Vi håller på och installerar en bevattningsanläggning, och har då borrat hål i källaren för att kunna ta ut vatten till magnetventilerna som ligger utanför. Vi kommer alltså att behöva gå från ett 28 mm kopparrör inne i källaren till en 25 PEM-slag som sedan skall gå genom källarväggen ut till magnetventilerna som i sin tur skal styra sprinklerna.

Eftersom övergången från kopparröret i källaren till PEM-slangen kommer att vara inne i källaren, så blir det ju väldigt viktigt att denna koppling blir så säker som möjligt. Och eftersom det finns lite olika varianter på marknaden, vore det intressant att höra vilken vi bör välja för att minimera risken att det uppstår läckage inne i källaren eftersom det är tryck på hela den delen dygnet runt!

Dessutom är det ju så att vi behöver ha någon form av anslutning på väggen för att med tryckluft kunna blåsa ut bevattningssystemet. Vi tar jättegärna emot tips på hur detta kan utformas optimalt! (Se bifogad bild).

Källaren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Prk litar jag på. Ahl kopplingen funkar även den men som sagt prk i första hand.
 
Tack, Pherra!

Finns det färdiga enheter att montera om man vill ha en koppling för att ansluta tryckluft för att blåsa ut sprinklerna inför vintern, eller ska man plocka ihop delar?
 
Du skall köpa en 28x25R rak utv övergång (76 kr på Rinkaby Rör
- ca 5 ggr mer i din lokala röraffär) plus en Beulco 66 övergång inv
gänga PEM 25 X 25R (kostar 106 kr på Rinkaby Rör och kanske
1000 kr i din lokala röraffär) ... .

Oxå behövas lite lin o Locher pasta samt ett par stora skiftnycklar
eller liknande ... .
 
Redigerat:
Tack palbin!

Så Beulco-kopplingen är säkrare än PRK-kopplingar?

Har du något tips hur man bäst ansluter tryckluft till systemet för att kunna blåsa rent det på hösten?
 
Krilleman
Tre svar, tre olika varianter!

Mitt förslag uppifrån och ner:

28mm kulventil VA
Kopparrör 28mm ca 10cm
28x22 T-rör VA
Kopparrör 28mm rakt ner mot golvet ca 1m
28 vinkel VA
25x2,3-2,5 kopplingsset VA

I T-röret vill du ha en funktion som gör att du kan trycka ur ledningen med tryckluft och för att komma din utan onödigt mycket skarv så monterar du:

22x3/4 dubbelmutter VA
20x15 sexkantsnippel (tätas med lin och locher i gängorna)
R15 inv kulventil VA
Bussning 1/2x3/8 (15x10)
Insticksnippel 3/8 (10) 17247 - Biltema
Snabbkoppling 3/8 - 15585 Biltema
Propp R10

Snabbkopplingen och R10 proppen, på insticksnippeln, är bara för klåfingrar som ev öppnar kulventilen. Så inte det sprutar vatten så det står härliga till. Om man vill vara "idiosäker" så gängar man i en R15 propp i kulventilen efter varje vinter. Men då riskerar man att tappa bort insticksnippeln på tryckluften. Dock så är det bra smidigt att bara att "klicka av" snabbkoppling+propp och "klicka på" din tryckluftsslang. Öppna kulventilen och tryck i "lagom" mycket luft!

Det är bara att bedöma risken och handla efter denna.

:wow: (y)

Och Sigro har kampanj på vatette just nu så det lönar sig extra mycket att handla kvalitet i rörmokerivärlden just nu! (y)

En helhetslösning, av kvalitetsmärket Vatette, som heter duga! ;)
 
Redigerat:
Tack, Krilleman för ett otroligt genomarbetat svar! Skulle man, bara för att få ned antalet vred, kanske kunna använda sig av en trevägs kulventil av denna typ http://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-3-vags-b-25r/?select=true

Det verkar i alla fall som om den ena varianten ANTINGEN kan ha öppet för exempelvis vattnet ELLER för luft??? Sedan vet jag ju inte om en sådan ventil är tillräckligt tät. Är det någon större kvalitetsskillnad mellan Vatettes plastkopplingsset och Beulcos kopplingar?

För att få PEM-slangen lite mer "medgörlig", går det att värma den lite försiktigt med hårtork eller något sådant?
 
Krilleman
Om du vill välja rinkabys kulventil som är av typen 3-vägs så är det av typen "B" du ska välja. Men då måste du köpa till övergångar för dina 28mm kopparör. Vilket då innebär att du inte tjänar nämnvärt på det.

Och med dubbla kulventiler är installationen (enligt mitt tycke) absolut bäst!

Nej, värm inte PEM med varmluft. Om man installerar slang på vintern kan det absolut vara ide att förvara denna i varmgarage ett par dagar innan installtion. Men använd inte mer värme än så för att behålla det försäkringsmässigt vid ev garanti-frågor!
 
Det var inte så mycket den ekonomiska aspekten jag tänkte på, utan mer den praktiska och estetiska. Men den övergripande viktigaste faktorn är egentligen att INTE bidra till mer tryckfall än nödvändigt. Så allt jag kan göra för att behålla så mycket av trycket som möjligt fram till magnetventilerna utanför är viktigt! Så OM exempelvis en större dimension på kulventilerna bidrar till ett mindre tryckfall än om man väljer mindre dimensioner, då betar jag gärna lite extra!
 
Krilleman
Och för att få stabilitet i installationen så använd M8 skruvstift och gummiklammer. Styvare slutresultat får man leta efter!

102874.thumb.800.600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


104747.thumb.800.600.jpg
 
Krilleman
Jo, det borde väl förmodligen bidra till ett mindre tryckfall om man använder "raka" fullflödesventiler à la Vatette än att försöka trixa till det med trevägsventiler?
 
Krilleman
Äkta svensk kvalité = Vatette!

Eller "alfa-hannen" i kopplingarnas värld som speke skrev om för ett tag sen (y)
 
Själv skulle jag sätta till en backventil i krillemans utförliga materialsats, och den sitter på tryckluftsticket så slipper man tänka på vatten ut den vägen. Kanske tom använda en sk påfyllningsventil för den udda delen för tomblåsningen, då får man både avstängningen och backventil i en enkel komponent.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
GK100 skrev:
Själv skulle jag sätta till en backventil i krillemans utförliga materialsats, och den sitter på tryckluftsticket så slipper man tänka på vatten ut den vägen. Kanske tom använda en sk påfyllningsventil för den udda delen för tomblåsningen, då får man både avstängningen och backventil i en enkel komponent.
Bra tänkt! (y)
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.