Hej!

Vi skall köpa nya vardagsrumsmöbler framöver och har börjat titta runt lite smått.

Min undran är nu vilken som är den BÄSTA soffan och den BÄSTA fåtöljen?  ;)
Det finns ju en del att välja på, menar jag...

Vi är ute efter en soffgrupp som är lite "maffig", som ska vara skön och både sittvänlig och "krypuppvänlig", med plats för många. Någon som såg Ernst i Nya Rum igår (27/12), när han inredde en konstateljé? DEN fåtöljen vill jag ha!! Nån som vet var den är inköpt?

Jag är ett IKEA-fan i allmänhet och vi har idag en Eketorp 3-sits och fåtölj, som jag är ganska nöjd med. Dessa skall förpassas in i allrummet. Problemet med dessa är att jag upplever att dynorna glider undan när man krupit upp och gosat till det ordentligt, samt att dynorna förlorat sin forna spänst. Soffan är iofs snart tre år gammal och väl använd. Vet inte om de dyrare sofforna från "finare" möbelvaruhus är bättre? :-/

Skinn eller tyg? Åsikter?

Är det någon som hittat den perfekta soffan och den perfekta fåtöljen?

Sen undrar jag om sittsäckar, typ Sacco, i modell JÄTTESTOR? Alltså stor så en vuxen kan gosa till sig ordentligt. Jag såg sådana i en butik för nåt år sen och tycker att det kunde vara mysigt framför brasan. Nu finns de naturligtvis inte kvar... Någon som vet var det finns att få tag i? Hittar bara 220 liters säckar och det är alldeles för smått, tycker jag.

Mycket tacksam för tips och åsikter om mina funderingar! Har ni kanske t.o.m. länkar eller bilder så blir jag, om möjligt, ännu gladare.

//Helena
 
tittar också på soffor just nu och problemet är att det finns alldeles för många att välja på [smiley=evil.gif]

En soffa som är helt otroligt skön är skinnsoffan Rimini som finns på http://www.svenskahem.se :surprised: :surprised:

Dock lite fundersam vad mina barn kan göra med den... Men skön som f....
 
När det gäller fåtöljen tycker jag att du ska titta på www.bqofsweden.com, där finns det en fåtölj som heter Maxima loveseat under produkter och varadsrum. Inte speciellt dyr och den ser extremt skön ut.

Annica
 
En soffa som är väldigt rymlig och mysvänlig är Hollywood XL från Mio, finns bl.a. som 2.5 sits med schäslong, den är dock tämligen djup så för småttingar kanske den är mindre lämpad. Mio hade den ultimata soffan på slutet av nittiotalet, kallades Savannah och var en störtskön hörnsoffa med rakt hörn och avslutande canapé, kostade runt 30kkr och var syndigt bekväm.

Annars när det gäller soffor så gillar jag modeller som är höga i rygg (eller har nackstöd), föredrar schäslong framför hörnsoffor.
 
Mitt nästa soffgrupp!

10584_A4_002b.jpg
 
Jag köpte min soffa från House i mitten på 90-talet, en "Cadillac Ranch XXL". Den är najsig att krypa upp i bland de 12 kuddarna som ryms utan problem. Det är en ganska stadig pjäs som får vardagsrummet att krympa när man ställer in den. Den mäter 245 cm på bredden och 130 cm på djupet. Svårigheter kan dock förekomma om man försöker sitta rakt upp och ner i den... Vet inte om den fortfarande säljs, men den fanns i sortimentet för ett par år sedan.

Skulle jag köpa en fåtölj idag skulle det utan tvekan bli ROOM's "Marlow" i whiskyfärgat tjockt skinn.

En soffa skall ha avtagbar tygklädsel om du frågar mig.
 
Tack ALLA för era svar!! Mycket hjälp har jag fått!! :D

Någon mer som vill dela med sig av sina soffkunskaper och erfarenheter? Isåfall är ni hjärtligt välkomna!

Ha ett riktigt GOTT NYTT ÅR allihop!

/Helena
 
Sacco har det problemet att fuskskinnet lossnar ganska snart och att man får fylla på dom ganska ofta...men annars är som sköna.

Vad det gäller tyg eller skinn så är det en smaksak i första hand.
Jag föredra själv tyg. Men jag har hunnit gå igenom x antal soffor så jag vet vad jag har för krav själv. Skinn är för kallt på vintern och svettigt på sommaren och jag tycker att modellerna är fruktansfärt tråkiga och livlösa. (Känns väldig mkt 70-80 tal).Pratktiskt sett så är mer problem med skinn än med tyg. Skinnet kan färga eller korva sig och även där börja lossna och du måste smörja den minst 2ggr per år.Men jag kanske har hållt på med möbler för länge ;) Skall du välja tyg så välj ett grovare som har struktur. Dels så syns inte fläckar lika lätt och eftersom jeans sliter så mkt så tar det längre tid på ett sådan tyg.

Men som sagt jag har bara svarat på fakta. Sen får man ju väga in hur länge man skall ha den och vad den får kosta och vad du själv har för tankar om en soffa..och hur resten av miljön ser ut..

Lycka till! :)
 
SKINN! Redan efter 21 år var jag tvungen att kassera vår skinnsoffa. Jag hade "glömt" smörja in skinnet och under de sista två åren skedde ett plötsligt och smärtsamt förfall. Dynorna var annars precis lika formfasta som när de var nya. Inte en fläck eller repa trots tre barns härjande. Köpte en gosig tygsoffa för ett år sedan och ångrar redan nu. Känns att jag måste jobba med soffan varje dag: kuddarna säckar ihop och tyget får fläckar. Vädring är ett eget arbetsnmoment. Och vilka får äta i vardagsrummet nuförtiden? Jag tycket att tyget har redan nu blivit nött. Hur ska det se ut om 20 år?

Tur att barnen håller på att flytta ut. Någon kommer att få en begagnad soffa i tyg. Jag återgår till skinn, varken kallt eller svettigt.
 
Det här är tygsoffan vi har nu. Fast i grovt mörkbrunt tyg med randiga sidokuddar.
 
  • Kaari_soffa_av_Novapak_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En av mina favoriter. Bra proportioner, snygg underdel. Tyvärr något låg i ryggen.
 
  • June.jpg
ACME skrev:
Jag köpte min soffa från House i mitten på 90-talet, en "Cadillac Ranch XXL". Den är najsig att krypa upp i bland de 12 kuddarna som ryms utan problem. Det är en ganska stadig pjäs som får vardagsrummet att krympa när man ställer in den. Den mäter 245 cm på bredden och 130 cm på djupet. Svårigheter kan dock förekomma om man försöker sitta rakt upp och ner i den... Vet inte om den fortfarande säljs, men den fanns i sortimentet för ett par år sedan.

Skulle jag köpa en fåtölj idag skulle det utan tvekan bli ROOM's "Marlow" i whiskyfärgat tjockt skinn.

En soffa skall ha avtagbar tygklädsel om du frågar mig.
Det går nog att fixa Cadillac Ranch fortfarande. Ring Stefan Haglund som ägde House i Göteborg. Hans nya inredningsföretag heter Silver Studio. Har själv två st, plus två fåtöljer och två pallar.

Det är mys-/ och familje soffor.

Att sitta och prata i med gäster tycker jag Howard serien är suverän. Vissa som ROOM säljer modellen som Andrew. Lätt svängda i sin form.
 
Den här har vi köpt från svenska hem precis:

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id1055998.html

Förr hade vi skinnsoffa pga katten men nu har vi inte kissen längre så då blev det en "mjukis" istället då jag alltid fryser. Jag säger bara, aldrig mer skinnsoffa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.