J
H hempularen skrev:
Hur menar du med förhöjd månadsavgift? Månadavgift skall debiteras i enlighet med andelstal.

Däremot så kan ju föreningen ta hyra för en P-plats, och kan givetvis debitera en hyra för tillgång till laddström också. Om nu tanken är att bara debitera dem som nyttjar laddstolparna.
Javisst jag menar hyra. Måste vara första gången i världshistorien som någon säger fel åt det hållet.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Hej!

Vi är på gång att installera laddboxar (Garo) i vår Brf. Än så länge utan något abbonemang eller liknande, så vi kommer läsa av förbrukningen manuellt. Vi är en liten förening så vi har börjat med 4 laddplatser, och kommer betala 50.000 kr för detta efter bidrag. Helt rimligt pris tycker jag. Det som återstår nu är att besluta om debiteringsmodell. Det lutar åt att vi kör med en förhöjd månadsavgift på 250 kr/månad, och en rörlig kostnad på 2,50 kr/kWh, vilket tydligen en del kommuner rekommenderar. Då får vi en marginal på 1,50kr, och kan skriva av anläggningen på ca 4 år om intresset håller i sig.

Hur har ni andra som bor i föreningar löst detta? Gissat att det kommer vara lika självklart som fiber i framtiden för att hålla en förening attraktiv.
får jag fråga dig en sak, när du säger förhöjd månadsavgift 250 kr/månad , menar du till alla garageplatser ? Även de som inte har elbilar ? Eller har alla 4 elbilar ?
 
Rimligen är det platserna för de laddbara bilarna som avses.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nu när tråden ändå är igång igen tänkte jag komma med en liten spaning.

Jag bor i en ganska stor förening, drygt 150 lägenheter, strax över 100 garageplatser, varav ett drygt dussin är laddplatser.

Under de sex år jag kört hybrid har vi gått från att ha hemsnickrade lösningar med ett trefasuttag för dem som ville ha laddplats till att ha ett rätt avancerat system med hopkopplade laddare som nu blivit låsta till respektive hyresgäst (av garageplatsen) med app- eller tagg-start av laddaren. Vi har också gått från att främst ha hybrider och en ensam Tesla till att ha fler elbilar än hybrider i garaget.

Avseende den löpande debiteringen så har vi en schablon för hybrider och en för elbilar. Och om man förbrukar mer än schablonen på kvartalsbasis så debiteras man för den extra åtgången.
 
Hur stor är värdeökningen på resp. borätt vid införande av laddplats?

Borde tas med i beräkningen och då kanske föreningen ska stå för investeringskostnaden.
 
J
N nht1 skrev:
Hur stor är värdeökningen på resp. borätt vid införande av laddplats?

Borde tas med i beräkningen och då kanske föreningen ska stå för investeringskostnaden.
Kan du förtydliga hur du menar? Jag tror att värdeökningen kommer bli högre för varje år som går åtminstone de kommande tio åren. Jag tycker också att det är vettigt att en BRF investerar vi laddplatser. Men kanske inte just för att det sker en värdeökning.
 
J Jocke Best skrev:
Kan du förtydliga hur du menar? Jag tror att värdeökningen kommer bli högre för varje år som går åtminstone de kommande tio åren. Jag tycker också att det är vettigt att en BRF investerar vi laddplatser. Men kanske inte just för att det sker en värdeökning.
Föreningen kanske kan ta investeringskostnaden Eftersom fastighet ökar i värde. Sedan kan det öka intresset på andra sätt och på så sätt få in köpare som har pengar, vilja och kunskap att engagera sig i styrelsen etc.

För att få igenom projektet så kanske det är bättre om föreningen står för investeringsdelen var vad jag ville komma fram till.
 
J
N nht1 skrev:
Föreningen kanske kan ta investeringskostnaden Eftersom fastighet ökar i värde. Sedan kan det öka intresset på andra sätt och på så sätt få in köpare som har pengar, vilja och kunskap att engagera sig i styrelsen etc.

För att få igenom projektet så kanske det är bättre om föreningen står för investeringsdelen var vad jag ville komma fram till.
Jag säger inte emot. Eftersom du nu skriver speciellt att fastigheten ökar i värde så håller jag med. Det är ju en stor del av föreningens syfte, men kanske inte just den enskilda bostadsrättens värdeökning. Ville man bara öka dom finns det ju enklare sätt.
 
Nej, det är inte föreningens syfte. Föreningens syfte är att förse medlemmarna med boende.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte föreningens syfte. Föreningens syfte är att förse medlemmarna med boende.
Fast i deflesta stadgar innehåller även den första meningen texten att "föreningen ska tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen". Det var just därför jag opponerade mig mot tanken att man skulle se till att höja värdet på enskilda bostadsrätter. Dock ska man inte endast förse medlemmarna med boende.
 
Den meningen syftar nog främst till att man ska försöka hålla nere kostnader. Att ge ett högt försäljningspris är ju negativt för kommande medlemmar.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Den meningen syftar nog främst till att man ska försöka hålla nere kostnader. Att ge ett högt försäljningspris är ju negativt för kommande medlemmar.
Precis. Jag menar värdet på fastigheten. Det innebär ju tex att räntor etc blir lägre.
 
D Daniel 109 skrev:
Att ge ett högt försäljningspris är ju negativt för kommande medlemmar.
Fast de räknas inte då de inte är medlemmar. Man kan bara utgå från dem som är medlemmar idag, annars gynnar man ju icke medlemmar på medlemmars bekostnad.

Nästa ägare går ju in med öppna ögon (nåja), och får räkna sin nytta från och med påbörjat medlemskap.

Därmed inte sagt att man ska driva en bostadsrättsförening som vilket företag som helst, bara att kommande medlemmar är oviktiga tills de blir just medlemmar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Men man gynnar ju bara dem som sålt, de är inte heller medlemmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.