Det kvittar om fasen ligger på L eller på ”pil~”, den dimmern kan användas i bägge typerna av trappkoppling samt i bägge ändar av trappkopplingen.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja nu fungerar det i alla fall så tack alla som hjälpt till :love:(y)

Vit dimmerströmbrytare på vägg, fungerande efter felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
Ytterligare ett tecken på hempul är att brytarna sitter i var sin ram, normalt sätter man flerfackram istället för två enkelramar strax intill varandra.

Men det kan finnas en bra och naturlig förklaring till varför det monteras så.
 
Hempul?
 
  • Eluttag monterade på vägg med tapet, ett uttag används och en del av en orange väska syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
jimbomas och 2 till
  • Laddar…
Det behöver det inte vara, fanns en tid när detta ansågs helt Ok, eller rättare sagt, man funderade inte på om det skulle kunna vara icke-OK.
 
  • Gilla
vapppe och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Nja, jordat och ojordat uttag alldeles intill varandra kan väl aldrig ha varit okej? Jag vet att det varit det med ojordat vid matplats i kök, men då är det ju några meter i mellan i alla fall. (Dessutom usch för grunda brunnar och saknade petskydd.)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är en hemsnickare som gjort installation.

Du borde ha en el besiktning för det kan ju vara andra fel som är allvarligare
och det klan seriös elfirmor göra.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ska koppla in en dimmer men blir inte klok hur jag ska koppla :thinking:?

Flyttat in i ett hus jag köpt och tänkte byta till en dimmer i hallen. Jag vet inte hur jag ska koppla in den :seenoevil::seenoevil::seenoevil:

[bild] [bild] [bild]
Hej, du får inte installera en dimmer själv utan det får behörig elektriker göra.
 
  • Haha
  • Gilla
sawallen och 3 till
  • Laddar…
Jo det får du. Elsäkerhetsverket har tagit bort formuleringen i sina uppdaterade föreskrifter.
 
  • Gilla
  • Älska
Bjerrod och 4 till
  • Laddar…
Ska berätta det för brorsan som har kopplat allt som går att dra som ”kabelapa” i sitt liv :crysmile: Från ställverk som är som trevåningshus till att hålla på som ”kattskinnselektriker”.... Men tänker man till så har ju inte han heller någon behörighet :cool: Så jag gör det själv och tar risken :crysmile:

R Robert BobEl skrev:
Hej, du får inte installera en dimmer själv utan det får behörig elektriker göra.
 
Mikael_L
Och även skrivit i någon av sina "frågor & svar" att det numera är tillåtet.

Jag orkar inte leta efter det, ESV's hemsida har blivit helt hopplös att hitta något i.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ska berätta det för brorsan som har kopplat allt som går att dra som ”kabelapa” i sitt liv :crysmile: Från ställverk som är som trevåningshus till att hålla på som ”kattskinnselektriker”.... Men tänker man till så har ju inte han heller någon behörighet :cool: Så jag gör det själv och tar risken :crysmile:
Grattis!
 
M
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ska koppla in en dimmer men blir inte klok hur jag ska koppla :thinking:?

Flyttat in i ett hus jag köpt och tänkte byta till en dimmer i hallen. Jag vet inte hur jag ska koppla in den :seenoevil::seenoevil::seenoevil:

[bild] [bild] [bild]
Kanske du inte borde försöka dig på något du inte kan, något som kan döda dig
 
  • Gilla
Robert BobEl
  • Laddar…
Kan du bara vara snäll att förklara för hur jag kan dö genom att koppla in en dimmer?

M märde skrev:
Kanske du inte borde försöka dig på något du inte kan, något som kan döda dig
 
  • Gilla
UffeH
  • Laddar…
Typisk elektriker-behålla-mystiken-kring-arbetet-skrämselpropaganda... Vilken felkoppling av en dimmer gör att man dör?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
jimbomas och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.