A AndersS skrev:
Men att bara fokusera på att dela pengar blir lite snedvridet, det är ju ett liv man lever och vissa prioriterar att få köpa "saker" medan andra kanske värderar ledig tid för sina fritidsintressen. Nu hårddrar jag det för att visa på att enbart lika uppdelning av pengar egentligen inte säger så mycket, man skulle till och med kunna fördela pengarna utifrån vad som man gör hemma eller inom familjen. ;)
Hur skulle det rent praktiskt gå till att "fördela pengarna utifrån vad som man gör hemma eller inom familjen"? Skulle då den ena parten skita i att städa, tvätta och diska mot att få mindre pengar? Skulle vissa uppgifter vara mer värda? Skulle man betala sin fru för att tex städa? I ett sunt förhållande så strävar man väl efter att lägga ner lika mycket tid på familjen och hemmet, sen kanske man inte gör exakt samma saker av naturliga skäl. När min fru gick ner i tid så var inte det för att ligga på soffan utan för att kunna hämta barnen tidigare och kanske ha middagen klar på fredagen när jag kommer hem från jobb.
 
A AndersS skrev:
Och om en part har en hobby som kostar 3 gånger så mycket i pengar men bara tar bara en tredjedel av tiden mot den andra hälftens hobby? Jo jag vet, men det blir så fokuserat på pengarna att de ska fördelas lika men tar med inte in hela livsstilen så förstår jag att vissa förhållanden börjar knaka i fogarna.
Eftersom vi delar på hushållsuppgifterna också så har vi lika mycket tid och pengar att äga åt oss våra hobbies, ser inte hur något förhållande skulle börja knaka för att att man ger varandra samma möjligheter.
 
R RH_Garanti skrev:
Att man inte vill ha delad ekonomi beror främst på att den som tjänar mest vill även behålla mer av sin lön.
Vi får nog helt enkelt enas om att alla inte är överens om den här generaliserande (och i mitt tycke trångsynta) åsikten. Det får stå för dig.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vi får nog helt enkelt enas om att alla inte är överens om den här generaliserande (och i mitt tycke trångsynta) åsikten. Det får stå för dig.
Tycket inte du ska slänga dig med ord som trångsynta i detta fall. Självklart står jag för mina åsikter. Det hela handlar väl om man vill dela med sig eller inte.
Vilka andra drivkrafter finns för icke delad ekonomi än att man vill behålla mer av sin egen inkomst, till sina egna hobbies, till sina egna inköp? Symptomatiskt i denna tråd är ju att i stort sett alla som förordar delad ekonomi av en händelse också är den som tjänar mest.

Sen vill jag minnas att du har skrivit i tråden att ni inte betalar lika mycket men behåller lika. Detta är väl delad ekonomi?
 
Tror mer det handlar om en känsla av frihet. Att egenmäktigt kunna ta beslut utan att blanda in andra parter.
Förstår att många tycker det är skönt att ha egna fickpengar som man rör sig med.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tror mer det handlar om en känsla av frihet. Att egenmäktigt kunna ta beslut utan att blanda in andra parter.
Förstår att många tycker det är skönt att ha egna fickpengar som man rör sig med.
Jag tycker också man ska frihet med egna fickpengar som jag göra vad man vill med, där är vi nog helt överens. I mitt fall ifall om vi inte delade på utgifter/inkomster så skulle jag ha i storleksordningen 5ggr mer fickpengar än min fru. Så min fru får mer "frihet" med delad ekonomi och jag får lite mindre än vad jag skulle haft med separat ekonomi. Summa "frihet" är däremot konstant ;)
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
R RH_Garanti skrev:
Så min fru får mer "frihet" med delad ekonomi
Tror du att den som får sin fritid betald av någon annan känner sig fri?
Det gör en del för frihetskänslan och självkänslan att ha helt egna pengar att röra sig med.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har kanske någon annan teori.
Skriv den i så fall så vi får se hur du resonerar.
Jag tror mer på alla andra teorier än din. Att barn skulle få ADHD för att deras pappa är föräldraledig eller jobbar deltid känns ungefär lika troligt som att jorden är platt. Största problemet är väl snarare att barn får för liten tid med både sin mamma och pappa i dagens samhälle.

Nu är jag som vanligt föräldraledig i eftermiddag och får väl hålla tummarna för att dottern inte utvecklar ADHA p g a mig :(

/Krille
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Tror du att den som får sin fritid betald av någon annan känner sig fri?
Det gör en del för frihetskänslan och självkänslan att ha helt egna pengar att röra sig med.
Tror inte du riktigt förstår eller kanske inte vill. Hon har ju helt egna pengar att röra sig med, hon jobbar 90%. Eftersom jag delar med mig av min inkomst så får hon mer att röra sig med. Jag ställer inga krav på motprestation för att jag delar med mig, tror du på allvar att frihetskänslan och självkänslan skulle minskas med ökande resurser?
Med ditt resonemang så antar jag att du skulle tacka nej om staten skulle erbjudit dig en månatlig betalning på 100kkr livet ut, för det skulle minska din "frihets- och självkänsla"?
 
K Krille4 skrev:
Nu är jag som vanligt föräldraledig i eftermiddag och får väl hålla tummarna för att dottern inte utvecklar ADHA
Jag håller också tummarna!
Och snart kommer väl mamma hem och hjälper till att skänka trygghet och kärlek till er lilla flicka.
 
R RH_Garanti skrev:
Eftersom vi delar på hushållsuppgifterna också så har vi lika mycket tid och pengar att äga åt oss våra hobbies, ser inte hur något förhållande skulle börja knaka för att att man ger varandra samma möjligheter.
Finns inget svar på frågan, jag gjorde bara ett påstående för att påvisa att t.ex. dela pengar lika betyder inte att man lever rättvist. Några av mina fritidsintressen är lite skogsskötsel och skötsel av våra fastigheter (med tanke på ByggaHusforumet) som är till nytta för familjen ur ett totalekonimiskt perspektiv ska då pengarna till alla maskiner, som bara behövs ;), räknas bort före man delar upp?
Jag vet det finns inget svar:)
Vi gör det enkelt hos oss det och räknar ut vad alla måsten kostar för månaden, även frugans häst, och sedan frågar vi varandra om det finns något som ska handlas så vi vet ungefär vad som behövs, resten är fritt fram att använda för oss båda. Gäller det något extra så tar man ett snack med den andra som info.
Pengar som inte nyttjas under månaden går över till gemensamt sparande i någon form som ger mera än 0% på gemensamma lönekontot.
Men det är ju stor skillnad på att nyss flyttat ihop eller endast bott tillsammans under kortare period, mot att kanske levt tillsammans i 30-40år. Och framför allt hur mycket som finns på lönekontot varje månad
 
R RH_Garanti skrev:
Med ditt resonemang så antar jag att du skulle tacka nej om staten skulle erbjudit dig en månatlig betalning på 100kkr livet ut, för det skulle minska din "frihets- och självkänsla"?
Det är inte mitt resonemang, så här fungerar det överallt där en starkare vill hjälpa en svagare.

Man skickar numera inte längre u-landshjälp i form av pengar och grejer utan i första hand försöker man alltid hjälpa de mindre bemedlade att få igång en egen verksamhet. Många som tvingats till socialbidrag vittnar om hur nedlåtande det är att tvingas ta hjälp och inte kunna klara sig på egen hand, helst vill de bara jobba och tjäna egna pengar. De här exemplena finns i många varianter och visar på att om människan kan klara sig själv så är det nästan alltid vad folk föredrar. Det stärker självkänslan.

Barn behöver man hjälpa ekonomiskt i livet. Men det är väl inte ett barn du är gift med.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag håller också tummarna!
Och snart kommer väl mamma hem och hjälper till att skänka trygghet och kärlek till er lilla flicka.
Absolut- alla män är helt oförmögna genetiskt att ge barn trygghet och kärlek. På samma sätt som det finns män som p g a sin genetik inte kan sluta trolla på forumet :D
/Krille
 
T tompaah7503 skrev:
Det är inte mitt resonemang, så här fungerar det överallt där en starkare vill hjälpa en svagare.

Man skickar numera inte längre u-landshjälp i form av pengar och grejer utan i första hand försöker man alltid hjälpa de mindre bemedlade att få igång en egen verksamhet. Många som tvingats till socialbidrag vittnar om hur nedlåtande det är att tvingas ta hjälp och inte kunna klara sig på egen hand, helst vill de bara jobba och tjäna egna pengar. De här exemplena finns i många varianter och visar på att om människan kan klara sig själv så är det nästan alltid vad folk föredrar. Det stärker självkänslan.

Barn behöver man hjälpa ekonomiskt i livet. Men det är väl inte ett barn du är gift med.
Så om din fru har 10k mindre att "leka" med varje månad så är hon gladare än om hon haft 5k mer, för dem 5k har hon inte slitit för själv och då är dem en börda snarare än en förmån?
 
  • Gilla
RH_Garanti
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Så om din fru har 10k mindre att "leka" med varje månad så är hon gladare än om hon haft 5k mer, för dem 5k har hon inte slitit för själv och då är dem en börda snarare än en förmån?
Hon blir inte lyckligare av att jag öser mer pengar på henne, den saken är helt utredd.
För henne är det omtanke och omsorg som räknas. Inte kronor. Hon gillar inte att bli "köpt".

Men det är väl individuellt. Andra kanske trivs med det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.