J
Hej!

Vi är på gång att installera laddboxar (Garo) i vår Brf. Än så länge utan något abbonemang eller liknande, så vi kommer läsa av förbrukningen manuellt. Vi är en liten förening så vi har börjat med 4 laddplatser, och kommer betala 50.000 kr för detta efter bidrag. Helt rimligt pris tycker jag. Det som återstår nu är att besluta om debiteringsmodell. Det lutar åt att vi kör med en förhöjd månadsavgift på 250 kr/månad, och en rörlig kostnad på 2,50 kr/kWh, vilket tydligen en del kommuner rekommenderar. Då får vi en marginal på 1,50kr, och kan skriva av anläggningen på ca 4 år om intresset håller i sig.

Hur har ni andra som bor i föreningar löst detta? Gissat att det kommer vara lika självklart som fiber i framtiden för att hålla en förening attraktiv.
 
J Jocke Best skrev:
Hej!

Vi är på gång att installera laddboxar (Garo) i vår Brf. Än så länge utan något abbonemang eller liknande, så vi kommer läsa av förbrukningen manuellt. Vi är en liten förening så vi har börjat med 4 laddplatser, och kommer betala 50.000 kr för detta efter bidrag. Helt rimligt pris tycker jag. Det som återstår nu är att besluta om debiteringsmodell. Det lutar åt att vi kör med en förhöjd månadsavgift på 250 kr/månad, och en rörlig kostnad på 2,50 kr/kWh, vilket tydligen en del kommuner rekommenderar. Då får vi en marginal på 1,50kr, och kan skriva av anläggningen på ca 4 år om intresset håller i sig.

Hur har ni andra som bor i föreningar löst detta? Gissat att det kommer vara lika självklart som fiber i framtiden för att hålla en förening attraktiv.

Låter som ett rimligt upplägg, jag tror inte riktigt på att ni har 1,50 i marginal (om ni inte har väldigt billigt elnät och bundet elhandelspris sen tidigare), snarare 0,50-0,75....

Viktigt att tänka på är möjligheter för utbyggnad, finns det kapacitet i ledningar och servis för utbyggnad osv, hur mycket effekt har ni tillgängligt för elbilsladdning och när behöver ni uppgradera servisen?

Om utbyggnad krävs efter exempelvis 8 boxar kanske ni ska ta höjd (och fondera) för det redan nu alternativt tillse att den tekniska lösningen kan lastbalanceras mot fastighetens effektuttag. Det är lätt hänt att de första användarna förfördelas då investeringarna är små till en början, även investeringsstödet ger ju dagens användare en väldigt låg kostnad. Jag tycker det är viktigt att ta med likabehandlingsprincipen redan från början.

Jag tycker nog att 250 kronor är lite i underkant, 50 månaders full beläggning för att betala boxarna utan hänsyn till kapitalkostnad eller service och underhåll, lägg därtill att någon i styrelsen ska utläsa och debitera ut elen...

Jag skulle nog koppla upp boxarna via exempelvis InCharge, för ca 50 SEK/månad/box (beroende på hur många boxar man har) så sköts betalning mot användare helt utan inblandning från BRFn.
 
J
Kanon, tack för bra input!
 
Varför den höga avskrivningstakten och varför ett så stort påslag på elen? En BRF är ju till för medlemmarna och att göra mer än ett marginellt plus på elplatserna har jag svårt att förstå poängen med. Och vad gör ni när laddarna är avskrivna, blir de gratis för dem som råkar ha dem då?

Hos oss har vi 200 kr/månad i schablon för elen. Laddarna tar vi också betalt för, men där ligger jag på ett gammalt avtal, så vet inte vad de som skaffar laddplats nu betalar. Enkelhet före millimeterrättvisa i alla fall.

Tror vi har två–tre elbilar och fem–sex laddhybrider i garaget så mellan oss är det inte heller helt rättvis fördelning, men enkel.
 
Redigerat:
Jag tycker också att purres förslag låter högt.

Någon typ av effektstyrning kommer att behövas när det blir fler laddare. Så sikta på en teknik som klarar det. Det medför sannolikt att abonnemanget inte behöver ändras mu i alla fall. Då blir det inte någon förhöjd fast kostnad gör den biten. Debitera så att avskrivningen blir inom förväntad livslängd, men inte med en massa marginal. Det är så jag skulle resonerat i alla fall. Syftet är ju inte att göra vinst på laddningen, utan att den ska bära sina kostnader.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
Bra input igen tack för detta. Vi har effektstyrning redan idag och det känns tryggt. Anledningen till att vi funderar på att inte köra med schablon för förbrukningen är att vi endast har fyra platser och att det är ett snabbt jobb att läsa av dom en gång i kvartalet.
 
Nej schablon håller jag med om att man inte bör köra. Förbrukningen ska avspegla sig i kostnaden.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Nej schablon håller jag med om att man inte bör köra. Förbrukningen ska avspegla sig i kostnaden.
Precis och det känns mer rättvist eftersom en del kommer köra längre sträckor dagligen medan andra kör inom stan.
 
Självfallet ger mätning ett exaktare debiteringsunderlag än schablon, men det är inte säkert att det egentligen blir bättre. Anledningen till att man ofta använder schablon är att rättvisan med mätningen inte nödvändigtvis står i proportion till vare sig kostnaden eller nyttan.

Säg att 200 kr/mån skulle vara en rimlig schablon, men era fyra mätare visar 130, 170, 180 och 300. Skulle då mätning och exakt fakturering kosta 50 kr som ovan nämnts skulle tre av fyra få betala mer med uppmätt debitering och den fjärde 10 % mindre, trots att tre av fyra konsumerar el för under schablonen (och schablonkonsumtionen understigs totalt).

Den totala kostnaden blir också 25 % högre, för rättvisans skull. Nej, håll det enkelt.

Förvisso bortser jag ovan från att det kan finnas en kostnad även vid fast taxa, men att en gång justera taxan för garageplatsen är förstås ett betydligt mindre arbete än att löpande mäta och debitera exakt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker också att purres förslag låter högt.

Någon typ av effektstyrning kommer att behövas när det blir fler laddare. Så sikta på en teknik som klarar det. Det medför sannolikt att abonnemanget inte behöver ändras mu i alla fall. Då blir det inte någon förhöjd fast kostnad gör den biten. Debitera så att avskrivningen blir inom förväntad livslängd, men inte med en massa marginal. Det är så jag skulle resonerat i alla fall. Syftet är ju inte att göra vinst på laddningen, utan att den ska bära sina kostnader.
Min utgångspunkt är att det ska gynna alla i föreningen och ge så lite merarbete som möjligt för styrelsen.

Man måste komma ihåg att en BRFs uppgift är att verka för ALLA medlemmars vinning. Avgifterna ska med råge täcka kostnaderna för avskrivning, kapital och underhåll. Att skriva av på fem år känns rimligt med så pass föränderlig teknik.

Ett eventuellt mindre överskott går ju även, delvis, tillbaka till den enskilde medlemmen via den vanliga avgiften till föreningen.

Jag tycker att 50 sek i månaden för en sådan tjänst är ganska billigt, vad kostar det BRFn att administrera och fakturera ut elen själv (schablon är inget vettigt alternativ) i form av tid och pengar (faktura ska skickas, kostar några kronor)...

Att man dessutom enkelt kan göra en vakant laddplats publik för gäster och allmänhet är inte fel.
 
J
Precis, och det verkar mycket rimligt det du säger med. Jag försöker också se till alla medlemmarnas vinning, och för att ta reda på lite mer om vad vi i vår lilla förening kan göra själva vad gäller avläsning för att slippa betala ett abonnemang i onödan, mailade jag Garos kundtjänst.Tydligan ska dom under E-car expo i helgen lansera nån uppdatering av mätinsamlingstjänsten. Oklart vad det kommer kosta, men kanske värdefullt. Det verkar dock som om vi kommer kunna läsa av själva om vi ansluter wifi-modulen till ett wifi i närmaste kåk. Då slipper man gå runt med nyckel och låsa upp. Hamnar det på bara 50 kr per box eller plats kanske det är värt ett abonnemang.
 
Redigerat:
Hur menar du med förhöjd månadsavgift? Månadavgift skall debiteras i enlighet med andelstal.

Däremot så kan ju föreningen ta hyra för en P-plats, och kan givetvis debitera en hyra för tillgång till laddström också. Om nu tanken är att bara debitera dem som nyttjar laddstolparna.
 
J Jocke Best skrev:
Bra input igen tack för detta. Vi har effektstyrning redan idag och det känns tryggt. Anledningen till att vi funderar på att inte köra med schablon för förbrukningen är att vi endast har fyra platser och att det är ett snabbt jobb att läsa av dom en gång i kvartalet.
Att det går snabbt att läsa av är ju en sak.
Men snart är det nån som betalar in den gamla siffran för hyran och elen. Kollas det manuellt så drar tiden iväg.
En person som kör 10mil om vardagen genererar en elkostnad på 320kr per månad.
En mer genomsnittlig kostnad är runt 100kr.
Ni sparar mycket huvudbry med schablon. Det har sagts redan. Smidighet.

Märker ni senare att det missbrukas med att sova i bilen eller liknande så får man ta det sen.
Tar ni betalat per kWh så kommer antagligen kraven på att det ska vara full styrka i laddaren hela tiden oavsett hur många som laddar.
 
Är inte det kravet mer logiskt om det är fast pris än om man bara betalar för det man faktiskt får?
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Jag kan iofs. hålla med om att shablondebitering är smidigt. Men det kan nog komma att slå väldigt snett. Idag har väl de flesta laddhybrider batterier på typ. 10 kwh. Men trenden går mot större batterier, och högre andel rena elbilar som ju måste ha större batteri.

Det gör att om vissa medlemmar kanske laddar sin taxi med 100 kwh (eller mer om ett par år), varje natt, jämfört med någon som kanske bara har 4 - 5 kwh batteri, som dessutom bara laddas ur till 50% per dag. Då blir det en väldigt stor skillnad i driftsekonomi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.