Ok, nu har jag läst på. Som sagt, det har kommit upp mer än en sak som var nytt för mig här i tråden. Och det är mycket välkommet, även om den här väggen är gjord/körd så är det ett gäng väggar därefter som står på tur.

75+45=120 av en ren slump, så att sala på låter ju som en klart klok idé. Antar att man "låser ihop" reglarna med nåt slags brickor? Plåt? Det enda som jag tänker mig att jag "missar" är syllpapp, jag kan ju få in det under det nya men 75 mm-syllen ligger direkt på betongen. Men det är kanske läge för en riskanalys? Det blir kanske inte så vått på golvet på övervåningen? Och som sagt, syllarna som finns ligger mot golvet men jag har inte hittat några fuktskador på dom när jag rivit. Mera intressant med syllpapp på bottenvåningen antar jag, men då ska man väl å andra sidan använda stålreglar istället? På bottenvåningen så finns det mögel, det har använts träreglar som ligger direkt mot golvet i det rummet, men är lite osäker på varifrån fukten kommer/kom, rensluckan som sitter i det rummet verkar ha en benägenhet att svämma över då och då, ett par cm vatten på golvet..

PatrikJo: Låter ju lite läskigt när du säger det på det viset. Huset har ett rum mot vardera långsida, med en korridor mellan, så förutom stommarna mot ytterväggarna så är det 2 innerväggar med träreglar c/c 30-ish. Så egentligen så är det väl som du säger ändå. Bra påpekande om vindpappen också, måste lära mig att vara mer pragmatisk i byggandet.
Edit: Tilläggsfråga bara: Om man "tar bort" vindpappen mellan luftspalten och regeln så kommer ju fukten åt, i den mån det finns fukt.. Antar att det inte är någon fara i det här fallet? Om man tittar på reglarna som väl har stått där sen huset byggdes utan vindpapp så verkar de ju ha klarat sig från mög..

prototypen: Smart. Jag har köpt material för rum 1, så där blir det vindpapp, men i kommande rum där samma sak ska göras så är det där värt att komma ihåg. Tack :).

tommib: Heh, ja de öppningar som finns i murbruket är varken jämnt fördelade över väggen, särskilt jämna/raka hela vägen genom väggen eller ens i stötfogar.. Jag inbillar mig att det är dränering nertill, se bild, men min magkänsla säger mig att det ändå inte skulle vara en bra ersättning för en fullgott ventilerad vägg. Hur gör man för att ta upp stötfogar i efterhand? Hammare&hacka?

[Namnlös].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foten av väggen, betongplattan. Ränna mellan?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.