Man har inte en soffa lika länge som förr. Förr hade man en soffa i 20-30 år bara för snålheten :-? :-X.Man blandade friskt mellan träslag o stil för att det fick inte kosta något.Männen( medelålders) är ofta dom som tycker att "det är bra som det är" gillar inga förändringar som kostar,medan kvinnorna vill byta ut. Ofta får kvinnorna dölja prislappen, men när det kommer till bilar så får det kosta ::) Men nu köper man soffa efter behag. Eftersom man byter stil så ofta i hemmen så byter man ju möblerna också. Köper man "fel" så lever man ju inte med den i så många år i alla fall.
Vem vill ha samma jeans i 20år o bara torka av dom någon gång då och då:-?
 
jessica skrev:
Man har inte en soffa lika länge som förr.  Förr  hade man en soffa i 20-30 år bara för snålheten :-? :-X./.../Vem vill ha samma jeans i 20år o bara torka av dom någon gång då och då:-?
Well, well... en soffa 25 kkr, ett par fåtöljer 20 kkr, matsalsgrupp 20 kkr, dubbelsäng 30 kkr, snygg matta 8 kkr och allt det andra ... inte extremt dyrt men inte har jag råd att byta inredningsstil efter några år!!!! Hos mig måste de dyraste möblerna vara klassiska och hålla i 15-20 år (och då menar jag både konstruktion och uttryck).  Ett alternativ vore att satsa på billigare möbler och byta ut oftare, men det blir tyvärr ännu dyrare!! I en familj finns det hela tiden behov av andra dyra investeringar av olika slag och man måste väga olika behov mot varandra.

Hemmets accessoarer kan jag däremot leka med och byta ut efter modesvängar: textilier, belysning och övriga dekorationer.

Mina jeans är definitivt inte 20 år gamla, medan tvättmaskinen uppnådde den hedersvärda åldern. Utan att jag är snål för det...

Vet du förresten, Jessica, hur kort tid 20 år är... ;)

Sorry, Helenae, för det här sidospåret!
 
Jag var väldigt skeptisk till skinn innan vi köpte vår soffa, av alla här nämnda anledningar, men nu älskar jag den!!
Otroligt skön, snygg, praktisk, hållbar, mysig, osv...  :-*

Vi köpte vår på skinngruppen:
http://www.skinngruppen.se/visaProdukt.asp?id=68&produktTyp=soffor
- klicka på "klicka här för fler bilder", den modellen fast svart har vi.  :)
 
Tips!

Sacco säck finner du på EM butikerna, leverantör "Sakwa" från Danmark. Finns upp till 1800 liters storlek.

Stor skillnad på IKEA soffor och soffor i möbelbutiker. Dynor skall inte glida så pass efter 3 år. Titta på t.ex. Modul (stor modell) från EM.

Tips ang kvalitet; du skall fråga efter kvaliteten på skummgummidynorna (polyeter) i sofforna. För att soffan bättre skall hålla formen ska du ha minst +35kg i täthet på polyetern, eller kallskum som är snäppet bättre. Omöjligt att känna sig till det själv.
Tyger är även mkt bättre i möbelbutiker dvs bättre slitstyrka, färgäkthet osv.

Hoppas detta hjälper dig något.
 
Hej,

Jag är helt säker på att den fåtöljen som Ernst hade med i sitt program var en fåtölj från BQ of Sweden - en Maxima Loveseat!

Jag har själv två stycken Maxima Loveseat och jag kan verkligen rekommendera dem!
De är inte särkskilt dyra, de är tidlöst snygga samt jättemysiga att krypa upp och läsa en god bok i.

Ett stor plus är ju förutom priset  att man själv väljer både klädsel (tyg el skinn) och ben. Naturligtvis beror ju priset på vilka val man gör eftersom det finns tyger och skinn i olika priser och kvalitéer! BQ hade ett hundratal olika tyger och bycastskinn fanns i 12 olika färger och strukturer.

Vi valde ett enfärgat tyg från Borås Cotton (benvita) och ben i oljad ek. Priset på våra hamnade på ca 8000SEK/st.

:)Roseanna

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.