Vet någon om det finns något gratisprogram, typ IKEA köksprogram, för att anlägga en trädgård?
 
Tack! Det verkar vara värt att kkika vidare på!
 
köpte också en kopia av rosenholm. Såg väldigt gedigen ut!
 
Jag hittade ett som heter gardenplanner, annars så funkar säkert sketch up om man orkar sätta sig in i det
 
Jag har provat Garden Planner, det är ett engelskt program. Det funkar bra, lätt att använda. Man får testa det gratis i 15 dagar sedan kostar det ca 200 SEK om man vill fortsätta använda det.
 
Rosenholms är ett gammalt program! Jag köpte det för två år sen - det var gammalt redan då - och det funkade inte i Windows Vista. När jag kontaktade säljarna fick jag bara veta att "det skall funka med Vista". Nu kände MIN Vista inte till det så det funkar inte.
Jag tar dom 500 pixen det kostade som läropengar.
Läs under rubriken Systemkrav på deras hemsida så förstår ni att det är en gammal applikation.
 
Min sambo som håller på med trädgårdsdesign ritar för hand. Det funkar också. :)
 
Då jag ritar och planerar markanläggningar i jobbet (landskapsarkitekt) vill jag bidra med några synpunkter. Jag har inga erfarenheter av några av de "trädgårdsdesignprogrammen" som har nämnts, i jobbet använder jag AutoCad och penna och papper. AutoCad är ju lite avancerat för den normala hemanvändaren men principen är busenkel och därför fantastisk. Vad jag vill ha koll på när jag ritar i datorn är mått, dvs längd, bredd, area och vinklar, osv. Här är ett CAD program fantastiskt. Ett rutat millimeterpapper och en skalstock fungerar också men är inte lika smidigt.

Jag ritar alltid i 2d, om jag inte ska göra någon snajdig visualisering eller liknande. För 3d använder jag SketchUp för att det är så snabbt och enkelt, och 3ds Max för mer kompicerade grejer och renderingar.

För min del tror jag alltså inte särskilt mycket på pimpade designprogram för "hemanvändare" som nog kommer sätta mer käppar i hjulen för kreativiteten än att hjälpa till.

Ett enkelt gratis CAD-program eller papper, penna och linjal. SketchUp fungerar hyfsat i 2d och har fina möjligheter för 3d så det är en given vinnare för hemanvändaren tycker jag.

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.