Jag och sambon blir inte kloka, hur tusan skär vi våderna för att det ska stämma?

Denna tapet ska vi sätta upp med förskjuten mönsterpassning:
http://www.estahome.nl/en/hd-non-woven-wall-covering-stars-navy-blue-136454.html

Takhöjd 2390mm

Blir helt galen på det här, hur tänker man?
Första våden upp på väggen rakt av utan skärmån eller nått, men sen nästa, och nästa?
Ush fy för dessa jäkla tapeter.

Kan nån få mig lycklig och förklara utförligt?
 
Non-woven tapeter sätts ju upp på limmad vägg. Skär inga våder, utan dra bara ut tapetrullen, och sätt tapeteen jäms mönstret. Efter att tapeten är utslätad och sitter snyggt, skär ni den i överkant och underkant.
 
Kör med lite marginal, klistra upp och finskär när den är uppe. Det finns inget trick, det är bara att harva på.
 
Det här med att lägga till dra bort halva rapporten då?

Tapeten är upprullad upp och ner och kändes enklare att grovskära lösa våder, men jag kanske har fel.

Verkar vara jag som är dum i huvudet här 😊
 
Som AG A säger, sätt första våden som ni vill ha den, sen drar ni upp våden direkt från rullen upp på väggen och passar in mönstret direkt, alltså inte skära våder innan, har satt en likadan tapet, vi skar dock våder sen rullade vi dom åt andra hållet, tapeten är ju som du säger av någon anledning rullad åt "fel" håll!
 
Vad menar ni med rullad åt fel håll ??
Om man har rullen i en papplåda på golvet som den löper i så är det väl bara att dra rätt upp , trycka dit tapeten osv.. ?
Det kanske skiljer på olika fabrikat av tapeter ?? Dom non-wowen som vi har satt har bara varit att göra som jag beskrev.
 
Rullar man ut tapeten som vanligt är den uppochner.
 
Då blir stjärnorna upp och ned. Måste isåfall rulla om hela rullen först.
 
Om den är rullad "upp och ner" är det fel på den! Är du helt säker på att du inte tänker fel när du säger att den är felrullad? Klaga hos tillverkaren isåfall. Och rulla om rullen utan att skära den.

Man SKA ju som de skriver före mig här dra upp den direkt ur lådan och sätta på den klistriga väggen, skära av nertill när den är på palts, sedan upp med nästa, mönsterpassa, skära av uppe, skära av nere.

Använd för övrigt våtrumslim.
 
Är inget fel på rullen, satt 12 rullar förra året, alla bakvända, får helt enkelt rulla om rullarna! Änvänd ett non-voven lim, inte våtrumslim
 
Martin321 skrev:
Är inget fel på rullen, satt 12 rullar förra året, alla bakvända, får helt enkelt rulla om rullarna! Änvänd ett non-voven lim, inte våtrumslim
Det låter helt galet! Rullarna ska komma upp precis som dom ska sitta på väggen, annars faller ju allt som har med enkelhet att göra. Ska man alltså tvingas rulla om den innan man kan sätta den, istället för att använda tråg. Då är det fel från leverantören:)
 
  • Gilla
widheg och 2 till
  • Laddar…
Om rullarna är ihoprullade uppochned, så är det inte så mycket arbete att rulla ihop dem åt andra hållet.
 
AG A skrev:
Om rullarna är ihoprullade uppochned, så är det inte så mycket arbete att rulla ihop dem åt andra hållet.
Det har du rätt i, men väldigt onödigt jobb. Kan inte komma på en bra med att rulla på dom åt "fel håll" från början
 
Att 12 rullar är felrullade betyder ju att ALLA är fel och att de måste ändra tillverkningen, inte att det är så det ska vara. Dock verkar det vara holländska tapeter, kanske använder man nån annan tapetseringsmetod där?

Rulla om rullarna, annars får du räkna tills du blir blå....
 
holmberg87 skrev:
Det har du rätt i, men väldigt onödigt jobb. Kan inte komma på en bra med att rulla på dom åt "fel håll" från början
Jag håller med om att det är onödigt jobb. Men, jag tror ändå att det är mindre jobb än att åka tillbaka till butiken och klaga, samt att få rullar åt rätt håll.
Hur onödigt det än må vara, så hur lång tid tar det...2-3 minuter max per rulle. Hur lång tid tar det att få tillverkaren att göra rätt?
Men rent principiellt håller jag med dig. Hade det varit något mer tidsödande, hade jag lämnat tillbaka materialet och valt något annat.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.