Hej!

För att göra en lång historia kort så känner jag mig blåst, dum och trampad på..

Jag anlitade DLT Konsult AB (DLT Entreprenad AB i botten) för fix av några enkla saker innan husförsäljningen, jag kom överens muntligen med ägaren som jag känner sedan tidigare privat och vi kom överens om att använda hans firma då han hade ett gäng snickare utan jobb för tillfället.. Priset kom vi överens om per telefon per timme samt en bra "deal" för resorna till och från upplandsväsby till gävle (30mil tor)..

Då jag själv var i en skillsmässa var jag bara sporadiskt på byggarbetsplatsen och påpekade en hel del felaktikheter under arbetets gång men det rullade på..

Efter ett SMS till min fd sambo där jag skrev att jag blev arg om jag såg någon av deras snickare i huset igen så fick ägaren för sig att jag mordhotade hans personal och drog in allt arbete..

Nu har jag fått fakturan och har försökt prata med ägaren då jag bestrider den på grund av fel timpris, fel timantal, ospecade materialkostnader samt 100kr/milen.. Han vägrar ge mig ett skriftligt svar och hotar med kronofogden/domstol..

Hur går man vidare med detta?

Fakturan är på 134 000kr efter ROT, av detta är 51 000kr milersättning (510mil), 2300kr är materialkostnader.

Arbetet som utfördes var:
Byte av 6 st fönster samt foder ute/inne.
Gipsning av väggar nedervåning samt spackling.
Montering av innertak nedervåning.
Rivning av en liten vägg invändigt.
Städning av gården runt huset (lagt allt skräp i en hög).

Suck...
 
Hur menar du? I ena meningen skriver du att det rullar på med fel och nästa mening skriver du att du messat din sambo och var arg om de fortsatte arbeta. Det känns som att lite info fallit bort.
 
Har arbetet som blivit beställt blivit utfört?

Som jag fattar det så träffade ni ett muntligt avtal, både vad gäller timpriset och resekostnaderna. Då tycker jag att du gör så här: räkna ut vad du ska betala efter det avtal ni har och det som har blivit gjort. Betala de pengarna till firman. Sedan bestrider du resten av fakturan, skriftligt. Så länge fakturan är tvistig kan han inte lämna den till inkasso eller kronofogden och du kan inte heller få någon betalningsanmärkning.
Om ni inte är överens om vad som blivit avtalat är det entreprenören som har bevisbördan.
 
Jobbet dom har gjort kan jag ej anmärka på förutom att det tog fruktansvärd lång tid att göra de sakerna som vi kom överens om att göra..

Jag blev enligt min mening erbjuden 375kr/timmen muntligt... Reskostnaden specificerades aldrig utan jag skulle få en bra deal... Jag efterfrågade flera gånger under arbetets gång en avstämmning på alla kostnader min fick aldrig någon...

Kan jag betala för Material (2300kr) samt arbetstimammarna och hålla inne på 51000kr i resekostnader?
 
Hur har de räknat tid? Om de bara debiterat 100kr/mil, och ingen arbetstid för restiden så är det en ganska bra deal, om det var flera mannar som reste i bilen.
 
Eftersom det inte överenskommits något om milersättning så tolkar jag det som att det ingick i timpriset och det var det som menades med att det var en bra deal.
 
Entreprenören kan alltid gå till inkasso och fogden, men det är bara att bestrida så kan de inget göra, tillsvidare.

Som sagts, betala det du anser är skäligt/överenskommet, håll inne resten i avvaktan. Ev. kan du betala in överskjutande belopp hos en advokat på ett s.k. klientmedelskonto, men i detta fallet har jag svårt att se meningen med det, möjligen för att undvika betalningsanmärkning om du senare förlorar i domstol, men jag är osäker på hur det funkar i ett fall som detta.

Om man inte betalar en faktura, bestrider och senare förlorar i domstol så får man en dold betalningsanmärkning. Gör man fler "tabbar" inom en viss tid, tre år eller vad det kan vaa minns inte riktigt, så blir den dolda anmärkningen synlig, och då har man en betalningsanmärkning.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Entreprenören kan alltid gå till inkasso och fogden, men det är bara att bestrida så kan de inget göra, tillsvidare.
Det är ett brott mot god inkassosed att ansökaom betalningsföreläggande trots bestriden fordran. Rätt väg är att stämma direkt i tingsrätten. Men vad man får och vad man kan göra är ju inte alltid samma sak iofs..,

Ev. kan du betala in överskjutande belopp hos en advokat på ett s.k. klientmedelskonto, men i detta fallet har jag svårt att se meningen med det, möjligen för att undvika betalningsanmärkning om du senare förlorar i domstol, men jag är osäker på hur det funkar i ett fall som detta..
Det har ingen som helst juridisk mening att betala in det tvistiga beloppet till en advokatbyrå. Man kan inte heller deponera pengarna hos en myndighet. Det gäller helt enkelt att vara så säker på sin sak att man inte råkar illa ut för att man håller inne pengarna (exempelvis dröjsmålsränta, betalningsanmärkning och motpartens rättegångskostnader om det skulle gå så långt).
 
Du skriver att du är nöjd med jobbet men att det tagit alldeles för lång tid. Att arbetskostnaden för det du skriver ligger på ca 50000 (100 000 innan rot) tror jag inte är orimligt. Vi håller på att bygga hus nu och har insett att gipsa väggar, tak och spackla tar betydligt längre tid än vad man kan tro. Materialkostnaden anges till 2300, har du köpt in allt material så att de bara har kompletterat med sådant som du missat? Och har du pratat med entreprenören angående milersättningen? Det kan ju mycket väl vara så att det inte är ren milersättning utan milersättning+ timpris. Jag jobbar visserligen i en helt annan bransch men när jag åker till kund så debiterar mitt företag resekostnad + timpris på 600 kr/timmen.

Jag tror att det bästa du kan göra är att lugna ned dig och kontakta han som utfört arbetet för att lugnt diskutera det här. Jag har själv haft en entreprenör som försökte blåsa mig men jag kan inte låta bli att tro att det faktiskt kan vara så i det här fallet att det är du själv som har gjort en del fel. Att helt plötsligt skicka ett sms att du inte vill se deras hantverkare i huset mer trots att de gjort ett bra arbete kan ju knappast ses som speciellt konstruktivt. Har han gett en uppskattning på hur lång tid det ska ta som han sedan överskridit rejält? Eller är det bara du som helt plötsligt har tyckt att det tagit alldeles för lång tid?
 
Men att köra stockholm-gävle tor så många gånger för detta jobbet känns inte helt seriöst, att resekostnaderna skulle utgöra halva kostnaden, det hade ju blivit billigare att inackordera hantverkarna på hotell! Entreprenören och "kompisen" borde ha insett det från början och sagt att det blir nog ingen bra deal även om han får "bra" priser. Timpriset för hantverkarna blir det dubbla, det hade helt klart lönat sig att ta in någon lokalt. Att inte heller ange milkostnad från början är ju heller inte seriöst.
 
En enkel regel. Köp inte tjänster av kompisar på annat sätt än man gör med andra firmor. Papper på allt.
Pengar ställer alltid till det oavsett om man är vän eller ej.
 
Jag skickade aldrig nå sms till byggfirman, det var min fd sambo som sa till honom att jag hade skrivit att jag blev arg om jag skulle se dom i huset mer..

jag har fått en faktura på 134 000kr där 63000kr är resekostnader, jag anser det helt orimligt..

Jag bestrider inte övriga kostnader utan accepterar att det inte gick så fort som man skulle vilja trotts 2-3 snickare på plats i 19 dagar..

Jag har meddelat följande:
Hej!
Jag bestrider enligt tidigare fakturan på 134 727kr med anledning av att milersättningen är orimligt hög. Jag anser att 125kr/milen, totalt 63750kr ej är enligt överenskommelse.
Efter kontroll med andra byggfirmor i sthlm så har jag fått info om att 100kr/milen + moms är helt orimligt vid så långa resor.
Jag kommer att skicka ett rekommenderat brev till er där jag bestrider detta, övriga kostnader på fakturan kommer att betalas senast på förfallodagen den 5:e Aug 2011, totalt 70977kr alltså.
 
Fick snabbt svar:

"
Hej Jimmy,

Kvarvarande belopp kommer således att överlämnas till kronofogden för handräckning."
 
Du kan antingen anse att resekostnaderna ingick i timpriset du fått, eller t.ex. anse att tre resor tor är rimligt, ty veckopendlande får man förutsätta när det är så långt, inte att dom reser fram och tillbaka varje dag, det är helt orimligt och det blir korta arbetsdagar också då.

Kravet hos kronofogden kan du bestrida, men du bör först ha bestämt dig för vad du anser är rätt och fel samt vad som överenskommits och inte.
 
ejwbegysv skrev:
Fick snabbt svar:

"
Hej Jimmy,

Kvarvarande belopp kommer således att överlämnas till kronofogden för handräckning."

Oseriös entreprenör q(;^;)p. Då får du snabbt svara att det utgör ett brott mot god inkassosed och att det är skadeståndsgrundande. Entreprenören måste hoppa över kronofogden eftersom du gjort bestridandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.