jaso skrev:
Oseriös entreprenör q(;^;)p. Då får du snabbt svara att det utgör ett brott mot god inkassosed och att det är skadeståndsgrundande. Entreprenören måste hoppa över kronofogden eftersom du gjort bestridandet.
Skadeståndsgrundande? Vilken skada kan det orsaka? På sin höjd ett bestridande till kronofogden och för det kan man knappast begära mer än några hundralappar, om man vinner tvisten.
 
O
tja låt han skicka det till kronis, dessa kommer inte att ta i problemet eftersom du har gjort ett bestridande av fakturan. Så tingsrätten är nästa place att träffas på!
 
thomasx skrev:
Skadeståndsgrundande? Vilken skada kan det orsaka? På sin höjd ett bestridande till kronofogden och för det kan man knappast begära mer än några hundralappar, om man vinner tvisten.
Jag menar att redan det faktum att det finns ett registrerat ärende hos kronofogden kan göra att kreditvärdigheten försämras hos den som drabbas. Vad det exakt kan omsättas i för storlek på förmögenhetsskadan vågar jag inte gissa mig till. Det beror på de enskilda förhållandena.
 
Rätta mig om jag har fel nu men som jag tolkar det så får jag en betalningsanmärkning om jag förlorar fallet i domstol, även om jag betalar efter ett förlorat fall?

Finns ju ett sätt till att dra ut på detta iaf och det är att vägra ta emot föreläggandet från kronofogden, om dom ej lyckas meddela mig så kan dom inte gå vidare?
 
ejwbegysv skrev:
Rätta mig om jag har fel nu men som jag tolkar det så får jag en betalningsanmärkning om jag förlorar fallet i domstol, även om jag betalar efter ett förlorat fall?

Finns ju ett sätt till att dra ut på detta iaf och det är att vägra ta emot föreläggandet från kronofogden, om dom ej lyckas meddela mig så kan dom inte gå vidare?
När det gäller kronofogden ska du börja med att bestrida där, då gör dom inget mer, åtminstone inte innan dom fallit i domstol och om du då inte betalar så kommer fogden.

Om du förlorar i domstol så kan du få en så kallad dold betalningsanmärkning, den syns inte vid kreditupplysningar m.m., men om du får fler ärenden hos fogden under tiden den dolda ligger kvar så kan den bli synlig. Ring och prata med fogden för mer och helt korrekt info, dom är vänliga och hjälpsamma och vill att saker och ting ska bli rätt, dom står inte på den ena eller andras sida, bara på lagens sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.