hempularen skrev:
Här hos oss aå gick det ett separat rör från pannan upp till vinden som bara användes för exp. kärlet. Och ett retur rör.

När jag för ngt. år sedan skulle montera bort kärlet på vinden så sågade jag av röret som gick in i botten på kärlet, hela kärlet hängde då på det röret. När jag var halvvägs igenom med tigersågen så lossnade plötsligt kärlet och ramlade omkull (mitt var lite mindre än det på bilden här). Och det var inte där jag sågade som det gick av. Det var sista kopplingen in till kärlet som sprack rakt av, av vibrationerna från sågen.

Jag var väldigt glad att jag hade tagit kärlet ur drift, den kopplingen skulle troligen börjat läcka inom något år. Den var helt genomrostad.
Jo, troligen är mitt i dåligt skick (när jag knackar för att höra om det är tomt hör jag rost trilla).

Men vad gjorde du sedan? Gängade röret och satte på en luftning? Är 33 mm rör nära någon standard?

--- Mats ---
 
Efterssom min hade eget rör ända från pannan så kopplade jag ur där nere när jag satte in ett slutet exp. kärl. Så mina rör till vinden finns delvis kvar, men icke inkopplade.
 
hempularen skrev:
Efterssom min hade eget rör ända från pannan så kopplade jag ur där nere när jag satte in ett slutet exp. kärl. Så mina rör till vinden finns delvis kvar, men icke inkopplade.
Jo det är förstås idealet. Mitt överskottsrör kommr ut ur väggen, och troligen går tilloppet från ett rör som paserar igenom väggen precis intill, så jag är, tror jag, tvungen hitta en väg att stänga det uppe på vinden.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.