A Arnodt skrev:
logad och fotografen,
vad är det för störningar ni tänker på som minskas om en strängs solarkablar plus och minus läggs tätt samman? Det är likström i solarkablarna på den sidan om växelriktaren.
Drar man isär trådarna får man i princip en magnetisk loop. En sådan kan lättare plocka upp induktion från en blixt i ett åskväder. Den kan plocka upp störningar i omgivningen som kan störa växelriktaren. Sist kan växelriktaren skicka ut störningar på DC-trådarna och med en loop skickas dessa ut i luften och störa annan elektronik.

Största faran är nog åskväder. Man bör ha överspänningsskydd (eventuellt är det krav på det) men sådana är inte 100% effektiva. Drar man ihop ledningarna minimerar man detta.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Försäkringsbolaget kan ha invändningar och mena att det är olämpligt om plus och minus i samma rör och närra varandra. Möss och andra gnagare kan gnaga på solarkablarna och det kan uppstå ljusbåge om kablarna ligger nära varandra.
Angående när det gäller mössangrepp på kablar så äter ju dom lika mycket på AC kablage där FK ligger i samma rör med upp till 400V mellan faserna. Har försäkringsbolagen också synpunkter på det kan man tro? Och det är väl inte heller försäkringsbolagen som sätter standarden för elsäkerhet. Min fråga var, vad säger bestämmelserna från elsäkerhetsmyndigheten (förlåt om jag har fel namn på denna myndighet :) )
Dock intressant att läs LF,s pdf, tack.
 
Växelriktaren sänder väl inte ut störningar på solarkablarna? Det kan den knappast tillåtas få göra då skulle den anses vara feltillverkad och inte uppfylla normer och inte få användas.

Överspänning kan alstras i solarkablarna på taket pga av åsknedslag i närområdet och ledas in i växelriktaren och knäcka den. Det är riktigt. Av den anledningen är det bra att hålla samman plus- och minus för en sträng för att därmed få en slinga med så liten omfamnad area som möjligt och därmed endast liten alstring av överspänning. Men samtidigt bör ej plus- och minus solarkablarna ligga helt tätt ihop utan vara separerade ca 10 cm, och detta för att försvåra att ljusbåge uppstår mellan plus- och minussolarkablarna om de skulle skadas.
Kanske man ska gå en gyldene medelväg säg 5 cm mellan dem.
 
Redigerat:
E EKAN1953 skrev:
Angående när det gäller mössangrepp på kablar så äter ju dom lika mycket på AC kablage där FK ligger i samma rör med upp till 400V mellan faserna. Har försäkringsbolagen också synpunkter på det kan man tro? Och det är väl inte heller försäkringsbolagen som sätter standarden för elsäkerhet. Min fråga var, vad säger bestämmelserna från elsäkerhetsmyndigheten (förlåt om jag har fel namn på denna myndighet :) )
Dock intressant att läs LF,s pdf, tack.
Förhållanden i sammanhanget som relaterar till gnagare får du främst se som en del i försäkringsbolagens råd och rekommendationer för lantbruk. De är på många sätt vettiga och både för vanliga installationer och såna för solceller och tillhörande DC delar. I ditt fall behöver du inte oroa dig för utförandet det är ok om det allmänt är vettigt oavsett polseparering eller ej.
 
  • Gilla
EKAN1953
  • Laddar…
I idealfallet skickar den inte ut störningar men det kan inte undvikas helt. EMC-direktivet säger att ledningsburna störningar inte får förekomma över en viss nivå. Inte att det är helt eliminerat.

För att ljusbåge ska uppkomma krävs att ledningarnas isolation är skadad, eller hur? När jag kollar i datablad för solarkablar specas driftspänning 1500VDC och provspänning 15 000VDC. Jag har lite svårt för att förstå vad detta med 10cm separation kommer ifrån om de ligger i skyddsrör.
 
A Arnodt skrev:
Växelriktaren sänder väl inte ut störningar på solarkablarna? Det kan den knappast tillåtas få göra då skulle den anses vara feltillverkad och inte uppfylla normer och inte få användas.

Överspänning kan alstras i solarkablarna på taket pga av åsknedslag i närområdet och ledas in i växelriktaren och knäcka den. Det är riktigt. Av den anledningen är det bra att hålla samman plus- och minus för en sträng för att därmed få en slinga med så liten omfamnad area som möjligt och därmed endast liten alstring av överspänning. Men samtidigt bör ej plus- och minus solarkablarna ligga helt tätt ihop utan vara separerade ca 10 cm, och detta för att försvåra att ljusbåge uppstår mellan plus- och minussolarkablarna om de skulle skadas.
Kanske man ska gå en gyldene medelväg säg 5 cm mellan dem.
Fundera lite på hur en godtycklig växelriktare fungerar och hur den tex måste kommutera mot ett nät den är kopplad mot. Då ser du att för alla realistiska konfigurationer kommer strömmen i delen mot PV moduleras med vad som i annat perspektiv kan ses som störningar. Det är vad det rör sig om och vad som får hållas under den hank och stör som stipuleras av tex olika normer. Att den matar en strömmatad loopantenn är ju väsentligt och varför arean ska hållas liten dock knappast betydelsefullt av den anledningen vid en genomföring där är det ren elsäkerhet i så fall. Hur man utför eventuell feluteslutning är upp till var och en men ev råd, rekommenfationer, normer är ju en bra lägsta nivå för de som inte vill/ kan göra egna relevanta bedömningar. Se dem som en hjälp och inte "Mose stentavlor".
 
  • Gilla
Millox
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Drar man isär trådarna får man i princip en magnetisk loop. En sådan kan lättare plocka upp induktion från en blixt i ett åskväder. Den kan plocka upp störningar i omgivningen som kan störa växelriktaren. Sist kan växelriktaren skicka ut störningar på DC-trådarna och med en loop skickas dessa ut i luften och störa annan elektronik.

Största faran är nog åskväder. Man bör ha överspänningsskydd (eventuellt är det krav på det) men sådana är inte 100% effektiva. Drar man ihop ledningarna minimerar man detta.
Mina ledningar går i samma rör från taket till en central som innehåller en dc-brytare, överspänningsskydd och DC-säkringar, sedan vidare till växelriktaren. DC-kablarna är utvalda att klara den höga dc-spänningen (plus att jag valde att gå upp en dimension för att minska förlustena).
Skulle jag valt två rör för plus/minus hade jag ökad insolationsnivå minimalt. Om känslighet för störningar ökar får någon räkna för mig. Inser jag inte.
 
Logad Logad skrev:
I idealfallet skickar den inte ut störningar men det kan inte undvikas helt. EMC-direktivet säger att ledningsburna störningar inte får förekomma över en viss nivå. Inte att det är helt eliminerat.

För att ljusbåge ska uppkomma krävs att ledningarnas isolation är skadad, eller hur? När jag kollar i datablad för solarkablar specas driftspänning 1500VDC och provspänning 15 000VDC. Jag har lite svårt för att förstå vad detta med 10cm separation kommer ifrån om de ligger i skyddsrör.
Vi brukar kravställa 10 cm separation. Syftet med detta är att någon som borrar eller sågar i väggen/röjer is från taket med hacka inte ska samtidigt skada båda kablarna utan att upptäcka att en är trasig först och förhoppningsvis sluta med det han eller hon håller på med. 10 cm separation är inte så mycket att det blir problematiskt vid vanligt förekommande åskstörningar, däremot har jag lite dålig koll på vad det leder till i form av störningar från optimerare...

Hemma har jag dock kablarna dikt an varandra, fast i separata rör och det förmodar jag berodde på att de använde fördragen flex-slang när de monterade anläggningen.
 
M Millox skrev:
fördragen flex-slang
Finns föredragen flexslang med DC-kablar?
 
  • Gilla
Millox
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Växelriktaren sänder väl inte ut störningar på solarkablarna? Det kan den knappast tillåtas få göra då skulle den anses vara feltillverkad och inte uppfylla normer och inte få användas.
Skulle den inte sända ut den minsta lilla störning bakvägen skulle den stjälpa ekonomin för hela projektet...som någon redan skrev är den nedbantad till under taket för någon standard men inte mer än nödvändigt, det kan vi nog vara säkra på. I övrigt ger jag mig inte in på detaljer, är som sagt novis på solpaneler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.