Venom 67,5%)
[länk]

Men fy fasen, en pint och sedan god natt. Har aldrig smakat någon men jag har en kompis som håller öl kurser/provningar och han fick nöjet att testa en 38% vid ett tillfälle i Skottland. Var inget vidare enligt honom.
Ja i fallet med Strengh in numbers var det visst frysdestillering de använt efter lite efterforskning.

Å precis som du säger så brukar de flest öljästerna ge upp runt 10%. Sedan finns ju en del belgiska stammar som fixar uppemot 13-14%. Finns jäst som jäser ännu högre men problemet är de smaker som högre alkoholer, fenoler och annat oönskat som de slänger ur sig.

Starkaste öl jag druckit var Brewdog Tokyo som höll runt 18% om jag inte minns fel. Det smakade ok men inget jag kommer köpa igen.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Nej, starkare saker är ju i regel inte så goda. Undantag kan vara stout som balanserar ut det i smakerna men har aldrig druckit något starkare än 15-16% och då har det varit i Stout. Bocköl som kan vara rätt starka blir det nästan lite spritsmak på, tycker jag, är bäst att säga. Smaken är som baken.
 
Dagens vete-öl

Ölflaska bredvid upphällt vitt öl i glas, naturskön utsikt över sjö, molnig himmel, trästaket i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Takko och 2 till
  • Laddar…
La Volpina.
Helt ok, red ale hör inte till favoriterna dock.
Ett glas rödöl, Amar cord-flaska, bord, suddig bakgrund med flaskor och person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Dagens goda.

Ett ölglas, en burk med drakmotiv, små djurfigurer och en gitarrförstärkare. Inomhus, fritid, musik och dryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Helt ok spanjor.
Ölglas med skum på toppen, ölburk bredvid, båda på underlägg, träyta, bakgrund med inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Repeat After Me.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nu dag, ingen ny öl. 🤪

En IPA-ölglad burk bredvid två keramikgrisar på ett träbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ölglas med skum, burk, två lergrisar, utomhusterrass med grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Rejmyre Pale Ale på Skogsröjet ☝️🤘🤘
 
  • En person håller en plastmugg med skummande dryck, förmodligen öl, mot betonggolv och sina egna ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.