tommib skrev:
Bara för att vara extra petig så kallas den där kontakten för DE-9, även om det är en vanlig missuppfattning att den heter DB-9. Det kommer av att RS-232-standarden från början använde DB-25 kontaktdon men man bytte till denna lite mindre och då fick DB hänga med. DB/DE står för storleken på kontaktdonet och siffran är antalet pinnar.
Ja där ser man! http://en.wikipedia.org/wiki/D-subminiature D-betyder alltså typen av kontakt och bokstaven efter storleken, där DB och DE är de vanligaste, men även DA osv. finns.

Man lär sig något varje dag. Vad synd att jag inte har stött på någon (nästan) det senaste decenniet, det här besserwissret kommer ju minst 20 år för sent! ;)
 
tommib
Jo, jag medger att det var lite besserwissrigt, men jag kände mig tvungen. Det är ett problem jag har ;)

För övrigt är jag inte helt säker på att man inte skulle kunna sabba audioprylar genom att koppla in en RS-232-signal till t.ex. ett mixerbord eller effektbox eller liknande. Spänningsnivån är ändå +-15V enligt orginalspec, även om många grejer endast kör +-5V då den matningsspänningen är (var) vanlig. Audio är kring 0,5V (konsument, line) till 1,7 (proffsutrustning). Det beror väl på lite på ingångsimpedans och liknande...

Jag stöter på RS-232 nästan dagligen, eller åtminstone så ofta som jag får pyssla med mina hobbyprojekt. Det är så mycket enklare än USB om man bara vill ha ett enkelt interface till en mikrokontroller....
 
tommib skrev:
Jo, jag medger att det var lite besserwissrigt, men jag kände mig tvungen. Det är ett problem jag har ;)
Ja, jag menade egentligen för egen del, alltså för sent att kunna använda det som besserwisst(? Vad heter substantivet? Besswisseriet? :)), men låt gå då!

Och man kan kanske skada. Men ljudingångar har ju typiskt halvhög impedans, och RS-232 kan ju inte leverera någon vidare ström... Men testa inte bara för att jag sade att det skulle gå då, för all del. ;)
 
tommib
Fast man kanske skulle prova med en högimpedansingång.... Se om det går att göra lite rolig musik. Med lite kreativa ändringar av baudrate och bitström kanske man kan göra lite chiptunes.... :)
 
Mikael_L
tommib skrev:
Jo, jag medger att det var lite besserwissrigt, men jag kände mig tvungen. Det är ett problem jag har ;)
Jag uppskattade det åtminstone.

Jag är en samlare av onödigt vetande, och nu fick jag en bit till i min samling ;), mycket tack. (y)
 
Det är bara att buga och bocka för informationen.

Bara att ge upp att hitta en övergång om den då troligen inte kommer att fungera.

pelpet skrev:
Om TS kunde lägga upp lite mer bilder på grejorna så kanske man kan lista ut vad det är för soundbar som sitter där, och kanske få fram någon slags kopplingsschema för att lista ut vad man ska göra med grejorna.
Mikael L skrev:
få ett par gamla datorhögtalare ur högen med oanvända jag har.
Man tackar för erbjudandet men de ryms inte på bordet, och då jag har ganska ont om plats vid datorn,så skulle detta kunna vara en variant, att kunna löda om så att jag får en 3,5mm plugg istället.

alternativt ,(om inget annat fungerar) göra som
Marive skrev:
Enklast måste väl vara att köpa en sån här? [länk]
Men då jag använder högtalarna mycket lite så är inte ljudkvaliteten det primära, det ska bara låta lite.
kunna lyssna på en beskrivning från youtube etc, musik kommer aldrig att spelas på denna maskin.


men här följer lite bilder.

Framsida:
eilzlanszvjwz

Baksidan:
mncxaezxmbsvm

Samt några bilder på den delad:
zfllavpbyrqyed jbverltozjehhh ybwjkgbdhlfcoo odatwzpmqcmvcg

Så är tanken möjlig tror ni?
 
Mikael_L
På bilderna ser man ju att det finns ingen förstärkare inne i soundbaren, det är bara rätt ös med högnivå, genom en volymkontroll och sen in i högtalarna.
Ev kan det vara så att volymkontrollen styr en signal som skickas "tillbaka" i sladden för att reglera volymen i förstärkaren istället.

Det är en tämligen smal match att löda lite sladd och få ut en sladd med 3,5 mm stereoplugg för att mata högtalarna direkt från ljudkortet istället. Men ljudkortet ska gärna ha lite strömförmåga då, kunna driva små högtalare direkt.
 
Om du löder en 3,5mm kabel direkt till högtalarna så kan du styra volymen via volymkontrollen i datorn. Då behöver du inte bry dig om hur kretskortet fungerar. Normalt så kan man ju koppla in ett par hörlurar på det sättet och få ut lite volym, så jag antar att det borde funka med ett par större högtalare också även om risken är att volymen blir väldigt låg.

De svarta borde lödas till jord på stereopluggen, de röda till höger resp vänster.
 
Jag är tämligen säker på att volymkontrollen inte går direkt på högtalarna eftersom den då inte kunnat styra övriga högtalare i systemet.

Kan funka att mata högtalare direkt från ljudkortets utgång, men eftersom utgången är gjord för att mata ingångar med en helt annan impedans eller lättdrivna hörlurar är det stor risk att det låter skräp, eller rent av skadar ljudkortet. Det har förvisso funnits högtalare avsedda att använda på det viset, men jag misstänker att de haft högtalarelement mer lämapde för ändamålet, och de har trots det låtit beklämmande.
 
alfista skrev:
Det har förvisso funnits högtalare avsedda att använda på det viset, men jag misstänker att de haft högtalarelement mer lämapde för ändamålet, och de har trots det låtit beklämmande.
Tja, "beklämmande" tycker jag är ett starkt ord. Jag har ett par sådana från anno dazumal och de låter inte sämre än andra högtalare i den klassen. Men de låter mindre än liknande högtalare, det är sant.

Om man vill bygga sig en liten förstärkare till liknande högtalare som sitter i skärmen så är ju det en ganska smal sak. Eller köpa en liten förstärkare från Kina. Här är t ex en liten sak från Kina på 2x3W i 4-8 Ohm för 19 spänn(!) Kan drivas med 5V från USB-port, vilket ju är smidigt i sammanhanget. (http://www.dx.com/p/maitech-diy-2-x-3w-power-amplifier-board-module-green-331925)

Den är säkert värd varenda krona! ;)

Det finns många mycket bättre förstärkare än den här, men det var den billigaste jag hittade i hastigheten, och det är ju frågan om hur mycket pengar man skall lägga på förstärkeriet givet kvaliteten på högtalarna. Det kostar iaf inte många kronor att pröva.
 
tommib skrev:
Jag stöter på RS-232 nästan dagligen, eller åtminstone så ofta som jag får pyssla med mina hobbyprojekt. Det är så mycket enklare än USB om man bara vill ha ett enkelt interface till en mikrokontroller....
I många industritillämpningar är D-kontakter fortfarande primär standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.