O Ossian K Olsson skrev:
Jag lider med dig! Haft bekanta som haft samma problem där nya ägarna till lägenhet tror att gamla ägarna ska vara någon form av servicefolk i flera år efter köpet.

Där blev det block!
Ja ibland känns det som om vissa lever lite i tron att samma servicenivå ska gälla även efter att de lämnat lägenheten bakom sig. I just detta fallet har jag fått så mycket märkliga frågor att jag undrar om de ens varit på visningen överhuvudtaget :)
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
A
Det finns de som skulle stanna i sin hyresrätt!
eller hos mamma.
Det finns för många sönderkurlade i de senaste generationerna.

Vill man ha striden och tycker det är kul och utmanande så är det all in!

Ännars skiter man i höga vederbörande! och ger fan i att ens bemöta detta.
 
  • Gilla
MartinOW och 12 till
  • Laddar…
O
electroluxaren skrev:
Det finns de som skulle stanna i sin hyresrätt!
eller hos mamma.
Det finns för många sönderkurlade i de senaste generationerna.

Vill man ha striden och tycker det är kul och utmanande så är det all in!

Ännars skiter man i höga vederbörande! och ger fan i att ens bemöta detta.
”Senaste generationen”

Ja om 65-åringar räknas som ”senaste generationen” så stämmer ditt påstående!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A
O Ossian K Olsson skrev:
”Senaste generationen”

Ja om 65-åringar räknas som ”senaste generationen” så stämmer ditt påstående!
Aj fan är det du som är köparen?
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
”Senaste generationen”

Ja om 65-åringar räknas som ”senaste generationen” så stämmer ditt påstående!
Du får citera mer korrekt... "Senaste generationERNA" innebär mer än en generation, oftast även mer än två.

Förstföderskor är dryga 30 år numera och första huset köps oftast inom +/- 2 år från första barnet så husköpare i de senaste 3 generationerna borde vara mellan 28 - döden ;-)
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Oj, näe det gjorde det inte!!
 
A
C Crippman skrev:
Oj, näe det gjorde det inte!!
självklart!
 
K klimt skrev:
Absolut inte. Om dessa småsaker är viktiga för köpare så bör det kontrolleras. Köpet sker i befintligt skick. Fel som kan ge ersättning ska vara omfattande i ekonomisk betydelse typ några procent av köpebelppp.
Rekommendationen i detta fall är nog att avsluta kontakt, annars blir du vaktmästare för alla kommande småproblem
Kunde inte sagt det bättre själv! För precis som du säger tycks det vara av högsta vikt för köparen att alla kranar och strömbrytare går lätt lätt och smidigt. Men varför i helsike kollar man inte det i förväg. Det kan även kollas så redan under visningen. Mig veterligen är det ju inte ens ett fel. Vissa strömbrytare och kranar är ju trögare än andra, som nya. Så det är nästan lika idiotiskt som att be förra ägaren måla om huset, för att man tycker blått är snyggare än gult t.ex.
 
  • Gilla
Flamman och 8 till
  • Laddar…
Jag har vid två tidigare husförsäljningar råkat ut för liknande saker. Inte att köparna klagade direkt, men de såg mig som en instans för support och åtgärd av saker de ville få gjorda i huset efter köp.

I båda fallen var det unga par med första eller andra barnet på väg som köpte. De kom direkt från hyresrätt och hade egentligen ingen koll på att de numera var fastighetsägare med ett eget ansvar för sitt boende.

Vid första försäljningen var jag blåögd nog att vänligt ställa upp i början, men när det blev fler och fler saker, löjligare och löjligare grejer. Som att de ville ha hjälp med att byta glödlampa i utomhusarmaturen för att den satt fast med en skruv och de hade varken kunskap eller verktyg för det. Jag måste ju förstå att jag måste ordna sånt om jag har installerat något som faktiskt kräver specialredskap för åtgärd. Där drog jag gränsen och meddelade att de nu var lyckliga fastighetsägare med allt ansvar de innebär.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 15 till
  • Laddar…
wildeside
offlarjon offlarjon skrev:
Ja ibland känns det som om vissa lever lite i tron att samma servicenivå ska gälla även efter att de lämnat lägenheten bakom sig. I just detta fallet har jag fått så mycket märkliga frågor att jag undrar om de ens varit på visningen överhuvudtaget :)
Upplys dom om att dom nuförtiden är fastighetsägare med eget ansvar och inte hyresgäster i boende där fastighetsskötare ingår i månadskostnaden.
Framtida frågeställning och klagomål m.m. ska ställas skriftligt via mäklaren eller annat ombud.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Mäklaren har inte ett skit med det här att göra. Att blanda in andra ombud tillför inget vettigt.
Svara hövligt att det inte är ditt ansvar.

Jag har inget problem med att svara på frågor om fastigheter jag ägt. Men skulle naturligtvis inte byta glödlampor eller fixat en massa annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Mäklaren har inte ett skit med det här att göra. Att blanda in andra ombud tillför inget vettigt.
Svara hövligt att det inte är ditt ansvar.

Jag har inget problem med att svara på frågor om fastigheter jag ägt. Men skulle naturligtvis inte byta glödlampor eller fixat en massa annat.
Mäklaren har förmedlat köpet så lite skit har han med det att göra och om inget annat så lär han be köparen att resa till varmare trakter när han tröttnat.
Annat ombud är vettigt eftersom då kommer köparen att få det så krångligt som möjligt att ha kontakt med säljaren och förhoppningsvis tröttna och inse att det blir dyrt att anlita ett ombud.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Du kan aldrig någonsin kräva att motparten ska använda sig av någon typ av ombud. Oavsett om du syftar på advokater eller moster Greta.

Varför måste vissa häva ur sig fullständigt ogrundade råd så fort någon vill ha hjälp med att hantera andra människor.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Annat ombud är vettigt
Varför skulle köparen anlita något ombud? Ombud för vad?

Kan inte köparen sköta sin nya fastighet får denne väl anlita en vaktmästare, trädgårdsmästare, elektriker, rörmokare eller vad de nu behöver hjälp med för tjänster.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mäklaren har inte ett skit med det här att göra. Att blanda in andra ombud tillför inget vettigt.
Svara hövligt att det inte är ditt ansvar.

Jag har inget problem med att svara på frågor om fastigheter jag ägt. Men skulle naturligtvis inte byta glödlampor eller fixat en massa annat.
Man kan ju, om man vill, meddela att man givetvis kan hjälpa dem med diverse fastighetsrelaterade saker under deras ansvar men att det kommer faktureras 1000:- per timme för nedlagd tid,+ distanssupport, restid, bilkostnad och materialkostnader enligt Ahlsells prislista + 15%. Fakturan ska betalas i förskott...
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.