Har snart gått fem år. Mellanbump!
 
  • Gilla
RoofOverHead och 1 till
  • Laddar…
K kristofo skrev:
Har snart gått fem år. Mellanbump!
Jag skall försöka...
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har bostadshuset målat med Demidekk Ultimate men stall och garage målat med Flügger alkydoljefärg.
Bostadshuset, målat med Jotun Demidekk är fortfarande som nytt efter åtta år.
Småhusen, ett år yngre, målade med Flügger, behöver dock snart en ommålning,
då färgen börjar flagna och spricka.
 
  • Gilla
RoofOverHead och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skall försöka...


Bostadshuset, målat med Jotun Demidekk är fortfarande som nytt efter åtta år.
Småhusen, ett år yngre, målade med Flügger, behöver dock snart en ommålning,
då färgen börjar flagna och spricka.
Och nu efter förra sommarens värmebölja? Är det fortfarande fint?
Ska måla om takfot och delvis stående panel. Har tidigare målat uterum och lite panel med Demidekk Brilliant White, men nu tillverkas den inte längre... Så jag överväger att antingen köp av restlager med Brilliant White alternativt Demidekk Infinity..
Man undrar ju varför de slutar sälja Brilliant White efter endast typ 3 år i butik...
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Och nu efter förra sommarens värmebölja? Är det fortfarande fint?
Fint som snus! En liten bild, som väl inte säger mycket. Bättre att du kommer hit och kikar IRL:
Närbild på vitmålade trälister på ett hus där skuggor framhäver strukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De Flügger-målade bodarna är sämre. Men reservation: de kanske inte är målade två gånger som stora huset:
Vit träpanel på husvägg som möjligen är målad med Flügger-färg, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kapten_krok
  • Laddar…
Y
Jag tyckte ultimate har för mycket glans.

I år har dom en uppdatering som kallas Infinity.
Påstås ha högre hållbarhet. Färgbutikerna säger även att den har något lägre glans.
"Ifall ultimate är 30 så är Inifinity 20-25"
 
  • Gilla
Anders31
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Jag tyckte ultimate har för mycket glans.

I år har dom en uppdatering som kallas Infinity.
Påstås ha högre hållbarhet. Färgbutikerna säger även att den har något lägre glans.
"Ifall ultimate är 30 så är Inifinity 20-25"
Precis den jag funderar på då de har slutat till verka Ultimate Brilliant White.
Skiljer en 500 spänn mot Brilliant White så känns som ett bra val.
 
Y
Jag provmålade Infinity på min Ultimatevägg och skillnaderna i glans är mycket minimala, men jag tyckte det svarta blev bättre med Infinity. Prövade även helmatt men det blev en annan kulörupplevelse av det. Kommer nog titta på andra fabrikat i sökandet efter något som inte blänker så som Jotun.
 
Y Yrrol skrev:
Jag provmålade Infinity på min Ultimatevägg och skillnaderna i glans är mycket minimala, men jag tyckte det svarta blev bättre med Infinity. Prövade även helmatt men det blev en annan kulörupplevelse av det. Kommer nog titta på andra fabrikat i sökandet efter något som inte blänker så som Jotun.
vilken färg blev det sen?
Håller på att välja färg inför husmålning i sommar.
Ska måla i svart kulör men tycker oxå det är svårt att hitta en färg med ”lagom” glans.
Den helmatta blir nästan för matt.
 
Nyman811 Nyman811 skrev:
vilken färg blev det sen?
Håller på att välja färg inför husmålning i sommar.
Ska måla i svart kulör men tycker oxå det är svårt att hitta en färg med ”lagom” glans.
Den helmatta blir nästan för matt.
Jag körde Brilliant White och är mycket nöjd.
Baserat på min erfarenhet av den tror jag inte du blir missnöjd med Infinity.
Kanske ett rätt värdelöst svar eftersom du ska måla i svart matt kulör. Men som färg att måla med är Demidekk kanon iaf.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har bostadshuset målat med Demidekk Ultimate men stall och garage målat med Flügger alkydoljefärg.
Det var en rejäl prisskillnad! (Demidekken hade jag valt, målarna valde Flügger-färgen.)

Allt målat på grundmålad panel ungefär samtidigt.
Och sista strykningen på stora huset och två strykningar på småhusen målade av mycket noggranna proffs under hösten 2012.

De båda färgerna ser ungefär lika ut än så länge. Faktiskt omöjligt att se någon skillnad, utom nyanserna, som avsiktligt är valda lite olika.
Men om så där tio år kan jag kanske rapportera eventuella skillnader.

Så ni med tålamod: Stay tuned :)
hur ser det ut 7 år senare?? :D
 
K kinyo skrev:
hur ser det ut 7 år senare?? :D
Hej @kinyo , tack för frågan!
Gick just runt hus, stall och garage, och min bedömning står fast.
Demidekk vinner med hästlängder.
Och naturligtvis syns skillnaderna bäst på sydvästsidorna, där solen stekt mest på eftermiddagarna när det varit riktig varmt.
Så vid nästa ommålning (som borde skett för ett par år sedan om inte målaren varit så fullbokad) så blir det Jotun Demidekk för hela slanten.
 
  • Gilla
murmil och 1 till
  • Laddar…
Har en stuga på västkusten nära havet. Målade med Demideck på finsågad panel och Jotun fönsterfärg på hyvlat trä för 20 år sedan. Har fortfarande inte målat om. Värt varenda krona.
 
  • Gilla
murmil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.